
Seminář přilákal řadu čínských cestovních agentur
02.06.2025 / 06:30 | Aktualizováno: 05.06.2025 / 07:17
Na konci května 2025 uspořádal Generální konzulát ČR v Šanghaji ve spolupráci s agenturou CzechTourism akci „Objevte krásy Česka 2025“, která představila aktuální nabídku českého cestovního ruchu. Cílem bylo inspirovat čínské partnery k zařazování tematicky bohatších programů do svých zájezdů a povzbudit čínské turisty k delšímu pobytu v naší zemi.
Čína bez pochyby zůstává důležitým trhem pro český cestovní ruch. Během semináře bylo připomenuto nové přímé letecké spojení z Pekingu do Prahy (Hainan Airlines, třikrát týdně) i zlepšující se kvalita ubytování – od prestižních hotelů v hlavním městě (např. Fairmont, W Hotel, SIR Hotel) až po nové možnosti v regionech, například v Mariánských Lázních, Brně nebo Zlíně. Zazněl také apel na rozšíření nabídky směrem k méně známým, ale neméně atraktivním oblastem, jako jsou Jižní Morava, Liberecko, Ústecko nebo Olomoucko. Tyto regiony nabízejí autentické zážitky, kulturní pestrost i kvalitní zázemí pro skupinové i individuální cestování.
Kromě kulturních a přírodních atraktivit, včetně UNESCO lokalit, nespočet hradů a zámků či desítek lázeňských měst, roste v Česku i nabídka zážitkové turistiky. Stále větší oblibu si získává například tematický program na motivy hry Kingdom Come: Deliverance, který láká především mladší generaci hráčů, včetně těch z Číny, kteří českou hru velmi dobře znají.
Řeč přišla i na MICE aktivity, jejichž pořádání je v Česku podle šanghajských cestovních kanceláří výhodné z hlediska nákladů a kvality. Města jako Brno, Ostrava a Plzeň se díky svému modernímu zázemí stávají oblíbenými evropskými destinacemi pro čínské firemní akce a veletrhy. V Praze navíc přibylo několik nových eventových prostor – za zmínku stojí rekonstrukce v rámci areálu Výstaviště Praha, renovované prostory divadla Nová Spirála, vybudování hotelu The Cloud One a v neposlední řadě plánované otevření osvětového centra Hydropolis.
Z debaty se zástupci cestovních agentur rovněž vyplynulo, že čínští turisté jsou ochotni za cestování utrácet a cestují rádi, jakkoliv logicky volí geograficky bližší destinace. Pokud však dostanou dostatečně silný impulz, například ve formě velké kulturní události, koncertu či tematického zážitku, jsou ochotni cestovat i dál. I tento faktor je třeba zohlednit při budoucím cílení marketingových a propagačních aktivit.
Na program navázala také česká účast na největším čínském veletrhu cestovního ruchu ITB China, který se konal minulý týden také v Šanghaji. Česko zde mělo stánek v rámci evropské sekce. Vedle CzechTourismu se zde prezentovala i firma Fashion Arena Prague Outlet, která oslovuje čínské návštěvníky nabídkou kvalitního značkového zboží.
V roce 2024 přijelo do Česka zhruba 174 000 čínských turistů, což je dvakrát více než v roce 2023, ale stále výrazně méně než v roce 2019, kdy jich bylo více než 600 000. Čína přesto zůstává trhem s velkým potenciálem.
Znovuzavedení přímého leteckého spojení mezi Pekingem a Prahou představuje důležitý krok k obnově příjezdového turismu z Číny. Současná kapacita je sice výrazně nižší než před pandemií, ale i přesto má Česko díky své atraktivitě, dostupnosti a kvalitní infrastruktuře dobré předpoklady k tomu, aby se postupně znovu etablovalo jako vyhledávaná destinace čínských cestovatelů. Klíčový bude mimo jiné kvalitní marketing a cílená spolupráce s čínskými partnery a začlenění Česka do širších evropských itinerářů.
Jan Kubačka, ekonomický diplomat GK Šanghaj