česky  english  polski 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo

Emisní normy v Polsku

Normy Euro a LEZ v Polsku jsou reakcí na problém znečištění ovzduší, zejména ve velkých městech. Varšava zavedla Zóny čisté dopravy (SCT) jako první v roce 2024 a Krakov tak plánuje učinit v roce 2026. Požadavky se postupně zpřísňují, přičemž pro benzín platí mírnější pravidla než pro naftu. Je zásadní ověřit si normu Euro vozidla a přizpůsobit se místním předpisům, aby se předešlo případným pokutám. Další města, jako například Vratislav, se na zavedení SCT připravují, ale proces vyžaduje konzultace a veřejné vzdělávání.

Emisní normy v Polsku

Polsko jako členský stát Evropské unie musí dodržovat předpisy, které se vztahují na všechny členské státy. To se týká i takové problematiky, jako je evropská emisní norma. V současné době platí norma Euro 6 a od 1. ledna 2025 platí také norma Euro 6e-bis, která mění přístup k testování emisí CO2 u plug-in hybridních vozidel. Norma Euro 7 bude zavedena v roce 2030 pro osobní automobily a v roce 2031 pro nákladní vozidla.

Euro standard vozidla lze ověřit v technickém průkazu (po roce 2018) nebo v Centrálním registru vozidel (CEP) na webových stránkách gov.pl zadáním registrační značky.

Sprawdź normę EURO dla pojazduhttps://www.gov.pl/web/gov/sprawdz-norme-euro

 

Nízkoemisní/ekologické dopravní zóny v Polsku

V Polsku existují tzv. Zóny čisté dopravy (SCT – Strefa Czystego Transportu) jsou to vyhrazené oblasti ve městech, kde mohou jezdit pouze vozidla splňující specifické emisní normy. Jejich cílem je zlepšit kvalitu ovzduší a snížit hluk. V Polsku jsou zóny čisté dopravy (dál jen SCT) zavedeny Zákonem o elektromobilitě a alternativních palivech z roku 2018 (Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, Dz. U. 2018 poz. 317, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180000317), ve znění pozdějších předpisů.

 

Platná SCT v Polsku

Varšava:

Datum zavedení: 1. července 2024

Rozloha: Zahrnuje většinu Středoměsta a části sousedních centrálních čtvrtí (přibližně 37 km², cca. 7% rozlohy města).

Pravidla v první fázi (od července 2024):

- Benzín/LPG: min. Euro 2 (rok výroby od 1997)

- Nafta: min. Euro 4 (rok výroby od 2005)

Další fáze:

- od r. 2026: Benzín/LPG – Euro 3 (od 2000), Nafta – Euro 5 (od 2009)

- od r. 2028: Benzín/LPG – Euro 4 (od 2005), Nafta – Euro 6 (od 2014)

S vozidly vybavenými LPG se zachází stejně jako s vozidly s benzínovými motory. Vozidla na elektrický pohon (elektromobily), vodík a zemní plyn (CNG) se budou moci v zóně pohybovat bez jakýchkoli omezení.

 

Výjimky: 

Do konce roku 2027 budou z pravidel platných v SCT osvobozeni nejen obyvatelé zóny, ale i všechny osoby platící daně a registrované v hlavním městě. Pravidla SCT se na ně budou vztahovat až od ledna 2028.

Stejně tak senioři 70+ (osoby, které do konce roku 2023 dosáhly nebo dosáhnou 70 let – na dobu neurčitou pro automobily registrované před 1. lednem 2024) a osoby se zdravotním postižením mohou do zóny vjíždět neomezeně.

Vyloučena jsou také vozidla služeb (např. policie, hasiči) a veřejná doprava.

 

Více informací o výjimkách lze nalézt v usnesení Městské rady hl. m. Varšavy o SCT: 

UCHWAŁA NR XCI/2974/2023 RADY MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY z 7 grudnia 2023 r. w sprawie ustanowienia na terenie miasta stołecznego Warszawy strefy czystego transportu, https://bip.warszawa.pl/documents/53790/4419672/2974_uch.pdf/19b277bf-bdc4-98b3-146f-510da66e09f1?t=1720539768028 

 

Kontrola: 

Městská stráž a policie ověřují dodržování norem pomocí Centrálního registru vozidel (CEP). Pokuta za vjezd s vozidlem, které nesplňuje požadavky: do 500 PLN.

 

Zkontrolujte vozidlo: https://sprawdzsct.zdm.waw.pl/ 

Na tyto webových stránkách si můžete ověřit - na základě údajů o roce výroby, palivu a normě euro - zda dané vozidlo může vjet do varšavské zóny SCT a do kdy se v ní může pohybovat. Můžete si také - v případě že máte nárok - podat žádost o výjimku. A v systému urbanpass si také můžete stáhnout elektronickou virtuální nálepku.

 

Více o varšavské zóně SCT

 

https://warszawa19115.pl/-/strefa-czystego-transportu-sct  

https://transport.um.warszawa.pl/regulacje-prawne-sct  

https://transport.um.warszawa.pl/sct  

https://sctwarszawa.pl/faq/  

 

 

Krakov:

 

Datum zavedení: Původně plánováno na 1. července 2024, odloženo na 1. ledna 2026 z důvodu organizačních problémů a zrušení městského usnesení Krajským správním soudem v lednu 2024.

Rozloha: Celé město, s výjimkou dálnice A4, silnic S7 a S52 a přístupu k některým nemocnicím.

Pravidla v první fázi (od r. 2026):

- Benzín/LPG: min. Euro 3 (rok výroby od 2001).

- Nafta: min. Euro 5 (rok výroby od 2011).

Vozidla registrovaná po 1. březnu 2023 musí tyto požadavky splňovat okamžitě.

Další fáze:

- od r. 2030: Benzín/LPG – Euro 4 (od 2005), Nafta – Euro 6d (od 2018).

Přechodné období do roku 2028 pro vozidla, která nesplňují normy, po zaplacení emisního poplatku (max. 2,50 PLN/h nebo 500 PLN/měsíc).

Výjimky:

Obyvatelé Krakova jsou od požadavků osvobozeni do roku 2030, pokud vlastnili vozidlo před 1. březnem 2023. Vyloučena jsou také speciální vozidla, služby a veřejná doprava.

 

Vratislav

Plánované datum zavedení: rok 2025

Rozloha: Centrální čtvrti (cca 17,5 km², 6 % rozlohy města).

Pravidla: 

- Benzín - Euro 3 (rok výroby od 2000), 

- Nafta - Euro 4 (rok výroby od 2005). 

Zpřísňování pravidel každých 5 let.

 

• Další města: Lodž, Poznaň, Katovice 

- plánují SCT, ale jsou teprve ve fázi veřejných konzultací.

 

Přípravné práce nad zavedením SCT byly také zahájeny v následujících městech: Gliwice, Gdańsk, Szczecin, Lublin, Toruń, Częstochowa, Zielona Góra, Rybnik, Włocławek, Bydgoszcz, Kielce, Olsztyn, Tarnów, Koszalin, Opole, Gorzów Wielkopolski, Białystok i Bielsko-Biała.

 

Označení vozidel a penalizace

Emisní plaketky: Vozidla splňující normy (s výjimkou elektrických a vodíkových vozidel, které mají zelené poznávací značky) by měla mít na okně zelenou nálepku vydanou městským úřadem (cena cca 5 PLN). Nálepka je umístěná v levém dolním rohu čelního skla vozidla a obsahuje údaje o vozidle, normu Euro a označení SCT. Za brak nálepky nehrozí žádná sankce, ale vjezd s vozidlem, které nesplňuje normy, může vést k pokutě až do výše 500 PLN. Kontrola se provádí pomocí kamerového systému (čtení registračních značek a ověření v CEP) nebo kontrol policií/městské stráží.

Vzor nálepky je specifikován v nařízení Ministra klimatu a životního prostředí ze dne 31. března 2022, viz: 

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20220000845 

Vzor nálepky

Vzor nálepky

Vzor nálepky

Nálepka pro vozidla z EU i mimo EU ve Varšavě

U vozidel registrovaných v EU není nutné žádat o nálepku, pokud vozidlo splňuje požadavky SCT na stáří nebo emisní normy Euro.

Pokud takové vozidlo nesplňuje požadavky SCT, může si jeho majitel ověřit, zda má nárok na některou z výjimek (pro seniory, osoby se zdravotním postižením atd.). Pokud ano, může si o nálepku požádat za stejných podmínek jako majitelé automobilů z Polska. Překlad technického průkazu není nutný.

Pokud je vozidlo registrováno mimo EU, je nutné požádat o nálepku, i když vozidlo splňuje požadavky SCT. Údaje o takovém vozidle se nenacházejí v dostupných databázích, proto je nutné je jednotlivě zapsat do seznamu vozidel s povolením k pohybu ve Varšavské zóně.

Pokud je vozidlo registrováno v jedné ze zemí EFTA (Švýcarsko, Lichtenštejnsko, Island, Norsko), není nutné překládat doklady o registraci vozidla. V případě vozidel registrovaných v jiných zemích je nutné předložit soudně ověřený překlad dokladů k vozidlu.

 

Označení SCT 

Vjezd a výjezd z SCT bude označen dopravními značkami D-54 a D-55.

Vjezd a výjezd - označení

Vjezd a výjezd - označení