česky  english  polski 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: https://www.azd.cz
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo LinkedIn logo

Česká firma se úspěšně prosazuje na polském trhu


Společnost AŽD Praha, která je nejvýznamnějším českým dodavatelem a výrobcem zabezpečovací, telekomunikační, informační a automatizační techniky v kolejové a silniční dopravě, oznámila na počátku roku 2019 úspěšné dokončení jednání a uzavření smlouvy s polským správcem železnic PKP PLK na modernizaci zabezpečovacího a sdělovacího zařízení na trati Słonice-Štětín v hodnotě 201,2 milionu zlotých (zhruba 1,2 miliardy korun). Projekt byl zahájen podpisem smlouvy.

AŽD bude v tomto projektu hlavním dodavatelem zabezpečovacích technologií do šesti železničních stanic na trati v délce 62 kilometrů. Polské společnosti budou zajišťovat některé subdodávky z oblasti telekomunikace, stavebních prací a energetických systémů. Práce mají být ukončeny do konce příštího roku. Firma podala v tendru cenově nejvýhodnější nabídku.

Jedná se již o druhou zakázku, kterou bude AŽD nyní realizovat v Polsku. V srpnu 2018 podepsala firma smlouvu o dílo s PKP PLK na modernizaci zabezpečovacího a sdělovacího zařízení na trati Poznaň-Wronki v hodnotě 148,6 milionu zlotých  (891,9 milionů korun). Konkurenční nabídka konsorcia Bombardier/KZA požadovala za realizaci zakázky 174,3 milionů zlotých. Práce mají být rovněž dokončeny do konce roku 2020.  AŽD dodá moderní zabezpečovací technologie do 6 železničních stanic v délce 50 km. Polské firmy budou provádět subdodávky a AŽD jako hlavní kontraktor bude jejich práci koordinovat.

Modernizace trati Poznaň-Štětín je považována za nejsložitější zakázku programu rozvoje polských železnic (KPK) do roku 2023. Program, jehož první verze byla přijata polskou vládou v roce 2015, využívá možnosti dofinancování projektů z prostředků finanční perspektivy EU na období 2014-2020. PKP PLK proto zadalo tuto zakázku v rámci programu CEF (Connecting Europe Facility), takže projekt musí být ukončen v roce 2020.

AŽD mělo o vstup na polský trh velký zájem a úspěch ve dvou tendrech si připsalo také díky cenové konkurenceschopnosti a spolehlivost při plnění svých závazků. Nyní se může rozvíjet dceřinná společnost AZD Polska, která byla formálně zaregistrována na počátku roku 2017. Firma při svých aktivitách v Polsku spolupracovala rovněž s velvyslanectvím ČR ve Varšavě. 

Pro firmy, které podnikají v železniční a kolejové dopravě, je Polsko velmi perspektivní. V rámci programu železničních investic vyčlenilo Polsko do roku 2023 částku 16 miliard euro. Na seznamu vládních priorit se opět objevil nedokončený železniční úsek Krakov – Katovice. V letech 2014-2020 mají investice do polské železniční infrastruktury dosáhnout celkem 12 miliard zlotých (74,4 miliard korun), z čehož téměř 10 miliardami zlotých (62 miliard korun) má přispět dotacemi EU. Novou iniciativou je Investiční program, který má za cíl výstavbu a modernizaci železničních stanic v celé zemi. Program má být realizován do roku 2023 a zahrnuje celkem 186 objektů v hodnotě 1 miliarda zlotých (6,2 miliardy korun). Státní železniční společnost PKP Intercity oznámila novou strategii pro kolejová vozidla, která předpokládá, že do roku 2023 bude na modernizaci a nákup kolejových vozidel vynaloženo více než 7 miliard zlotých (téměř 50 miliard korun).

 

Zpracoval: Jan Tomášek, obchodně ekonomický úsek Velvyslanectví ČR ve Varšavě