česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: SZ ČR při EU
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo

Ministři dopravy odložili rozhodnutí o Balíčku mobility

Ministr dopravy Dan Ťok se ve čtvrtek 7. června 2018 zúčastnil zasedání Rady EU ve formaci ministrů dopravy v Lucemburku. Nejvýznamnějším bodem jednání byla diskuse nad legislativními návrhy v Balíčku mobility, které upravují otázku vysílání řidičů, přespávání řidičů v kabinách vozidel či přístupu dopravců na trh EU.


Balíček mobility, který se již stal pravidelným tématem diskusí ministrů dopravy, se bohužel ani tentokrát nepodařilo uzavřít. Členské státy nedosáhly dohody a přijetí pozice Rady bylo tedy odloženo. Toto téma dlouhodobě rozděluje Evropskou unii. Ministr Ťok vyjádřil znepokojení ohledně odložení rozhodnutí a vyzval ostatní ministry k rychlému nalezení řešení. Pro ČR zůstává prioritou co nejširší vyjmutí mezinárodní silniční dopravy z pravidel vysílání pracovníků. Ministr rovněž upozornil, že v případě, že budou nová pravidla pro dopravce příliš přísná, povede to k jejich obcházení, např. prostřednictvím švarc systému - OSVČ jsou totiž z působnosti návrhů vyjmuty.

Ministři diskutovali také o konektivitě letecké dopravy, kde se podařilo dosáhnout dohody a přijmout obecný přístup k návrhu nařízení o ochraně hospodářské soutěže v letecké dopravě, které EU umožní přijímat nápravná opatření v případech, kdy dojde k poškození leteckých dopravců EU ze strany třetích zemí. „Naším cílem je vytvořit nástroj pro zajištění spravedlivé hospodářské soutěže v letecké dopravě, který nebude ohrožovat leteckou konektivitu členského státu EU,“ uvedl ministr Ťok.

V rámci pracovního oběda se ministři věnovali novému nástroji pro propojení Evropy (CEF II) pro období 2021-2027, který Evropská komise představila teprve 6. června 2018. Na dopravní projekty bylo v tomto nástroji vyčleněno 30,6 miliard euro. ČR spolu s dalšími kohezními státy bude i nadále moci využít lepší podmínky spolufinancování projektů z evropských prostředků.

Rada se rovněž zabývala právy a povinnostmi cestujících v železniční dopravě, podpoře kombinované dopravy či podporou využití čistých vozidel ve veřejném sektoru.