по-русски  česky  english 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo Facebook logo

Dlouhodobý pobyt – zaměstnanecká karta

Zaměstnaneckou kartou se rozumí povolení k dlouhodobému pobytu opravňující cizince k přechodnému pobytu na území delšímu než 3 měsíce a k výkonu zaměstnání na pracovní pozici, na kterou byla zaměstnanecká karta vydána. Cizince, u kterého je podle zákona o zaměstnanosti vyžadováno povolení k zaměstnání nebo který je uveden v § 98 zákona o zaměstnanosti, opravňuje zaměstnanecká karta k pobytu na území za účelem zaměstnání.

1. Zaměstnání na pracovním místě uvedeném v centrální evidenci volných pracovních míst obsaditelných držiteli zaměstnanecké karty.

Ve formuláři žádosti o zaměstnaneckou kartu je třeba, kromě vyplnění příslušných údajů, uvést také číslo volného pracovního místa zařazeného v centrální evidenci volných pracovních míst obsaditelných držiteli zaměstnanecké karty. Toto číslo lze nalézt u příslušného pracovního místa na portálu Ministerstva práce a sociálních věcí ČR.

2. Zaměstnání na pracovním místě vyžadujícím povolení k zaměstnání.

Povinnost požádat příslušnou krajskou pobočku Úřadu práce ČR o vydání povolení k zaměstnání, se na cizince vztahuje například tehdy, 

  • je-li společníkem, členem nebo statutárním orgánem obchodní společnosti nebo družstva a plní úkoly vyplývající z předmětu činnosti této právnické osoby nebo

  • pracuje-li jako stážista v pracovněprávním vztahu k zaměstnavateli v ČR.

3. Zaměstnání osob s volným vstupem na trh práce.

Právo volného vstupu na trh práce ČR má podle § 98 zákona č. 435/2004 Sb. (zákon o zaměstnanosti) například cizinec, který

  • získal v ČR střední nebo vyšší odborné vzdělání nebo vyšší odborné vzdělání v konzervatoři nebo vysokoškolské vzdělání nebo

  • chce být v ČR zaměstnán jako pedagogický pracovník nebo akademický pracovník vysoké školy nebo duchovní církve nebo náboženské společnosti registrované v ČR.

Další informace k zaměstnanecké kartě lze nalézt na stránkách Ministerstva vnitra ČR a na portálu Ministerstva práce a sociálních věcí ČR.

Náležitosti k žádosti:

  • kompletně vyplněný formulář žádosti o zaměstnaneckou kartu
  • platný cestovní pas, který není starší 10 let, obsahuje nejméně 2 volné stránky a doba jeho platnosti je delší nejméně o 3 měsíce, než je doba platnosti dlouhodobého víza. K žádosti je třeba doložit i kopii stránek cestovního pasu s údaji o žadateli.
  • 2 fotografie pasového formátu (3,5 x 4,5 cm)
  • číslo volného pracovního místa zařazeného v centrální evidenci volných pracovních míst obsaditelných držiteli zaměstnanecké karty, pokud se cizinec uchází o pozici uvedenou v této evidenci. Toto číslo lze nalézt u příslušného pracovního místa na portálu Ministerstva práce a sociálních věcí ČR a je třeba ho uvést přímo do formuláře žádosti o zaměstnaneckou kartu;

    povolení k zaměstnání, je-li žadatel například společníkem, členem nebo statutárním orgánem obchodní společnosti nebo družstva a plní úkoly vyplývající z předmětu činnosti této právnické osoby, nebo pracuje-li jako stážista v pracovněprávním vztahu k zaměstnavateli v ČR;

    v případě, že je žadatel osobou s volným přístupem na trh práce, je třeba předložit doklad potvrzující tuto skutečnost. Takovým dokladem může být například osvědčení o středním vzdělání získaném v ČR, osvědčení o vyšším odborném vzdělání získaném v ČR, osvědčení o vyšším odborném vzdělání v konzervatoři získaném v ČR, osvědčení o vysokoškolském vzdělání získaném v ČR

  • pracovní smlouva, dohoda o pracovní činnosti nebo smlouva o smlouvě budoucí, v níž se strany zavazují v ujednané lhůtě uzavřít pracovní smlouvu nebo dohodu o pracovní činnosti obsahující ustanovení, ze kterého vyplývá, že bez ohledu na rozsah práce měsíční mzda, plat nebo odměna cizince nebude nižší než základní sazba měsíční minimální mzdy; týdenní pracovní doba v každém základním pracovněprávním vztahu musí činit nejméně 15 hodin (Tuto náležitost nedokládá žadatel, který v postavení společníka, člena statutárního orgánu nebo jiného orgánu obchodní společnosti anebo v postavení člena družstva nebo člena statutárního orgánu nebo jiného orgánu družstva plní pro tuto právnickou osobu úkoly vyplývající z předmětu její činnosti, bylo-li mu vydáno povolení k zaměstnání).

  • doklady prokazující odbornou způsobilost pro výkon požadovaného zaměstnání, pokud tato podmínka vyplývá z charakteru zaměstnání nebo ji stanoví mezinárodní smlouva, zejména

    doklad prokazující požadované vzdělání (např. diplom); v odůvodněných případech, zejména v případě důvodných pochybností, zda má žadatel požadované vzdělání nebo zda toto vzdělání odpovídá charakteru zaměstnání, je žadatel na žádost správního orgánu povinen prokázat a předložit doklad o tom, že jeho zahraniční vzdělání bylo uznáno příslušným orgánem ČR,

    doklad prokazující požadovanou odbornou kvalifikaci, je-li podle jiných právních předpisů vyžadována (např. průkaz obsluhy vysokozdvižného vozíku nebo u řidičů tramvaje/autobusů příslušné řidičské oprávnění a podobně),

    u regulovaných povolání doklad prokazující, že žadatel splňuje podmínky pro výkon regulovaného povolání, jde-li o takové povolání; pokud žadatel držitelem takového dokladu není, musí požádat příslušný uznávací orgán ČR o uznání své odborné kvalifikace.

  • doklad o zajištění ubytování po dobu pobytu na území ČR. Takovým dokladem může být například potvrzení o zajištění ubytování žadatele s úředně ověřeným podpisem vlastníka nemovitosti, nebo smlouva o nájmu mezi žadatelem a vlastníkem nemovitosti. Další informace k dokladu o zajištění ubytování lze nalézt na stránkách Ministerstva vnitra ČR.

  • doklad obdobný výpisu z evidence Rejstříku trestů jako podklad k posouzení trestní zachovalosti. Je třeba doložit doklad státu, jehož je žadatel státním občanem nebo v němž má trvalé bydliště, jakož i doklady států, v nichž žadatel v posledních 3 letech pobýval nepřetržitě po dobu delší než 6 měsíců.

Výše uvedené doklady je třeba předložit v originále nebo v úředně ověřené kopii.

Cizozemské úřední dokumenty musí být opatřeny buď apostilou nebo superlegalizací (podle toho, který stát listinu vydal). Pro občany Gruzie se jedná o dokumenty opatřené pouze s apostilní doložkou.
Veřejné listiny vydané státy, které nejsou účastníky Úmluvy o zrušení požadavku ověřování cizích veřejných listin, musí být opatřeny vyšším ověřením, tzv. superlegalizací.

Pokud nejsou vyhotoveny v českém nebo slovenském jazyce, je třeba, aby byly předloženy v úředním překladu do českého nebo slovenského jazyka. Překlady všech podkladů pro účely dlouhodobých víz a povolení k pobytu budou akceptovány pouze v případě, že je provede soudní tlumočník, který je zapsán v seznamu tlumočníků Ministerstva spravedlnosti ČR. Překlady provedené místními tlumočníky již nebudou akceptovány pro účely žádostí o dlouhodobá víza a povolení k pobytu. Seznam soudních tlumočníků s kompletními kontaktními údaji je k dispozici na stránkách Ministerstva spravedlnosti ČR - https://seznat.justice.cz/

Po kladném vyřízení žádosti o zaměstnaneckou kartu, před vyznačením víza pro převzetí zaměstnanecké karty, je žadatel povinen předložit doklad o cestovním zdravotním pojištění. Pojištění musí pokrývat náklady komplexní zdravotní péče, včetně nákladů spojených s převozem nebo, v případě jeho úmrtí spojených s převozem jeho tělesných ostatků, do státu, jehož cestovní doklad vlastní, popřípadě do jiného státu, ve kterém má povolen pobyt. Výše sjednaného limitu pojistného plnění na jednu pojistnou událost činí nejméně 400 000 EUR, a to bez spoluúčasti pojištěného na výše uvedených nákladech. Pojistná smlouva týkající se pojištění nesmí vylučovat poskytnutí pojistného plnění v případě úrazu, ke kterému došlo z důvodu úmyslného jednání, zavinění nebo spoluzavinění pojištěného ani v důsledku požití alkoholu, omamných nebo psychotropních látek pojištěným. K pojištění je třeba předložit také doklad o zaplacení pojistného, uvedeného na dokladu o cestovním zdravotním pojištění. Pojištění je třeba uzavřít na dobu od začátku platnosti víza k převzetí zaměstnanecké karty do doby, než se na žadatele bude vztahovat veřejné zdravotní pojištění (minimálně 40 dní ode prvního vstupu na území ČR). Pojištění se nevyžaduje, pokud již žadatel je účastníkem veřejného zdravotního pojištění anebo jsou-li náklady zdravotní péče hrazeny na základě mezinárodní smlouvy nebo pokud žadatel prokáže, že je zdravotní péče hrazena jiným způsobem.

Dle ust. § 46 odst. 6 s odkazem na ust. § 55 odst. 1 zák. č. 326/1999 Sb. náležitosti k žádosti o udělení zaměstnanecké karty nesmí být starší 180 dnů, s výjimkou cestovního dokladu, matričních dokladů a fotografie cizince, pokud odpovídá jeho skutečné podobě.

K podání žádosti o zaměstnaneckou kartu je nutná osobní přítomnost žadatele. Každý žadatel musí být objednán samostatně.

Při podání žádosti o zaměstnaneckou kartu je nutné uhradit správní poplatek. Poplatek lze uhradit v hotovosti v měně EUR nebo platební kartou v měně CZK.

Kromě originálů, nebo ověřených kopií dokumentů, prosíme o kopie všech doložených dokumentů.

Lhůta pro vyřízení žádosti o zaměstnaneckou kartu činí 60 dnů, ve zvlášť složitých případech 90 dnů.

Zaměstnanecká karta se vydává na dobu, na kterou byla uzavřena pracovní smlouva nebo dohoda o pracovní činnosti, nejdéle však na dobu 2 let; v případě cizince, který předložil povolení k zaměstnání, se zaměstnanecká karta vydává na dobu platnosti odpovídající době uvedené v povolení k zaměstnání.