
Prezentace českého/moravského vína na ZÚ Varšava
19.05.2015 / 16:46 | Aktualizováno: 06.08.2015 / 13:51
Dne 19.5.2015 proběhla na ZÚ Varšava odborná prezentace a degustace moravských a českých vín určená pro polské someliéry, importéry, novináře, bloggery a další odborníky zabývající se vínem.
Akci zorganizoval ekonomický úsek ZÚ v rámci projektu ekonomické diplomacie „Podpora exportu českého/moravského vína na polský trh“ ve spolupráci s Vinařským fondem ČR, vládními agenturami CzechTrade, CzechTourism a majitelem portálu winazmoraw.pl a prodejcem moravských vín v Polsku panem Zbigniewem Gluzou.
Prezentace se zúčastnilo přes 40 pozvaných hostů z Polska a 20 vinařů reprezentujících 17 moravských a českých producentů vína. Přítomné přivítal VZÚ Jakub Karfík, který ve svém úvodním projevu zdůraznil, že tento projekt je realizován díky podpoře MZV ČR. Dále zmínil, že Polská republika představuje pro ČR třetího největšího obchodního partnera a objem vzájemné obchodní výměny neustále roste, stejně jako se prohlubuje spolupráce v mnoha oblastech. Dále uvedl, že v Polsku je dobře známá kvalita českého piva, přičemž smyslem dnešní prezentace je přítomným polským zástupcům ukázat, že kromě dobrého piva umíme v ČR produkovat také velmi kvalitní vína. Povědomí o českých/moravských vínech je na polském trhu obecně velmi malá.
Následovalo krátké vystoupení ředitelky varšavské kanceláře CzechTourism paní Ivany Bílkové, která prezentovala možnosti spojení poznávání moravských vín a vinařství s turistikou do regionu Jižní Moravy. CzechTourism pro zájemce o podobné cesty má připravené průvodce, mapy a další materiály v polském jazyce.
Komentovanou část prezentace/degustace vedl jeden z nejuznávanějších odborníků na víno v Polsku, šéfredaktor časopisu Magazyn Wino a mezi jinými také znalec moravských vín pan Tomasz Prange-Barczyński. Úvodem své prezentace představil tradici vinařství i současnou produkci vína v ČR, včetně jednotlivých vinařských oblastí a pěstovaných odrůd. V průběhu degustace měl každý z vinařů, jejichž vína byla panem Barczyńskim vybrána do komentované degustace, možnost osobně představit svoji firmu i prezentovaná vína. Po skončení oficiální části degustace prezentovali přítomní vinaři
u stolů širší nabídku svých vín a měli možnost s polskými hosty podrobněji diskutovat o možnostech uplatnění na zdejším trhu.
Osobně byli přítomni zástupci následujících českých firem:
Název vinařství | Sídlo |
Nové Vinařství | Drnholec |
Vinařství Špalek | Nový Šaldorf |
Vinné Sklepy Lechovice | Lechovice |
Krásná Hora | Starý Poddvorov |
Piálek & Jäger | Znojmo |
Vinařství Mikrosvín Mikulov | Mikulov |
Zámecké Vinařství Bzenec | Bzenec |
Kolby | Pouzdřany |
Vinařství Válka | Nosislav |
Vinařství Lednice Annovino | Lednice |
Vinařství Konečný | Čejkovice |
Vinařství Štěpán Maňák | Žadonice |
Vinařství Lahofer | Dobšice u Znojma |
Vinařství Hanzel | Miroslav |
Rajhradské Klášterní | Rajhrad |
Víno Škrobák | Čejkovice |
Bohemia Sekt | Starý Plzenec |
Akce nebyla určena pro veřejnost, nýbrž pro úzkou skupinu odborníků na víno. Jejím cílem bylo pozvednout, a to zejména prostřednictvím zúčastněných novinářů, povědomí polských spotřebitelů
o českých/moravských vínech obecně, ale také pomoci vinařům v navázání obchodních kontaktů
v Polsku. Kromě zprostředkování obchodních kontaktů může ZÚ, resp. zahraniční kancelář CzechTrade ve Varšavě, rovněž poradit, jak překonat administrativní překážky, které v ČR pro víno již dnes neexistují (např. kolkování láhví, odvádění spotřební daně apod.). Prodej vína je sice v Polsku řádově menší než v ČR (průměrná roční spotřeba činí cca 4 l/osobu/rok, zatímco v ČR je to 20 l/osobu/rok, tedy 5x více). Nicméně kvůli těmto velkým rozdílům se polský trh velmi dynamicky rozvíjí a popularita vína u spotřebitelů stále stoupá.
Z ohlasů přítomných odborníků lze usuzovat, že akce byla velmi dobře zorganizována a proběhla úspěšně. Zúčastnění rovněž ocenili profesionalitu a odbornost jak komentátora pana Tomasz Prange-Barczyński(eho), tak i všech přítomných vinařů.