česky  english 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo

Ministr Ťok: Musíme chránit zákazníka nikoliv auta

Ministr dopravy Dan Ťok zastupoval ČR na zasedání Rady EU pro dopravu, která proběhla 8. října 2015 v Lucemburku. Ministři dopravy řešili měření emisí, Čtvrtý železniční balíček nebo bezpečnost silničního provozu a zabývali se také kauzou koncernu VW.

Členské státy se shodly na podobě tzv. Čtvrtého železničního balíčku, jehož legislativní návrhy směřují k liberalizaci železniční dopravy a vytvoření rovných podmínek pro všechny dopravce. Konečná podoba balíčku bude dojednávána v příštích měsících s Evropským parlamentem. Očekáváme, že Čtvrtý železniční balíček ovlivní podobu železničního sektoru na příští desetiletí. Česká republika patří k jeho podporovatelům.

Evropská komise na jednání požádala členské státy EU o podporu připravované unijní legislativy, která je na půdě Rady EU projednávána již čtvrtým rokem. Tato legislativa upravuje měření emisí motorových vozidel v provozu. „Zavedení těchto testů jednoznačně podporujeme. Je ale potřeba dát výrobcům rozumný čas na to, aby se na nové podmínky připravili. Nemá smysl stanovit nějaké hezky znějící cíle, když nebudou splnitelné. Spuštění testů proto vidíme jako reálné v letech 2017 až 2018,“ uvedl ministr Ťok.

V rámci diskuse ke směřování dopravní politiky EU v následujících letech se ministři také dohodli na potřebě dekarbonizace dopravy, širšího zavádění inovativních technologií na základě principu: „znečišťovatel platí“, a nutnosti přijetí unijní strategie pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu.

Evropská komise současně oznámila svůj záměr zavést společná pravidla pro sociální otázky dopravního odvětví. Zatímco zejména západní státy toto úsilí podpořily, řada "nových" členských států upozornila na potřebu zachovat řádné fungování vnitřního trhu a vyvarovat se omezujících zásahů.

Ministr dopravy Dan Ťok se na okraj zasedání Rady setkal se svým německým protějškem Alexandrem Dobrindtem. Tématem schůzky byl právě aktuální stav kauzy dieselových motorů koncernu Volkswagen.

Oba ministři se shodli, že je potřeba chránit spotřebitele a životní prostředí, ale zároveň nepoškodit automobilový průmysl. „Nechceme automobilovému průmyslu zasadit ránu, ze které by se těžko vzpamatovával. Na druhé straně jsme tu od toho, abychom chránili zákazníka, nikoliv auta. Pro nás je Škoda a Volkswagen důležitou součástí ekonomiky, ale trváme na tom, že se takové excesy dít nebudou, ať už z jakéhokoliv důvodu,“ řekl Ťok.

Německý ministr dopravy zároveň pozval českého ministra do Berlína ke schůzce se zvláštní komisí, která prošetřuje okolnosti možného zkreslování homologačních zkoušek u dieselových motorů. Oba ministři zároveň budou dál aktivně spolupracovat ve výměně informací v celé záležitosti .