česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: SZ ČR při EU
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo

Ministři dopravy k problematice snižování emisí skleníkových plynů v dopravě

Ministři dopravy zemí EU se v pátek 20. září 2019 v rámci mimořádného zasedání Rady EU ministrů pro dopravu v Bruselu věnovali problematice snižování emisí skleníkových plynů. Přechod ke klimaticky neutrální EU je důležité téma a také priorita nově nastupující EK. Ministři diskutovali roli dopravního sektoru při zajištění tohoto nelehkého cíle. Ve stejný den v Bruselu i v dalších světových metropolích demonstrovaly statisíce lidí na podporu opatření proti změně klimatu, a ukázaly tak svou nespokojenost se stávající situací a potřebu urychleně jednat. Doprava je jedním z klíčových sektorů, který může ke snížení emisí významně přispět. Ministři se zaměřili na pozemní, letecký a námořní sektor s cílem připravit vodítka pro nastavení opatření k dekarbonizaci dopravy. Českou delegaci vedl Tomáš Čoček, první náměstek ministra dopravy (na snímku zcela vpravo).

Jednání vedla finská ministryně dopravy Sanna Marin, která v úvodu připomněla červnovou výzvu Evropské rady směrem k dosažení klimaticky neutrální EU, respektive potřebu najít efektivní řešení, k jehož naplňování musí přispět všechny ekonomické sektory. „Česká republika si je plně vědoma skutečnosti, že doprava je jedním z hlavních znečišťovatelů naší planety,“ zmínil náměstek Tomáš Čoček, a dále zdůraznil, že „tento proces nebude jednoduchý s ohledem na odlišné výchozí pozice členských států, jejich energetické zaměření a také náklady na realizaci nutných opatření“.

V oblasti pozemní dopravy Tomáš Čoček vyzdvihl důležitost podpory rozvoje systémů městské a příměstské hromadné dopravy a přivítal zapojení finančních prostředků EU pro nákup čistých vozidel hromadné dopravy. Neopomněl zdůraznit, že větší využití železniční dopravy je jedním z nejefektivnějších opatření dekarbonizace dopravy a upozornil na potřebu aktivnějšího přístupu u rozvoje multimodálních řešení nákladní dopravy. V tomto ohledu panovala velká shoda napříč členskými státy.

Během diskuze k letecké dopravě se ministři věnovali evropským i mezinárodním nástrojům pro snižování emisí. U celosvětového tržního mechanismu CORSIA v rámci Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) se zástupci členských států shodli na potřebě jeho optimální a včasné implementace. Jako další důležité opatření zdůraznil Tomáš Čoček význam udržitelných leteckých paliv, která mají do budoucna velký potenciál. „Evropa by se tak měla zaměřit na podporu jejich dalšího rozvoje, zejména financováním na poli vědy a výzkumu“, doplnil dále náměstek Čoček.

Financování k dosažení dekarbonizace dopravy a klimatické neutrality do roku 2050 je naprosto klíčové. Tomuto aspektu se ministři věnovali během obědové diskuze společně s Andrew Mcdowellem, místopředsedou Evropské investiční banky a Violetou Bulc, evropskou komisařkou pro dopravu. Odpolední část jednání byla věnována námořní dopravě. Ta hraje ve snaze o snižování emisí zásadní roli, neboť 80 % z celkového objemu mezinárodní přepravy se odehrává na moři. Během této diskuze Tomáš Čoček vyzdvihl potřebu dále podporovat přesun pozemní a letecké dopravy zboží uvnitř Evropy na dopravu námořní v rámci projektu Blue Belt, jakož i přesun na vnitrozemskou vodní dopravu.

 

Podívejte se na rozhovor náměstka T. Čočka pro ČTK.

Sledujte Stálé zastoupení ČR při EU v Bruselu také na twitteru