Vodík má v Jižní Koreji zelenou také od nové administrativy
10.12.2025 / 07:00 | Aktualizováno: 16.12.2025 / 06:20
Nová jihokorejská administrativa klade důraz na dekarbonizaci a jako významný prostředek k jejímu dosažení vidí také vodíkové technologie. Plány zahrnují jak značné navýšení vodíkových vozidel, tak významné investice v přepočtu skoro za 100 milionů USD do výzkumu a vývoje v tomto energetickém segmentu. To vše v souvislosti s rostoucím počtem místních specializovaných firem indikuje, že jihokorejský vodíkový průmysl má nejen ambiciózní plány, ale i rychle rostoucí základnu.
Celosvětová poptávka po vodíku dosáhla v roce 2024 hodnoty 100 milionů tun, což představuje 2% nárůst oproti roku 2023. Hlavními spotřebiteli zůstávají tradiční sektory, jako rafinace ropy a průmyslová výroba. Produkce nízkoemisního vodíku vzrostla o 10 % a očekává se, že v roce 2025 dosáhne 1 milionu tun, což je však stále méně než 1 % celkové produkce. Globální trh výroby vodíku má podle nové zprávy společnosti The Research Insights dosáhnout v roce 2024 hodnoty 186,58 miliardy USD a do roku 2030 se očekává jeho růst na 317,39 miliardy USD, což představuje průměrnou roční míru růstu ve výši 9,3 %.
Korejský vodíkový průmysl pak vykazuje výrazný růst díky aktivní podpoře vlády. Ta plánuje systematicky podporovat vznik vodíkového ekosystému jako klíčového nástroje dekarbonizace a průmyslové inovace. Součástí vládní politiky je plán na dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050, v němž byl vodík vybrán jako jeden z významných zdrojů energie. Podle současného cíle má jeho podíl na energetickém mixu vzrůst do roku 2030 na 8,4 %. Resorty životního prostředí a dopravy proto plánují do roku 2030 zajistit provoz 300 000 osobních vozidel a 21 200 autobusů na vodík, vybudovat 660 dobíjecích stanic a převést 25 % meziměstských autobusů na vodíkový pohon. Klíčovou roli má v korejských snahách hrát rovněž technologie kapalného vodíku, která výrazně zvyšuje efektivitu přepravy a dobíjení. Celkový akcent na vodíkové technologie má být navíc podpořen spuštěním vládního fondu ve výši 150 bilionů KRW (cca 102 miliard USD), který má během pěti let financovat rozvoj strategických odvětví – mezi nimi i vodíku – a posílit výzkum, výrobu, skladování a využití tohoto zdroje energie.
Korea si zároveň uvědomuje, že bez technologického pokroku nelze dosáhnout plného rozvoje vodíkového sektoru, a proto vláda vyčlenila 119 miliard KRW (cca 90 milionů USD) na vědu a výzkum čistého vodíku do roku 2029. Investice cílí na pět klíčových oblastí: alkalická elektrolýza vody; elektrolýza s polymerní elektrolytovou membránou; vysokoteplotní elektrolýza pevných oxidů; elektrolýza s aniontovou výměnnou membránou a nosiče kapalného organického vodíku. Pokrok má urychlit veřejně‑soukromá inovační aliance sdružující Ministerstvo pro vědu a ICT, firmy poptávající technologie čistého vodíku, výzkumné instituce a univerzity. Účastní se jí 93 subjektů a cílem je komercializace prostřednictvím společných demonstračních projektů s poptávkovými firmami.
Jihokorejskému vodíkovému ekosystému dominují významné konglomeráty, mezi které patří skupina Hyundai Motor, jako světový lídr v oblasti vodíkové mobility, specializuje se na vozidla s palivovými články a vyvíjí PEM elektrolyzéry; skupina SK je dominantní silou při budování dodavatelského řetězce, zaměřuje se na velkovýrobu modrého a zeleného vodíku, infrastrukturu a mezinárodní investice; POSCO Holdings, jako jeden z největších světových producentů oceli, se specializuje na dekarbonizaci těžkého průmyslu prostřednictvím vodíkem podporovaných ocelářských procesů a skupina Doosan je významná v oblasti výroby elektrické energie prostřednictvím stacionárních palivových článků. Počet firem specializovaných na vodík od roku 2022 do loňska vzrostl trojnásobně na 91. Tržby v odvětví dosáhly v roce 2022 hodnoty v přepočtu 9,5 miliard USD, což je o nárůst o 51 % oproti roku předchozímu.
Všechny výše uvedené aspekty přinášejí příležitosti pro české firmy, které by chtěly expandovat na korejský trh zejména v rozvoji infrastruktury dobíjecích stanic, dodávkách komponentů pro vodíkovou mobilitu a technologiích nízkoemisní výroby vodíku. Příležitostí k inspiraci a nalezení nových potenciálních partnerů je pak například veletrh World Hydrogen Expo, který se konal od 4. do 7. prosince 2025 v Soulu a přilákal 279 organizací a firem z 26 zemí, které představily své technologie více než 25 000 návštěvníkům.
Další důležité informace k této problematice je možné získat na odkazech níže:
- Veletrh H2 MEET: https://h2meet.com/html/en/main.php
- Korea Hydrogen Alliance: https://h2korea.or.kr/en/index
- KETEP: https://energy.ketep.re.kr/globalenergy/site/main/board/trend_digest/20364
- IEA: https://www.iea.org/reports/global-hydrogen-review-2025/production-prospects-to-2030-2#abstract
V případě zájmu mohou české společnosti kontaktovat obchodní oddělení zastupitelského úřadu ČR v Soulu na adrese seoul.commerce@mzv.gov.cz.
Jakub Kopecký, ekonomický diplomat ZÚ Soul
