english  česky 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo LinkedIn logo

České pivovarnictví opět na kanadské scéně: návrat na veletrh Ontario Craft Brewers Conference potvrdil zájem o české firmy i o mokrou pěnu

Česká republika po dvou letech opět zaujala kanadské sládky na nejvýznamnějším veletrhu řemeslných pivovarů v Kanadě, Ontario Craft Brewers Conference (OCBC). Tradiční veletrh pořádaný letos poprvé ve městě Hamilton 6. a 7. listopadu přilákal kolem tisícovky účastníků a více než 150 vystavovatelů. Česká účast podpořená skrze projekt ekonomické diplomacie financovaný Ministerstvem zemědělství ČR a Ministerstvem pro místní rozvoj potvrdila, že české ležáky, související suroviny a technologie mají možnost na kanadském trhu dále růst. Hlavním hřebem bylo zejména sdílení know-how českých výčepních stylů, o které je i přes zatvrzelý severoamerický odpor k servírování pěny čím dál větší zájem.

Na českém stánku byla zastoupena škála společností od dodavatelů chmele a sladu, Bohemia Hop a Raven Trading (skrze distributora Davida Carriera), výčepních technologií firem Lukr a Lindr, až po české pivo Budějovického Budvaru (pod značkou Czechvar), Plzeňského prazdroje, a řemeslné pivovary Elektrárna a Dva kohouti. Kromě Prazdroje a Budvaru mohli účastníci na českém stánku ochutnat i kolaboraci Great Lakes Brewery s Milošem Králem „Lípa 12“, český jantarový ležák s lipovými květy. Know-how českých výčepních stylů na veletrhu sdíleli zástupci Institutu pivo, Lokálu a Pultu a přední čeští výčepní Lucie Janečková a Tomáš Krčmář. Součástí prezentace na veletrhu byla také prezentace českých regionů a virtuálního katalogu českých společností distribuovaného na pivních podtáccích.

Český stánek na veletrhu OCBC

Český stánek na veletrhu OCBC

První zářez týdenního programu představoval tzv. pub takeover v pivovaru Merit v Hamiltonu v předvečer veletrhu, který přilákal stovky účastníků a kromě českých ležáků nabídl demonstraci českých výčepních stylů společně se školou čepování pro účastníky. 

Pub takeover v pivovaru Merit

Pub takeover v pivovaru Merit

Na samotném veletrhu byly české výčepní styly také highlightem konference, kdy přednáška Beer the Czech Way představila cestu českého piva od surovin až po perfektně načepované a ošetřené pivo. Kromě výčepních z Institutu Pivo a Pultu do diskuse přispěli i zástupci Bohemia Hop, Dva kohouti a Lukr, přičemž celou cestou českého piva prováděl zástupce Lokálu. Dalším českým bodem konference byl také úvod do českého chmele a senzorické testování vzorků, spolu s představením projektu Odolchmel, v rámci přednášky Bohemia Hop a sládkové z pivovaru Elektrárna.

Beer the Czech Way na veletrhu OCBC

Beer the Czech Way na veletrhu OCBC

Prezentace českého chmele na veletrhu OCBC

Prezentace českého chmele na veletrhu OCBC

V průběhu týdne se konaly další akce v torontských pivovarech True History Brewery, kde se konala diskuse s českými sládky o českých ležácích a přenosu zkušenosti do Kanady, a v Godspeed Brewery, v němž hostovalo pivo z Elektrárny a proběhlo žehnání sudům od bednářů z Plzeňského prazdroje. V Godspeedu také během dvou dnů čeští výčepní školili kanadské zájemce v technikách čepování. Součástí školení byl i důraz na kvalitu piva, péči o výčepní zařízení a způsoby, jak pivovarům pomoci zlepšit zákaznickou zkušenost. Tato setkání otevřela další dveře ke spolupráci mezi českými a kanadskými pivovary a ukázala, jak české pivovarnické tradice mohou obohatit kanadskou craftovou scénu.

České sudy v pivovaru Godspeed žehnal český farář

České sudy v pivovaru Godspeed žehnal český farář

Kanada představuje pro české exportéry jedinečnou příležitost díky rostoucí poptávce po domácím pivu, ačkoli celková spotřeba alkoholu v posledních letech mírně klesá. Celkový trh s pivem dosahuje roční hodnoty 14 miliard kanadských dolarů a pivo je v Kanadě nejpopulárnějším alkoholickým nápojem, v roce 2023 dosáhl celkový prodej piva 280 milionů litrů. Z toho 187 milionů litrů připadalo na produkci z domácích pivovarů a 93 milionů litrů na dovážené pivo, což je ovšem nejnižší poměr spotřeby dováženého piva na celkové spotřebě v posledních letech. Tento trend ukazuje na rostoucí oblibu kanadských pivovarů mezi místními spotřebiteli a potvrzuje, že exportní příležitosti pro české dodavatele by neměly opomíjet dodávky surovin a technologií právě i do kanadských řemeslných pivovarů.

Škola čepování v pivovaru Godspeed

Škola čepování v pivovaru Godspeed

V rámci kanadského trhu je Ontario největším regionem pro prodej piva a hraje klíčovou roli na pivním trhu v celé zemi. V Ontariu je více než 340 řemeslných pivovarů a trh s craftovým pivem má v Ontariu stále silný růstový potenciál, přičemž řemeslné pivovary představují přibližně 8 % celkového pivního trhu v Kanadě. Zároveň jsou české pivní styly již relativně rozšířené a poptávané. Například na prestižní soutěži Canadian Brewing Awards (CBA) se v kategorii „European Lager“ často umisťují kanadské pivovary, jako je Steam Whistle Brewing z Toronta, známý svým Pilsnerem.

Významnou příležitostí pro české firmy je proto export českého chmele do Kanady, především jsou rozšířené klasické žatecké odrůdy. Kanada produkuje pouze omezené množství chmele a samozřejmě se jedná o odrůdy nevhodné pro vaření českých ležáků, kanadský chmel a dovážený z USA se používá převážně pro produkci piv stylu IPA a pale ales. V roce 2021 činila produkce chmele v Kanadě přibližně 635 tun, což ji řadí na 13. místo mezi světovými producenty. Většina chmele potřebného pro kanadské pivovary je proto dovážena, přičemž hlavními dovozními partnery jsou Spojené státy a Německo. Podíl českého chmele na kanadském trhu neustále roste a jeho obliba stoupá, zvláště mezi řemeslnými pivovary, které vyrábějí čím dál více i české a evropské ležáky. Od roku 2018 do roku 2022 vyvezla Česká republika do Kanady chmel za více než 28 milionů korun (1,65 milionů CAD) s rostoucím trendem. Nárůst českých vývozů je markantní a až na oslabení během pandemie COVID-19 v posledních letech stabilní. Pro srovnání v roce 2011 činil přímý export českého chmele do Kanady pouze 50 tisíc CAD, v roce 2014 již 142 tis. CAD a v roce 2022 dokonce 306 tisíc CAD.

Kanada patří zároveň mezi největší světové producenty sladu a ročně vyprodukuje průměrně 9 milionů tun sladu, přičemž většina produkce pochází z domácího ječmene. Výroba pokrývá potřeby kanadských pivovarů a 80% produkce se exportuje, zejména do Spojených států a Japonska. I přesto Kanada také dováží slad, především z Německa a Belgie. Český slad tvoří menší, avšak důležitou část dovozů, především pro pivovary zaměřené na výrobu prémiových piv. Díky rostoucímu důrazu na kvalitní suroviny v kanadském pivovarnictví zůstává český slad perspektivní exportní komoditou​. Od roku 2019 do roku 2023 vyvezla Česká republika do Kanady slad za bezmála 10 milionů korun (570 tisíc CAD).

Ačkoli spotřeba importovaného piva v uplynulých letech klesla, v budoucnu by se případně mohly otevírat další příležitosti i pro dovozy českého piva. Jednak v nejvíce regulované provincii Kanady z pohledu alkoholu, v Ontariu, dochází k postupnému rozvolňování, kdy se například poprvé dá alkohol prodávat nejen oligopolních řetězcích, ale i ve večerkách. Zároveň samotné kanadské řemeslné pivovary čelí rostoucím nákladům na výrobu a nájmy a v budoucích letech se tak dovoz může stát cenově konkurenceschopnější. Rovněž Ontario Beer Basic Tax byla v posledních letech zvýšena o 35 %, což výrazně ztěžuje provoz pro malé a nezávislé pivovary. Tento základní daňový poplatek je vyšší pro craftové pivovary než pro velké pivovary, což ovlivňuje jejich ziskovost. Krom toho je nadále celkový prodej alkoholu v provincii Ontario regulován LCBO (Liquor Control Board of Ontario) a například pro piva s obsahem alkoholu do 6,5 % se uplatňuje mark-up až 87%. Toto samozřejmě nesmí opomenout aní čeští exportéři, kteří mají zájem o vstup na kanadský trh.

Eva Libs Bartoňová, František Štefan, Generální konzulát ČR v Torontu