по-русски  česky  english 

rozšířené vyhledávání

Matriční agenda

Velvyslanectví ČR ve Tbilisi přijímá žádosti o vystavení originálů či duplikátů matričních dokladů občanů České republiky a vykonává i další činnosti v rámci matriční agendy. Z důvodu usnadnění a zefektivnění všech souvisejících procedur prosíme o prvotní kontakt prostřednictvím telefonu nebo e-mailu.

Vystavení rodného listu pro občany ČR narozené v cizině

Občané ČR narození v cizině potřebují k jednání s českými úřady rodný list vystavený zvláštní matrikou v Brně. Bez českého rodného listu není tedy možné například požádat o vydání českého pasu.

Základní informace ke státnímu občanství a určení otcovství

Podmínkou pro vystavení českého rodného listu je určení českého státního občanství dítěte. Od roku 1968 platí zásada, že dítě nabývá státní občanství České republiky narozením, je-li v den jeho narození alespoň jeden z rodičů státním občanem České republiky.

V konkrétním případě je pro postup k určení českého státního občanství dítěte podstatné, zda se dítě narodilo v manželství či nikoliv. Pokud se dítě narodilo v manželství, je hlavním podkladem k určení státního občanství kromě rodného listu dítěte též oddací list jeho rodičů. V tomto případě není z hlediska dalšího postupu rozhodné, zda státní občanství ČR má matka či otec.

U dětí narozených mimo manželství je dalším důležitým kritériem skutečnost, zda matka dítěte má české státní občanství. V tomto případě je státní občanství dítěte jednoznačně určeno, pokud státní občanství ČR má matka. Pokud státní občanství ČR má jen otec, liší se od 1. ledna 2014 další postup při určení státního občanství dítěte dle toho, jaké občanství matka má.

U dětí narozených mimo manželství proto doporučujeme další postup konzultovat telefonicky s naším velvyslanectvím. Konzultace postupu je významná nejen z hlediska určení státního občanství dítěte, ale též pro vysvětlení postupu při případném určení otcovství k dítěti souhlasným prohlášením rodičů. Postup konzultujte s naším velvyslanectvím telefonicky i tehdy, je-li matka dítěte rozvedená či ovdovělá.

Kdo rodný list vydává

Doklad vydává zvláštní matrika Úřadu městské části Brno-střed.

Místo podání žádosti

  • osobně na našem velvyslanectví,
  •  V ČR lze žádost podat i u obecního úřadu dle místa trvalého pobytu žadatele. V tomto případě doporučujeme podání žádosti předem s příslušným obecním úřadem projednat.


Náležitosti žádosti

  • žádost o zápis narození;
  • event. žádost o zápis příjmení v mužském tvaru, končí-li příjmení na souhlásku;
  • event. prohlášení o užívání jména nebo příjmení podle práv a tradic jiného čl. státu EU
  • cizozemský rodný list dítěte v úplném znění;
  • rodný list českého občana (rodiče/rodičů);
  • český oddací list rodičů;
  • platný cestovní pas nebo občanský průkaz rodiče/rodičů);
  • souhlas s pořízením kopie cestovního dokladu

Originál  rodného listu vydaný gruzínským orgánem musí být opatřený apostilou.

Poté musí být zhotoven úřední překlad rodného listu, včetně apostily, českým soudním tlumočníkem, který je veden v seznamu soudních tlumočníků. Tento seznam je možno nalézt na webových stránkách ministerstva spravedlnosti www.seznat.justice.cz.

Upozornění

Všechny doklady se předkládají v originálu či ověřené kopii.

Cizozemské doklady musí být opatřeny úředním překladem do českého jazyka.

Přítomnost dítěte se nevyžaduje, pokud není starší 15 let.

Při osobním podání se formuláře podepisují před pracovníkem konzulátu.

Správní poplatky jsou ze zákona stanoveny v měně CZK a hradí se buď v hotovosti v měně EURO nebo platební kartou v měně CZK.

Cizozemský rodný list potřebný k provedení zápisu matriční události je součástí dokumentace zvláštní matriky v Brně a žadatelům se nevrací.

Vyřízení žádosti o vydání českého rodného listu trvá obvykle 2 až 3 měsíce.

Zaevidování trvalého pobytu dítěte po narození

Po narození dítěte (občana České republiky) vydá matriční úřad rodný list a současně zaeviduje údaje o narození do agendového informačního systému evidence obyvatel. Dítěti je ze zákona přidělena adresa trvalého pobytu na území České republiky, a to podle § 10 odst. 3 zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o evidenci obyvatel):

Místem trvalého pobytu občana v době jeho narození je  místo trvalého pobytu jeho matky.

Není – li matka občanem České republiky, je místem trvalého pobytu dítěte v době jeho narození místo trvalého pobytu jeho otce.

Nelze-li zjistit místo trvalého pobytu dítěte  podle výše uvedeného, je místem trvalého pobytu dítěte narozeného v cizině sídlo zvláštní matriky (Brno, Dominikánská 2).

Občanům narozeným v zahraničí vzniká na základě zápisu narození do zvláštní matriky ze zákona platný trvalý pobyt na území České republiky (místo trvalého pobytu je určováno podle výše uvedeného). Netýká se to však jen novorozenců, trvalý pobyt na území České republiky od narození vzniká všem občanům, kteří požádají o zápis narození do zvláštní matriky. Takto vzniklý trvalý pobyt na území České republiky je možné ukončit.

Zaevidováním trvalého pobytu na území ČR vzniká občanovi mimo jiné povinnost hradit poplatek za komunální odpad.

 

Uzavření sňatku před Velvyslanectvím ČR v Tbilisi

Vedoucí zastupitelských úřadů ČR v zahraničí jsou za splnění stanovených podmínek oprávněni přijímat prohlášení snoubenců o tom, že spolu chtějí vstoupit do manželství.
 

Obecná právní úprava v § 668 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník dává občanovi České republiky možnost uzavřít sňatek na zastupitelském úřadě ČR v zahraničí. Uzavření manželství na Velvyslanectví České republiky v Tbilisi je možné pouze za předpokladu, že jsou oba snoubenci občany České republiky. Uzavření manželství na ZÚ ČR v zahraničí se řídí českým právním řádem v souladu s § 48 odst. 3 zákona č. 91/2012 Sb., o mezinárodním právu soukromém.

Upozorňujeme, že určení data svatebního úředního úkonu uzavření manželství je v kompetenci zastupitelského úřadu v návaznosti na celkové nároky na činnost zastupitelského úřadu v zahraničí. Obecně platí, že uzavírání sňatků na zastupitelských úřadech podléhá omezením vyplývajícím z činnosti, kterou vykonávají. Zastupitelský úřad plní řadu úkolů, které mají mnohdy nárazovou povahu. Přijímání žádostí o uzavírání manželství před zastupitelským úřadem proto může být omezeno z důvodů bezpečnostní situace, aktuálnímu uzpůsobení vnitřních prostor úřadu, personální kapacity úřadu a podobně.  Zastupitelský úřad v Tbilisi z důvodu časových možností, personální kapacity a priority činností konzulární ochrany podle § 17 Zákona č. 150/1917 o zahraniční službě nestanovuje termín uzavření sňatku v období zvýšené turistické sezóny.

Uzavírání sňatků na zastupitelském úřadě je určeno především pro snoubence, občany ČR dlouhodobě pobývají v cizině, a také pro případy hodné zvláštního zřetele, kdy stav snoubence z vážných důvodů zdravotních a lékařská prognóza vylučují možnost návratu do ČR.

Zastupitelský úřad nevykonává úkon uzavření manželství mimo sídlo úřadu a nemůže poskytovat další služby obvykle se svatebním obřadem spojené. Počet účastníků (hostů) je maximálně omezen. Zastupitelský úřad si vyhrazuje změnu předem dohodnutého termínu, pokud by byl vedoucí nebo konzul zastupitelského úřadu vázán jinými povinnostmi vyplývajícími z výkonu diplomatické nebo konzulární služby v zahraničí, které nebylo možné předjímat.

S dalšími dotazy se můžete obrátit na konzulární úsek zastupitelského úřadu - tbilisi.consulate@mzv.gov.cz.