한국어  česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: pk
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo LinkedIn logo

Největší evropská základna na výrobu baterií pro elektromobily může být v Maďarsku

Korejský výrobce baterií SK Innovation i přes loňskou ztrátu způsobenou pandemií COVID-19 ve výši téměř 2 mld. USD, plánuje v Maďarsku koncem tohoto roku zahájení stavby svého již třetího závodu na výrobu baterií pro elektromobily.

Díky investici na zelené louce o rozloze 70h a ve výši 2,29 miliardy USD má v maďarské Iváncse vzniknout největší evropská továrna společnosti s plánovanou roční kapacitou 30 GWh. Zároveň dojde k vytvoření téměř 2 500 nových pracovních míst.

SK Innovation v současné době provozuje již v Komáromu dva závody na výrobu baterií. První závod má  roční kapacitu 7,5 GWh. Jeho výstavba byla dokončena v r. 2019. V provozu je také závod č. 2 s roční kapacitou 9,8 GWh s cílem zahájit masovou výrobu od 1. čtvrtletí roku 2022.

SK Innovation zároveň agresivně investuje do výrobních zařízení také v Číně a Spojených státech. Společnost plánuje do roku 2025 rozšířit svoji globální kapacitu  na 125 GWh ročně, z čehož významnou část bude zajišťovat právě kapacita maďarských závodů. Vzhledem k průměrnému výkonu 70 kWh a efektivnímu dojezdu 400 km na vozidlo, zajistí továrna v Iváncse výrobu 430 000 elektromobilů/rok.

Kromě závodů SK Innovation je v maďarském Gödu od r. 2018 v provozu další korejský závod společnosti Samsung SDI, který zde přestavěl svoji továrnu na plazmové zobrazovací panely (PDP) na továrnu na baterie. Dvě jeho výrobní linky s celkovou kapacitou 2,5 GWh a 7,5 GWh dodávají autobaterie pro vozy BMW, Volkswagen a Volvo Trucks. Společnost Samsung SDI oznámila, že zde chce v budoucnu ztrojnásobit produkci.

Díky rychlému vývoji se v krátkém čase kapacita výroby jihokorejského giganta automobilových baterií znásobí, a proto se dá očekávat, že v příštích letech získá velké uznání Maďarsko za svoji roli, kterou v rozvoji oblasti elektrické mobility zastává.

Bohužel ČR na svoji roli ve hře v této dynamicky se rozvíjející oblasti stále čeká. A to i přes vedená jednání ohledně plánované investice LG Energy Solution (dceřiná společnost LG Chem na výrobu baterií) v partnerství s ČEZem pro výrobu elektrických baterií (Gigafactory) v ČR.

Při tom se zde nabízí široké spektrum zapojení českých firem. A to jak při vlastní těžbě české lithné slídy s následnou extrací lithia (např. EMH - Geomet), dále pak ve spolupráci českými výrobcy litiových baterií (např. HE3DA, A123 Systems, EV Battery s.r.o.). A v neposlední řadě by se jednalo o dodávky elektrobaterií pro vozy Škoda.

Jen samotná korejská účast na výstavbě „Gigafactory“ na lithiové baterie pro elektromobily v kombinaci ČEZ/EMH(Geomet)/LG Energy Solution a POSCO (resp. POSCO Lithium Extraction Demonstration Plant, zkušební závod korejských oceláren POSCO na extrakci lithia pro výrobu autobaterií) by mohla vést k vytvoření na 5.500 pracovních míst v regionu Krušných hor, a tím i ke značnému posílení šancí ČR stát se evropským lídrem nejen ve výrobě baterií, ale i elektromobility celkově.

Jen v Evropě Korejci očekávají, že do roku 2025 vzroste poptávka ze 41 GWh na 256 GWh.

 

Korejská pozice výrobců baterií pro elektromobily na světovém trhu

Společný podíl tří korejských společností LG Energy Solution, Samsung SDI a SK Innovation na světovém trhu s bateriemi do elektromobilů dosáhl dle hodnocení SNE Research v loňském roce 34,7 %.
 
První místo v jednotlivcích náleží s 24% podílem světového trhu čínské společnosti CATL.

Druhé místo patří LG Energy Solution s 23,5% podílem na světovém trhu s EV bateriemi. Roční kapacita společnosti zaznamenala 171,5% meziroční nárůst a dosáhla 33 GWh. Baterie vyráběné LG Energy Solution jsou používány v modelu Tesla pro čínský trh a dále pak ve vozech Renault Zoe a Volkwagen ID.3.

Třetí příčka připadá  japonské společnosti Panasonic s 18,5%. Ta však zaznamenala meziroční pokles produkce o 8,2 %.
 
Další čínský výrobce BYD drží čtvrté místo s celosvětovým podílem 6,7 %.

Na pátém místě se nachází korejský Samsung SDI s podílem 5,8 % a roční kapacitou s 8,2 GWh. Baterie společnosti se dodávají do vozů Audi e-tron, Ford Kuga a Volkswagen Passat GTE.

Celosvětově šesté místo s podílem 5,4 % patří v úvodu již zmiňovanému SK Innovations, který dodává baterie do vozů Hyundai Kona Electric a Kia Niro.

 

Pavel Kalina

Ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Soulu