České firmy v Šanghaji: Digitalizace, trendy a příležitosti na čínském trhu
04.11.2025 / 04:00 | Aktualizováno: 05.11.2025 / 05:03
Na konci října se v Číně uskutečnila již druhá mise top manažerů českých společností zaměřená zejména na sektor potravin a nápojů (Food & Beverage). Hlavním cílem mise bylo prozkoumat čínský maloobchodní trh a jeho aktuální trendy. Akce se uskutečnila za podpory a účasti zástupců českého generálního konzulátu v Šanghaji a velvyslanectví v Pekingu.
Týdenní misi v Šanghaji a Pekingu pro vlastníky, generální, obchodní a marketingové ředitele českých F&B a IT firem zorganizovala česká společnost International Study Programs v rámci své business platformy The Global Exec. Ta mj. pomáhá propojovat inovativní firmy i jednotlivce po celém světě. Na loňskou úspěšnou návštěvu expertů z oblasti elektronického obchodu navázala mise s užším tematickým zaměřením na maloobchod, od inovativních nákupních zvyklostí a digitalizace až po rozvoj e-commerce a zlepšování zákaznické zkušenosti.
Cílem cesty bylo lépe porozumět současným trendům na čínském trhu, inspirovat se, ale také identifikovat možné obchodní příležitosti. Dvoudenní akci v Šanghaji, která navázala na předchozí program v Pekingu, podpořili i zástupci generálního konzulátu a agentury CzechTrade.
Digitalizace, automatizace a e-commerce jako motor růstu čínského retailu
Jedním z hlavních poznatků cesty byla role digitalizace a automatizace v čínském retailu. Delegace se seznámila s novými trendy v oblasti online obchodu, umělé inteligence a chytrých logistických řešení, které umožňují rychlejší a efektivnější provoz.
Příkladem je Meituan, jedna z největších čínských „super aplikací“ a přední platforma typu online-to-offline (O2O), která propojuje širokou škálu místních služeb, od doručování jídla přes rezervace hotelů a cestování až po sdílení kol. Integrace různých služeb do jedné platformy vytváří silné síťové efekty a vysokou loajalitu uživatelů. Ve velkých čínských městech s velkou poptávkou hraje důležitou roli rychlost doručení a efektivita. Delegace měla v této souvislosti možnost seznámit se s využitím dronů a autonomních vozíků či robotů pro doručování, které Meituan již v některých městech, včetně Šanghaje, používá. Drony zkracují dobu doručení u vybraných objednávek, snižují pracovní zátěž kurýrů, přičemž nenahrazují zcela lidskou síť doručovatelů, a autonomní vozíky či roboti doručují zboží například v kancelářských budovách a hotelech.
Další zajímavou ukázkou byly chytré retailové technologie, které proměňují tradiční kamenné prodejny na vysoce digitalizované „grab-and-go“ obchody bez pokladen. Tyto systémy, využívající AI a IoT, umožňují provoz 24/7, snižují náklady na personál a poskytují data o chování zákazníků a prodejních trendech, což obchodníkům pomáhá optimalizovat skladové zásoby, uspořádání prodejny a marketingové strategie.
Tradiční produkty a zdravé nápoje
Součástí mise byla i návštěva společnosti CHAGEE, čínského čajového řetězce, která od svého založení v roce 2017 dnes provozuje přes 6 tis. poboček v Číně i zahraničí. Delegace se seznámila s úspěšným modelem byznysu, založeném na jasné produktové strategii s důrazem na několik klíčových produktů, efektivním propojení tradičních produktů s moderním designem, jednoduchém marketingu a důrazem na zdravější varianty produktů.
V oblasti potravin a nápojů byla diskutována i otázka segmentu balené vody a obecně nealkoholických nápojů, který je extrémně konkurenční a roztříštěný, s mnoha lokálními hráči a rychlým kopírováním úspěšných produktů.
Trh s balenou vodou patří mezi největší na světě; ročně se v Číně spotřebuje odhadem více než 40 mld. litrů balené vody. Zahraniční prémiové značky si sice stále drží vysoké povědomí mezi spotřebiteli, kteří je vnímají jako kvalitní a bezpečné, lokální výrobci jim nicméně silně konkurují cenou a marketingem. Zajímavé je, že zatímco Číňané preferují klasickou balenou filtrovanou vodu, prostor pro odlišení se nabízí v sektoru minerálních a prémiových vod spojených se zdravou výživou.
Vedle trhu s balenou vodou nabízí Čína příležitosti i v širším segmentu nealkoholických nápojů. Úspěch na tomto trhu vyžaduje nicméně citlivé přizpůsobení se aktuálním trendům. Čínští spotřebitelé totiž stále více preferují nápoje s nižším obsahem cukru nebo zcela sugar-free varianty, přírodní složení a netradiční příchutě. Perspektivu mají zejména prémiové nebo inovativní mezinárodní značky, které dokážou zaujmout moderním marketingem a využít rychlý růst e-commerce a sociálních sítí k oslovení zákazníků.
Inspirace pro české firmy
Mise potvrdila, že čínský spotřebitelský trh se mění nebývalou rychlostí a že inovace, digitalizace a schopnost přizpůsobit se lokálním preferencím jsou klíčové faktory úspěchu. Delegace měla možnost navázat velmi zajímavé kontakty a seznámit se s nejnovějšími trendy v oblasti digitalizace a automatizace prodeje, využití e-commerce i chytrých logistických řešení.
Přestože řada těchto technologií či přístupů již funguje i v Evropě, Čína vyniká rychlostí jejich zavádění do praxe a důrazem na propojení online a offline prostředí. Získané poznatky tak mohou být inspirací nejen pro firmy z oblasti potravin a nápojů či širšího segmentu retailu, které zvažují vstup na čínský trh nebo jen chtějí čerpat inspiraci pro vlastní digitalizaci a inovace.
Jan Kubačka, ekonomický diplomat GK Šanghaj
