
Vysokorychlostní železnice mezi ČR a Polskem
07.05.2019 / 18:03 | Aktualizováno: 07.05.2019 / 18:14
Nové vysokorychlostní železniční tratě by měly propojit Katovice s Ostravou a Wroclaw s Prahou. Smlouvu o spolupráci při přípravě a výstavbě těchto tratí, které budou součástí transevropské dopravní sítě TEN-T, podepsali 25.4. zástupci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a polského operátora Centralny Port Komunikacyjny (CPK).
Trať z Ostravy do Katovic bude směřovat přes Chybie-Żory a připojí tak do železniční sítě Jastrzębie-Zdrój, což bylo největší polské město, které dosud nemělo železniční spojení. Projekt by měl být spolufinancován z nástroje EU pro výstavbu dopravní infrastruktury CEF (Connecting Europe Facility) ve výši 1,5 milionu euro. Součástí bude příprava celé trasy Ostrava-Katovice.
V průběhu jednoho měsíce by měla vzniknout pracovní skupina, která bude mít na starosti přípravu projektu a výstavby nejen spojení Ostravy a Katovic, ale také nové vysokorychlostní trasy Praha – Wroclaw. Obě strany se dohodly, že budou úzce spolupracovat při projektování průběhu tratě, při lokalizaci hraničního propojení a přechodu a při určení technických parametrů. Součástí této spolupráce bude výměna informací, technické dokumentace, zpracování analytických studií a vzájemná podpora při plánování, přípravě a implementaci projektu.
Polský operátor CPK má na starosti přípravu klíčového dopravního uzlu, který má zahrnovat nové ústřední letiště Bemowo mezi Varšavou a Lodží a návaznou síť páteřní železniční infrastruktury včetně výstavby 1600 km nových tratí. Vláda M.Morawieckého 29.4. přijala usnesení, že plánované úseky tratí s napojením na CPK budou zařazeny na seznam železničních tratí státního významu. Nyní probíhá příprava projektů a výstavba má začít po r. 2020, tj. s novým rozpočtem EU na roky 2021-2027. Správce polské železniční sítě PKP PLK (Polskie Linie Kolejowe) bude řešit modernizaci stávajících tratí a CPK ponese odpovědnost za výstavbu nových spojení. Dokončení se předpokládá v r. 2027, kdy obyvatelé 120 polských měst mají získat možnost dopravit se do CPK a Varšavy nejpozději v průběhu 2,5 hodiny. Investice do železniční části CPK a trať Warszawa-CPK-Łódź jsou již zařazeny mezi EU projekty CEF.
Zpracoval: Jan Tomášek, obchodně ekonomický úsek Velvyslanectví ČR ve Varšavě