česky  english 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo LinkedIn logo

Založení organizační jednotky (pobočky) ve Švédsku

Kroky a postupy české (zahraniční) společnosti, která chce zahájit podnikání ve Švédsku prostřednictvím pobočky s nezávislým vedením.
 

Zahraniční společnost může otevřít pouze jednu pobočku ve Švédsku, to ale nebrání tomu, aby pobočka měla kanceláře a působila na několika místech v zemi. Nebrání ani společnosti, aby měla jak pobočku, tak dceřinou společnost.

Pobočka není samostatnou právnickou osobou, je součástí zahraniční společnosti. Podléhá švédskému právu a rozhodnutím švédských úřadů ohledně právních vztahů, které vznikají v souvislosti s činností ve Švédsku. Pobočka nemá vlastní kapitál, ale její aktiva a pasiva jsou součástí celkové hodnoty bohatství zahraniční společnosti.

Doporučujeme kontaktovat banku, švédskou daňovou agenturu a účetní firmu dříve, než se rozhodnete založit pobočku. Také před registrací musíte mít švédskou adresu.

 

Účetnictví a výroční zpráva

Pobočka musí vést vlastní účetnictví, které musí být oddělené od účetnictví zahraniční společnosti. Pobočka má povinnost předložit výroční zprávu zahraniční společnosti a zprávu auditora (je-li potřeba).

 

Postup při registraci

1. Zaregistrování se u Švédského úřadu pro registraci společností (Bolagsverket, Nyregistrering - Filial, nr 887 (bolagsverket.se))

- při registraci musíte uvést název společnosti (musí obsahovat název pobočka (švédsky „filial“) – název je pouze návrhem, švédský úřad ho musí schválit,

- musí se uvést podrobná činnost pobočky,

- při registraci se platí poplatek od 1 200 SEK – 2 500 SEK.

2. Jmenování generálního ředitele a udělení zvláštní plné moci

- existuje-li zástupce výkonného ředitele, má rovněž zvláštní plnou moc (Přílohy v oznámení pobočky – Bolagsverket).

3. Zjištění, zda musíte mít auditora (Auditor v oboru – Bolagsverket)

- liší se dle činnosti pobočky.

4. Můžete začít podnikat

- po podání oznámení o registraci pobočky může začít podnikat. Nemusíte tedy čekat, až bude pobočka zaregistrována.

5. Zapsání pobočky do rejstříku švédským úřadem

- švédský úřad pro registraci společností rozhodne o registraci a přidělí pobočce číslo organizace,

- doba zpracování se liší, ale často je to jeden až dva týdny. Švédská daňová agentura má také určitou dobu na zpracování. Po registraci pobočky obdržíte osvědčení o registraci.

6. Oznámení skutečného vlastníka

- je povinností pobočky oznámit skutečného vlastníka, ne švédského úřadu.

7. Zjištění, zda musíte nahlásit pobočku rejstříku proti praní špinavých peněz (Zaregistrujte se proti praní špinavých peněz – Bolagsverket).

Podrobné informace naleznete na stránkách švédského úřadu: Pobočka – Švédský úřad pro registraci společností (bolagsverket.se) nebo na daňovém úřadu: Pobočky atd. | Právní poradenství | Daň (skatteverket.se).

 

Založení bankovního účtu

Třeba individuální komunikace s bankou. Například banku SEB, Business | SEB nebo Nordea, Företag | Nordea.

Pro bezplatné poradenství. Je možné využít National Board of Trade Sweden (Kommerskollegium), Kommerskollegium. Dotazy na ně směřované by se měly týkat švédského trhu a produktů. Možný kontakt je např.: paní Colette Beek, telefon: +46 (0) 8-690 48 00, e-mail: pcp@kommerskollegium.se.

V případě švédských (i českých) zaměstnanců doporučujeme pro sjednání pracovní smlouvy dle švédských předpisů (včetně předepsané výpovědní lhůty) využít služeb honorární konzulky ČR v Malmö, právničky Kateřiny Strömsholm, která hovoří česky a touto problematikou se zabývá. Její e-mail je: katerina@stromsholmadvokat.se.