česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Shutterstock
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Švédsko chce být světovým lídrem ve výzkumu a výrobě baterií

Bateriový průmysl má ambici stát se novým klíčovým odvětvím švédské ekonomiky. V zemi existuje několik předních společností, jejichž snahou je vyvíjet a vyrábět nejudržitelnější baterie na světě. Švédsko je navíc podobně jako Česko velmi závislé na automobilovém průmyslu a elektromobilita proto nabízí řadu příležitost ke vzájemné spolupráci.

Silná tradice v průmyslové výrobě, silný výzkum a inovace související s bateriemi, otevřenost vůči externím kompetencím a dovednostem, přístup k cenově konkurenceschopné obnovitelné energii, dostupnost dodávek strategických surovin pro výrobu baterií a atraktivita severského regionu pro investory v oblasti přechodu na zelené energie. To jsou hlavní důvody proč Švédsko a další severské země mají dobré předpoklady stát se vedoucím světovým regionem dynamicky rostoucího bateriového odvětví.

VELKÝ PODÍL NA CELÉM ŘETĚZCI

Švédsko má v porovnání s ostatními evropskými zeměmi velký podíl na hodnotovém bateriovém řetězci. To je především díky přednímu automobilovému průmyslu, a to jak v oblasti osobních automobilů, tak těžkých nákladních vozů i autobusů, a také průmyslových aplikací. Silný automobilový průmysl vytváří poptávku pro inovace dynamicky rostoucího bateriového průmyslu. Ve Švédsku také existuje silná tradice získávání, zušlechťování a recyklace surovin. V dodávkách surovin potřebných pro vývoj a výrobu baterií je švédský těžební průmysl lídrem v produktivitě, automatizaci a vývoji postaveném na obnovitelných zdrojích.

Švédský bateriový průmysl reprezentuje řada známých firem. Jednou z nejúspěšnějších je společnost Northvolt, která staví na severu Švédska první gigatovárnu na baterie v Evropě fungující ze 100 % na bezfosilní energii, která bude vyrábět články pro jeden milion elektromobilů. Další gigatovárnu s roční kapacitou půlmiliónu baterií pro vozy Volvo a Polestar buduje u Göteborgu společnost NOVO Energy.

Švédsko si také udržuje nejvyšší mezinárodní standard ve výzkumu baterií. Nové poznatky pochází například od výzkumných týmů v Ångströmově laboratoři na univerzitě v Uppsale či výzkumníků na univerzitě Chalmers v Göteborgu. Řada švédských inovativních firem je propojena se špičkovým výzkumem a vyvíjí a zavádí nové technologie. Jednou z takových firem je společnost Altris, která se zabývá inovativním vývojem sodíkovo-iontových baterií. Švédsko také zaujímá vedoucí roli projektu spolupráce EU v oblasti bateriových technologií budoucnosti, takzvaném Battery 2030+.

Elektrifikace hraje ve Švédsku čím dále větší roli při přechodu na vozový park bez fosilních paliv. To má a v nejbližších letech bude mít stále větší dopady na výrobce vozidel a jejich subdodavatele a na celkovou zaměstnanost. Ve Švédsku to platí tím více, jelikož je jednou ze zemí v Evropě, která je nejvíce závislá na svém automobilovém průmyslu. Pouze na Slovensku a v Rumunsku je v tomto sektoru zaměstnáno více lidí v poměru k celkové zaměstnanosti.

INSPIRAČNÍ MISE Z ČESKA

Českým firmám a výzkumníkům se proto nabízí ve Švédsku řada příležitostí pro vzájemnou spolupráci. Rozsáhlé zkušenosti z automobilové výroby, postupující elektrifikace, získávání a recyklace surovin, výzkumu a vývoje bateriových článků jsou dobrými příležitostmi. To byl také jeden z důvodu, proč koncem května zástupci Českého bateriového klastru zamířili na inspirační misi do Švédska. Představitelé hlavních hráčů českého bateriového průmyslu velmi ocenili příležitost seznámit se s nejnovějšími trendy v investicích, výzkumu a vývoji, inovacích a zavádění nových řešení ve výrobě v celém bateriovém odvětví. Se švédskými partnery jednali o možnostech konkrétní vzájemné spolupráce v širokém spektru bateriového řetězce, například v oblastech dostupnosti a dodávek vhodných materiálů, společné bateriové výroby, zavádění elektromobility či skladování a recyklace.

Martin Bašta, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR ve Stockholmu