česky  english  中文 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: mzv
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo LinkedIn logo

České hry znovu na ChinaJoy v Šanghaji

Po několika letech se Česko vrátilo na jednu z největších světových gamingových akcí ChinaJoy 2025. V rámci projektu na podporu ekonomické diplomacie se akce zúčastnila přední česká herní studia, která představila své nejnovější projekty a navázala kontakty s místními fanoušky, developery, vydavateli a dalšími partnery.
 

Jakkoliv se světová gamingová komunita včetně českých zástupců poslední týdny intenzivně připravují na cestu do Frankfurtu na blížící se zásadní akci Gamescom, ta největší, minimálně co se návštěvnosti týče, se konala na začátku srpna v Šanghaji. 22. ročník ChinaJoy, klíčovou akci pro celý asijský trh, letos navštívilo na 410 tis. herních fanoušků.

Česká delegace

Je dobře, že si tuto akci nenechaly ujít ani čeští herní zástupci, kteří se prezentovali na společném národním stánku a vedle delegací z Jižní Koreje, Malajsie, Taiwanu, Hongkongu, ale i jednotlivých zástupců z Německa, Francie nebo Velké Británie se rozhodně neztratili.

Největší brněnské studio MADFINGER Games se představilo realistickou střílečku Gray Zone Warfare, jejíž early access vyšla na konci dubna a na čas se stala dokonce nejúspěšnějším titulem herního portálu Steam s téměř milionem stažení za první měsíc. Jejich hra je populární i v Asii a tak český stánek navštívila celá řada jejich fanoušků.

Z Brna je i studio INGAME STUDIOS, kteří zde prezentovali hru Crime Boss, akční hru, která se pyšní retro atmosférou a především účastí ikonických postav, jako jsou Michael Madsen, Danny Trejo, Chuck Norris nebo Kim Bassinger. Zástupce studia vystoupil také na přidružené konferenci China Game Developers Conference, kde představil odborné veřejnosti proces vývoje hry se všemi nástrahami a problémy, se kterými se tvůrci potýkali. Hra je v Číně velmi populární a právě odsud pochází největší podíl prodaných kopií hry na platformě Steam, následovaný USA.

Akce se zúčastnil i Skeldal Immersive, nově vzniklé studio legendy české herní scény Jindřicha Skeldala, který na veletrhu představil připravovaný projekt Actors, VR simulaci hereckého zážitku, která je vyvíjena v rámci programu Technologické Inkubace agentury CzechInvest.

Důležitou součástí české delegace byla Cyber Sail Consulting, konzultační a scoutingová společnost, která se v rámci svého portfolia významně angažuje v podpoře českého herního průmyslu. V Šanghaji představila svou novou platformu SAIL.GAME, která propojuje developery s vydavateli a investory.

Konference pomohla bez pochyby posílit povědomí o českém herním průmyslu prostřednictvím setkání a diskusí  s vydavateli, ale také s vývojáři, designéry, tvůrci obsahu, PR agenturami, nebo poskytovateli serverů. Živý zájem se týkal také poskytování lokalizačních služeb, jako jsou mimo jiné překlady a dabing, programování, investice nebo technický outsourcing.

Bylo povzbudivé, že i v Číně, kde se většina herních studií primárně zaměřuje na domácí trh, a přes 300 tis. návštěvníků trávila celé hodiny v B2V sekci s čínskými zástupci,  si na český stánek našla cestu řada fanoušků přítomných studií.

Pro všechny české účastníky se jednalo o skvělou příležitost pro pochopení širšího herního ekosystému v regionu APAC, networking, inspiraci a rozšiřování obzorů.

Česká účast byla realizována za finanční podpory Ministerstva průmyslu a obchodu ČR jako projekt ekonomické diplomacie PROPED ve spolupráci Generálního konzulátu ČR v Šanghaji, agentury CzechInvest a Asociace českých herních vývojářů.

Networking na ChinaJoy

Čínský trh a jeho potenciál

Čínský herní trh, ač specifický, je bezesporu největší na světě co do výnosů i počtu hráčů.  Podle mnohých zdrojů se počet hráčů videoher (včetně PC, mobilních i konzolových) v Číně v posledních letech pohybuje okolo 600-700 miliónů. Zásadně mu dominuje mobilní gaming, který je dále poháněn rychlým rozvojem 5G a cloudových herních služeb. Nelze ale opomenout ani rostoucí komunitu PC hráčů, která se odhaduje minimálně na 300 miliónů hráčů, což je vidět na rostoucí popularitě jak domácích AAA titulů, ale i těch zahraničních. Přes místní regulace patří Čína mezi země s největším počtem aktivních uživatelů platformy Steam, přičemž i čínské hry se čím dál více objevují na této platformě. Místní trh tak nabízí velkou příležitost pro expanzi a získání nových fanoušků, a to jak v oblasti mobilních her, tak PC her.

Velké čínské firmy jako Tencent nebo NetEase se angažují globálně a investují do zahraničních herních projektů, což může pomoci i českým firmám, pokud plánují rozšíření na mezinárodní trhy. Tito globální hráči mohou pomoci i v oblasti distribuce  nebo marketingu.

Čína obecně investuje nemalé prostředky do technologií, včetně uměle inteligence a cloud gamingu nebo virtuální reality, což nabízí přístup k moderním nástrojům a může pomoci přizpůsobit se technologickým trendům.

Obrovským fenoménem jsou v Číně rovněž e-sporty, které jsou vnímány jako vysoce podporovaná sportovní aktivita.  Obrovské investice do herních arén a tréninkových center tak vytvářejí robustní infrastrukturu pro profesionální gaming a nabízejí příležitosti například pro studia vyvíjející multiplayerové hry.

B2C na ChinaJoy 2025

Podpora českého gamingu

Účast českých studií na veletrhu ChinaJoy potvrdila, že české hry zde mají své publikum a že místní trh je i přes svou složitost velmi atraktivní. Přestože existují výzvy spojené s kulturními rozdíly nebo požadavky na lokalizaci, svou velikostí nabízí dostatečný potenciál pro růst a úspěch.

Český gaming má určitě svou kvalitu, ale dlouho mu chyběla systematická podpora, přestože nejen napříč Evropou (viz Polsko), ale ani v zámoří není státní podpora kreativního průmyslu včetně videoher něčím zcela výjimečným (viz daňové úlevy nebo bezúročné půjčky udělaly vývojářský ráj z kanadského Montréalu). To se teď naštěstí změní proměnou Státního fondu kinematografie na Státní fond audiovize, který bude od 1. ledna 2025 nově pomáhat i videoherní tvorbě. A kdo ví, třeba podpoří již příští českou účast na ChinaJoy.

 

Jan Kubačka, ekonomický diplomat GK Šanghaj