Růst čínského e-commerce zpomalil, výjimkou je zájem o zahraniční zboží a potraviny
01.03.2017 / 06:56 | Aktualizováno: 02.03.2017 / 03:06
Podle údajů Čínského národního statistického úřadu v roce 2016 zpomalilo tempo růstu domácích online nákupů na 26,2 %. V posledních letech se přitom meziroční objemy růstu celého čínského e-commerce pohybovaly okolo 35 %. Zásadní výjimkou je však přeshraniční obchod s importovaným spotřebním zbožím a potravinami. Zde loni vzrostly prodeje o 86 %. V čínských e-shopech se prodávají i české produkty. Největší čínská e-commerce platforma Tmall, kterou provozuje Alibaba Group, nabízí české pivo, křišťál, potravinové doplňky a nealkoholické nápoje - minerální vody anebo džusy.
O tom, že hlavní nástup on-line nákupní horečky má Čína již možná za sebou, svědčí poslední čísla největšího čínského prodejce Alibaba Group. Během listopadového „Single´s Day“, který je jakousi obdobou amerického „Black Friday“, Alibaba opět ohromovala celkovými tržbami na svých e-shopech (17,7 mld. USD za jediný den), ty už ale tolik nerostly jako před dvěma lety, kdy se společnost pyšnila až 60 % meziročním nárůstem. Loni Alibaba rostla o cca 30 % a poradenské společnosti předvídají, že v roce 2020 by celý čínský e-commerce mohl růst jen okolo 20 %.
I proto se nyní chce Alibaba více zaměřit na trhy, kde je ještě velký potenciál pro růst internetových nákupů (v jihovýchodní Asii chce své aktivity rozvíjet prostřednictvím singapurského start-upu Lazada) a kromě toho v Číně posiluje spolupráci s offline maloobchodními prodejci. Letos v únoru oznámila, že bude spolupracovat s jedním z největších a nejstarších maloobchodních prodejců v Číně – Shanghai Bailian Group.
V řadě velkých čínských měst byl nástup e-commerce v posledních letech tak výrazný, že mnoho klasických prodejců je nyní nekonkurenceschopných. Důkazem mohou být i data, která zveřejnil Shanghai Daily v únoru. Kamenné prodejny (hypermarkety, supermarkety a malé obchody se smíšeným zbožím typu 7-Eleven) rostly v roce 2016 pouze o 0,7 %. Více než polovina Číňanů žijících ve městech je nyní zvyklá nakupovat rychloobrátkové zboží (FMCG) na internetu. Pouze v malých městech a na venkově, kde chybí infrastruktura, mají offline prodejci stále navrch.
Zatímco sektor e-commerce jako celek zpomaluje, některým segmentům se stále výrazně daří. Z dat za uplynulý rok vyplývá, že největší popularity budou do budoucna na čínském internetu dosahovat prodeje zahraničního spotřebního zboží a potravin. Na e-shopu Tmall Global, jehož provozovatelem je Alibaba, nyní zákazníci vybírají z nabídky 14.500 zahraničních značek z 63 zemí. Podle Alibaby jich 4/5 prodává v Číně poprvé.
Z českých produktů se na Tmall Global objevují: pivo, křišťál, potraviny, potravinové doplňky a nealkoholické nápoje (minerální vody, džusy).V červnu 2016 bylo v Hangzhou během návštěvy předsedy vlády Bohuslava Sobotky v Číně podepsáno memorandum o spolupráci mezi Alibaba a CzechTrade. To by do budoucna mohlo pomoci zpřehlednit a vylepšit nabídku českého zboží na Alibabě.
Podle údajů webu Internetretailer.com se na Tmall Global v roce 2016 nejlépe prodávalo zboží z Japonska (19,3 %), USA (18,3 %), Koreje (13,6 %), Německa (8 %) a Austrálie (7,9 %). Mezi nejoblíbenější produkty patřily: potraviny (mléčné výrobky, dětská výživa), kosmetika, produkty péče o matku a dítě a oděvy. Výrazně měly loni vzrůst i prodeje alkoholických nápojů; v této kategorii se nyní nejlépe prodávají americká piva a francouzská a italská vína. Více než polovina nově nakupujících v roce 2016 na Tmall Global byla v kategorii 20 – 25 let, řada z těchto nakupujících žije v menších či středních městech, kde je internet mnohdy jedinou možností, jak si koupit zahraniční zboží.
Na zájem o zahraniční potraviny v Číně Alibaba loni zareagovala vytvořením portálu Tmall Fresh. Podle statistik nyní více Číňanů věří nákupu čerstvých potravin na internetu spíše než v kamenné prodejně (24 % vs. 17 %). Zatímco v řadě jiných zemí by nákup čerstvých potravin na internetu nemohl tak výrazně uspět z důvodu obav spotřebitelů o kvalitu a bezpečnost, v Číně jsou to právě tyto důvody, které spotřebitele motivují k výběru zahraniční produkce a nákupu on-line. Oblíbené jsou tak mléčné produkty z důvodu rozsáhlé aféry kontaminace mléka melaminem. Tento skandál je již devět let starý, avšak mnoho lidí jej má stále v živé paměti.
Autor: Štěpán Vojnár, Generální konzulát ČR v Šanghaji, konzul pro obchod, ekonomiku, kulturu a školství