Uzavření manželství na zastupitelském úřadě
20.01.2018 / 20:49 | Aktualizováno: 20.01.2018 / 21:04
Dle platné právní úpravy lze uzavírat manželství na zastupitelských úřadech České republiky v zahraničí, přičemž podmínkou je, aby alespoň jeden ze snoubenců byl českým občanem. Před zastupitelským úřadem nelze uzavřít manželství zmocněncem na základě plné moci.
Kapacita Generálního konzulátu ČR v Torontu umožňuje výjimečně případné uzavření sňatku ve smyslu níže uvedené informace zejména v případech neodkladné nouze; resp. pouze po předchozí dohodě.
V případě uzavření sňatku na zastupitelském úřadě ČR v zahraniční je třeba předložit tyto dokumenty:
- vyplněný dotazník k uzavření manželství, (příloha)
- rodný list,
- doklad o státním občanství,
- Vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství, více na webu MV ČR
- předložit pravomocný rozsudek o rozvodu předchozího manželství, nebo úmrtní list zemřelého manžela, popřípadě pravomocné rozhodnutí soudu o zrušení partnerství, nebo úmrtní list zemřelého partnera (v případě rozvodu v cizině je nutné připojit rozsudek Nejvyššího soudu ČR o uznání rozhodnutí, nestanoví-li jinak mezinárodní smlouva, kterou je ČR vázána).
V případě snoubence-cizince je nutno předložit následující doklady:
- rodný list,
- doklad o státním občanství,
- doklad o právní způsobilosti k uzavření manželství nebo doklad o právní způsobilosti ke vstupu do partnerství, je-li cizím státem vydáván, (ne starší 6 měsíců),
- potvrzení o osobním stavu a pobytu, je-li cizím státem vydáváno,
- úmrtní list zemřelého manžela, jde-li o ovdovělého cizince; tento doklad není třeba předkládat, je-li tato skutečnost uvedena v dokladu o právní způsobilosti k uzavření manželství nebo dokladu o právní způsobilosti ke vstupu do partnerství,
- pravomocný rozsudek o rozvodu manželství, jde-li o rozvedeného cizince,
- pravomocné rozhodnutí soudu o zrušení partnerství, anebo úmrtní list zemřelého partnera, jde-li o cizince, který žil v partnerství,
- doklad, kterým je možné prokázat totožnost.
Doklady vystavené orgány cizího státu musí být opatřeny úředním překladem do českého jazyka, s výjimkou listin vystavených ve slovenském jazyce, a potřebnými ověřeními, nestanoví-li jinak mezinárodní smlouva, kterou je ČR vázána. Doklady lze předkládat v úředně ověřených kopiích.
Zastupitelský úřad po uzavření sňatku vystavuje snoubencům potvrzení o uzavření manželství, které jim slouží jako doklad do obdržení oddacího listu. Protokol o uzavření manželství je zasílán na Zvláštní matriku v Brně, která následně vystaví oddací list a zašle jej na požadovanou adresu.
Poplatek za podání žádosti o uzavření sňatku na zastupitelském úřadu odpovídá výši 5.000 Kč, je hrazen v den konání obřadu v místní měně dle aktuálního kurzu.