Izrael buduje metro: Přípravy tendrů na výstavbu telavivského metra se dostávají do závěrečné fáze
10.04.2025 / 12:26 | Aktualizováno: 10.04.2025 / 12:30
Izrael se v posledních letech zaměřuje na masivní investice do rozvoje své dopravní infrastruktury. Velký důraz je kladen na rozvoj metra v metropolitní oblasti Tel Avivu a na modernizaci železniční sítě. Největší infrastrukturní projekty v historii země mohou být šancí i pro české firmy.
Izrael se potýká s výraznou mezerou v investicích do veřejné dopravy, která je odhadována na 250 mld šekelů (68 mld USD). Vzhledem k rostoucí populaci země a vysokým nárokům na mobilitu je potřeba zásadně zlepšit veřejnou dopravní síť. Izrael je zemí, jejíž obyvatelé ročně nacestují trojnásobek kilometrů ve srovnání s průměrem OECD. Tato skutečnost ukazuje na urgentní potřebu rozšíření infrastruktury v zájmu podpory ekonomického růstu a zajištění lepšího propojení mezi městy a regiony.
Jedním z nejvýznamnějších projektů, který má zásadní vliv na mobilitu nejenom v Tel Avivu, ale v celé metropolitní oblasti Gush Dan (cca 4,5 mil. obyvatel) je výstavba nového metra. Tento projekt, který zahrnuje tři linky metra (M1, M2 a M3) o celkové délce více než 150 kilometrů propojí 24 městských oblastí. Součástí rozsáhlé podzemní infrastruktury bude 109 podzemních stanic. Celkově se očekává, že projekt, který je rozdělen do několika fází, přinese obrovské obchodní příležitosti pro firmy působící v oblasti stavebních prací, železničních systémů a infrastruktury.
První fáze výstavby proběhne mezi lety 2026 a 2030 a zahrne stavební práce, ražbu tunelů a výstavbu vnějších konstrukcí stanic. Pro účast v tendrech na ražbu tunelů a výstavbu stanic budou uchazeči muset prokázat zkušenosti s realizací velkých stavebních projektů v městském prostředí, zejména v oblasti ražby tunelů a výstavby složitých podzemních struktur. Tendry budou rozděleny do jednotlivých balíků, z nichž každý bude zahrnovat 5 až 9 kilometrů tunelů a 3 až 7 stanic. Očekává se, že hodnota jednotlivých balíků se bude pohybovat mezi 1 a 2 miliardami USD. Druhá fáze výstavby, která se zaměří na zajištění systémů, vozidel, signalizace a vnitřního vybavení stanic, bude zahájena mezi lety 2031 a 2035. Hodnota jednotlivých tendrů se bude pohybovat v řádu několika miliard USD.
Dalšími klíčovými projekty jsou rozsáhlé investice do národní železniční infrastruktury, včetně vysokorychlostní železnice mezi Tel Avivem a Haifou, která je oceněna na 5 mld USD, a vysokorychlostní železnice mezi Tel Avivem a Beer Shevou s rozpočtem 3 mld USD. Uvedené projekty, stejně jako výstavba dalších železničních tratí, nabídnou široké možnosti pro firmy zabývající se výstavbou železničních tratí, elektrifikací, signalizací a dodávkami vozidel.
Izrael se rovněž zaměřuje na modernizaci stávající železniční sítě. Významné projekty zahrnují rekonstrukce a rozšiřování železničních tratí, včetně instalací trakčního vedení a modernizace signalizačních systémů, které jsou nezbytné pro zvýšení kapacity a efektivity železniční dopravy.
Tendry na tyto projekty budou vypisovány v následujících letech a nabídnou příležitosti i pro mezinárodní firmy. Očekává se, že mezi lety 2025 a 2027 budou vyhlášeny tendry na elektrifikaci železniční sítě, zavedení nových signalizačních systémů a nákup nových železničních vozidel. Tyto investice budou mít zásadní význam pro zajištění růstu izraelského dopravního sektoru a pro podporu udržitelného rozvoje země.
Pro české firmy se zde otevírá široké spektrum možností. Vzhledem k silné tradici českých firem v oblasti inženýringu, výstavby podzemních struktur a železniční techniky mají české společnosti jedinečnou příležitost zapojit se do těchto velkých infrastrukturních projektů. Mezinárodní uchazeči, kteří prokážou zkušenosti s velkými infrastrukturními projekty a mají odborné znalosti v oblasti ražby tunelů, výstavby železničních systémů a elektrifikace, mohou očekávat významné zakázky.
Česká republika může významně přispět k těmto projektům prostřednictvím spolupráce s místními izraelskými firmami a účasti na výběrových řízeních. V rámci projektu metra v Tel Avivu bude vyhlašování tendrů rozděleno do dvou fází. První fáze, označovaná jako fáze A, proběhne v letech 2026–2028 a zaměří se na stavební práce, ražbu tunelů a výstavbu vnějších částí stanic. Druhá fáze, fáze B, bude pokračovat v letech 2029–2031 a bude se soustředit na systémy, vozidla, signalizaci a výstavbu vnitřních částí stanic. České firmy, které by se chtěli projektu metra zúčastnit, by měly začít hledat místní partnery v Izraeli, se kterými mohou uzavřít strategická partnerství, a být připraveny podat nabídky, jakmile budou tendry oficiálně vyhlášeny. Očekává se, že tendry začnou být zveřejňovány počátkem roku 2026, je proto důležité, aby firmy začaly s přípravou co nejdříve.
Velvyslanectví České republiky v Tel Avivu je připraveno české firmy v procesu navazování strategických partnerství s izraelskými firmami podporovat a pomáhat jim. Pro české firmy, které hledají příležitosti na izraelském trhu, se tak naskýtá jedinečná šance, jak se zapojit do rozvoje moderní dopravní infrastruktury a stát se součástí transformačního procesu, který bude mít zásadní vliv na budoucnost izraelské mobility.