
Čeští zástupci železničního segmentu o sobě dali významně vědět v Jižní Koreji
17.10.2025 / 10:29 | Aktualizováno: 17.10.2025 / 10:56
Početná delegace českých firem působících v segmentu železniční dopravy pod hlavičkou podnikatelského svazu ACRI a v doprovodu Ministerstva dopravy ČR se v půli října vypravila do Jižní Koreje. Devět našich společností pak nejen v rámci B2B fóra v Soulu, ale také při sérii jednání v dalších městech, ukázalo konkurenceschopnost českých řešení a potenciál navázat s tamními partnery spolupráci nejen v rámci Koreje, ale také na třetích trzích. Český železniční průmysl vedle produktů a komponentů nabízí i speciální technologie nebo zázemí testovacích a zkušebních aktivit, které jsou pro korejské zástupce přitažlivé. Spolupráci lze proto rozvíjet i v oblasti výzkumu a vývoje a zvažovat i propojení odborných pracovišť, univerzit a korejských subjektů. Na misi lze proto navázat dalšími návštěvami ať v Česku nebo setkáními na odborných a veletržních akcích.
Jihokorejský železniční průmysl patří k technologicky nejvyspělejším v Asii a prochází obdobím intenzivní modernizace a internacionalizace. Dle údajů Korea Railway Association (pozn. zkr. KORASS) dosáhla v roce 2024 velikost železničního segmentu korejského trhu hodnoty přibližně 15,8 miliard USD. Aktuálními tématy jsou zejména: 1) Segment vysokorychlostní železnice v důsledku výstavby nových tratí a jejich rozšíření; 2) Segment městské a metro železnice poháněný rostoucí urbanizací a potřebami dojíždějících; 3) Digitální řídicí systémy v rámci infrastruktury s důrazem na chytrá řešení; 4) Segment údržby a služeb v souvislosti s růstem a stárnutím železniční sítě; 5) Udržitelné technologie, včetně systémů na vodíkový nebo elektrický pohon. Jaké má Korea pro svou železnici plány a strategie do budoucna nám nastiňuje také 4. základní plán rozvoje železničního průmyslu pro roky 2021–2025. Zaměřuje se na: 1) Ekosystém železničního průmyslu - internacionalizace technologií (signalizace ETCS úrovně 3, standard vysokorychlostní železnice 400 km/h); podpora expanze do zahraničí; 2) Provoz železnic - inteligentní a autonomní řízení (bezobslužné systémy úrovně 4, rozšíření KTCS-M); integrace dopravy (platforma RaaS, přestupní centrum GTX); 3) Výstavba železnic - posílení sítě hlavních tratí (polorychlostní železnice, GTX A/B/C); rozšíření metropolitních železnic (se zaměřením na čtyři hlavní regionální města); zlepšení efektivity (integrované řízení BIM, centra podpory soukromého sektoru); 4) Bezpečnost železnic - inteligentní bezpečnost (senzory internetu věcí, AI CCTV, systém RAFIS, standard pro bezpilotní dopravu).
V půli října zavítala do Jižní Koreje početná delegace našich firem pod hlavičkou ACRI a v doprovodu Ministerstva dopravy ČR, vedeného ředitelem odboru zahraničních vztahů a EU Zdeňkem Čechurou. Její program zahrnoval na politické úrovni jednání s resortními protějšky či zástupci správy jihokorejských železnic. Na byznysové úrovni zrealizovalo české velvyslanectví ve spolupráci s nejvýznamnější korejskou asociací železničního segmentu KORASS B2B fórum v Soulu a dále pak jednání s významnými partnery v rámci korejského trhu jako Korea Railroad Research Institute, Hyundai Rotem, Woojin a KORAIL. Nechyběly ani technické návštěvy do zařízení Metro Seoul, Metro Busan a také Seoul Transport Operation & Information Service.
Další důležité informace k tomuto odvětví korejského trhu je možné získat na odkazech níže:
1. Ministry of Land,Infrastructure and Transport: https://www.molit.go.kr/english/intro.do
2. Korea National Railway: https://english.kr.or.kr/
3. The Korea Railway Industry Association*: https://www.korass.or.kr/kr/main.do
* pouze v korejštině
V případě zájmu mohou české společnosti kontaktovat obchodní oddělení zastupitelského úřadu ČR v Soulu na adrese: seoul.commerce@mzv.gov.cz.
Jakub Kopecký, ekonomický diplomat ZÚ Soul, s přispěním Blanky Bednářové, zástupkyně ředitele odboru zahraničních vztahů a EU MD