
Čeští vinaři se po roce opět prezentovali v Soulu a zájem o naše produkty stále přetrvává
19.12.2024 / 08:51 | Aktualizováno: 19.12.2024 / 09:45
Třináct českých a moravských producentů vína v polovině prosince prezentovalo to nejlepší ze svých sklepů svým potenciálním partnerům v Jižní Koreji. Zástupci téměř 70 korejských someliérů, importérů ale také médií a influencerů tak měli možnost seznámit se s širokou škálou vinařství od těch na korejském trhu již dostupných až po ta, která se na to teprve chystají. Vysoká účast dokazuje, že naše víno dokáže na tomto náročném a dalekém trhu zaujmout jak běžné konzumenty, tak i znalce.
Podle statistik Korejské mezinárodní obchodní asociace (pozn. zkr. KITA) byla k říjnu za letošek do Korejské republiky importována vína v hodnotě 385,82 milionu USD. Pandemie koronaviru podpořila zejména konzumaci kvalitních vín doma a zájem se dále směřuje jak k lehce pitelným bílým vínům, tak těm prémiovým, jako jsou šampaňské a burgundské. Na trhu se rovněž objevila nově kategorie velmi levných vín, která přispěla k popularizaci tohoto nápoje mezi další částí korejských konzumentů. Mezi ty nejžádanější produkty aktuálně patří bílá vína, jejichž import dosáhl ke konci října hodnoty 81 milionů USD, což je meziroční růst o 7,11 %. Prémiová vína, jako luxusní burgundská vína a šampaňské, jsou nadále velmi žádaná a šampaňské navíc částečně nahrazuje poptávku po běžných šumivých vínech. Vstup na korejský trh s vínem však přináší několik výzev. Po silných letech větší konzumace alkoholu během pandemie trh celkově poklesl a to vede k opatrnosti importérů při uvádění nových produktů, zejména těch od méně známých značek. Umístění nových vín do restaurací, vinoték nebo barů je komplikované a cenová konkurence mezi importéry se přehřívá kvůli většímu množství produktů na trhu. Navzdory těmto překážkám skýtá zdejší vinný segment pro české exportéry stále příležitosti a s cílem překonat výše uvedené výzvy je klíčová práce s důležitými jihokorejskými stakeholdery, jejich edukace a rovněž aktivní budování dobrého PR své značky. A právě na to se zaměřil letošní projekt ekonomické diplomacie pod hlavičkou Velvyslanectví ČR v Jižní Koreji.
Třináct zástupců z řad českých a moravských producentů vína dorazilo v půlce letošního prosince do jihokorejského Soulu představit široké spektrum svých produktů nejen v tradičních kategoriích, ale také v oblasti šumivých a naturálních vín. Projekt ekonomické diplomacie financovaný ze strany Ministerstva zemědělství ČR a organizovaný ve spolupráci se zastoupením agentury CzechTourism v Soulu a Národním vinařským centrem zorganizoval sérii masterclass a ochutnávek pro zástupce téměř sedmi desítek jihokorejských someliérů, importérů a rovněž médií a inflencerů. Tato akce navazovala na svůj velmi úspěšný předešlý ročník, který se v Soulu konal přesně před rokem.
Další důležité informace k této problematice je možné získat na odkazech níže:
1. Mininisterstvo zemědělství, potravin a rurálních záležitostí KR: https://www.mafra.go.kr/english/index.do
2. Ministerstvo bezpečnosti potravin a léčiv KR: https://www.mfds.go.kr/eng/index.do
3. Ministerstvo obchodu, průmyslu a energetiky KR: https://english.motie.go.kr/www/main.do
4. Sommelier Times (v korejštině): https://www.sommeliertimes.com/news/articleView.html?idxno=127628
V případě zájmu mohou české společnosti kontaktovat obchodní oddělení zastupitelského úřadu ČR v Soulu na adrese seoul.commerce@mzv.gov.cz.
Jakub Kopecký, ekonomický specialista ZÚ Soul