česky  english 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo LinkedIn logo

Založení organizační jednotky (pobočky) ve Švédsku

Kroky a postupy české (zahraniční) společnosti, která chce zahájit podnikání ve Švédsku prostřednictvím pobočky s nezávislým vedením.
 

České společnosti mohou využít příležitosti rozšířit své podnikání ve Švédsku založením pobočky. Pobočka, ve švédštině známá jako "filial," není samostatnou právnickou osobou, ale funguje jako divize mateřské společnosti. Tato struktura je regulována švédským zákonem o zahraničních pobočkách (Zákon 1992:160) a musí splňovat všechny švédské právní požadavky. Pobočka nemá vlastní kapitál, a její aktiva a pasiva jsou integrována do celkových aktiv mateřské společnosti, přičemž si vede vlastní účetní záznamy. Zahraniční společnost může ve Švédsku mít pouze jednu pobočku, která je nezávisle řízena v souladu se zákonem, avšak je možné otevřít více kanceláří v rámci této pobočky na různých místech v zemi.

Doporučení před zahájením procesu

Doporučujeme kontaktovat banku, švédskou daňovou agenturu a účetní firmu dříve, než se rozhodnete založit pobočku. Také je nutné mít před registrací pobočky švédskou adresu.

Klíčové kroky pro založení pobočky

1. Registrace pobočky:

  • Kde registrovat: Švédský úřad pro registraci společností (Bolagsverket).
  • Požadované dokumenty: Certifikát o založení, kopie výročních zpráv a „důkaz o nebankrotu“.
  • Poplatek za registraci: 2,500 SEK.
  • Po registraci u Bolagsverket obdrží pobočka švédské registrační číslo.

​2. Jmenování generálního ředitele:

  • Musí být rezidentem EHP. V případě, že ředitel není z EHP, je nutné jmenovat zástupce rezidentního v Švédsku.

3. Účetnictví a finanční zprávy:

  • Pobočka vede vlastní účetnictví oddělené od mateřské společnosti.
  • Povinnost podávat výroční zprávy, přizpůsobené legislativě působení ve Švédsku.

4. Audit:

Pobočka musí mít auditora, pokud splňuje alespoň dva z následujících kritérií za poslední dva finanční roky:

  • Průměrný počet zaměstnanců více než 3.
  • Bilanční suma přesahuje 1,5 milionu SEK.
  • Roční obrat přesahuje 3 miliony SEK.

Auditor musí být certifikovaný účetní. Pokud je jmenována účetní firma jako auditor, musí být uvedeno jméno hlavního odpovědného auditora.

5. Daňové registrace:

  • Registrace u švédského daňového úřadu (Skatteverket) pro účely DPH a sociálních odvodů.

6. Bankovní účty

  • Doporučuje se individuální konzultace s bankami, například SEB nebo Nordea, pro zřízení firemních účtů.

7. Oznámení skutečného vlastníka

  • Registrace informací o konečných uživatelích výhod u Bolagsverket. Poplatek za registraci je 250 SEK, provádí se online.

8. Zjištění, zda musíte nahlásit pobočku do rejstříku proti praní špinavých peněz

9. Zahájení podnikání

  • Po úspěšném dokončení registrace a splnění všech požadavků může pobočka zahájit podnikatelské aktivity ve Švédsku.

Užitečné kontakty

  • Úřad pro registraci společností - Bolagsverket: +46 771 670 670, bolagsverket.se
  • Daňový úřad - Skatteverket: +46 8 564 851 60, skatteverket.se
  • Komora auditorů – Revisorsinspektionen: +46 8 783 18 70, revisorsinspektionen.se
  • Kommerskollegium: pcp@kommerskollegium.se, +46 (0) 8-690 48 00

Pro bezplatné poradenství. Je možné využít National Board of Trade Sweden - Kommerskollegium. Dotazy na ně směřované by se měly týkat švédského trhu a produktů. Možný kontakt je např. paní Colette Beek, telefon: +46 (0) 8-690 48 26, e-mail: pcp@kommerskollegium.se.

V případě švédských (i českých) zaměstnanců doporučujeme pro sjednání pracovní smlouvy dle švédských předpisů. (včetně předepsané výpovědní lhůty) Lze využít služeb honorární konzulky ČR v Malmö, právničky Kateřiny Strömsholm, která hovoří česky a touto problematikou se zabývá. Její e-mail je: katerina@stromsholmadvokat.se.