عربي  česky  français 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo

Spuštění nového terminálu casablanského přístavu od října 2016 a další expanze přístavu Tanger-Med

Hlavní marocký státní operátor Marsa Maroc oznámil otevření nového terminálu v casablanském přístavu od října 2016.

Jedná se tak o jeden z konkrétních výstupů nové národní strategie pro rozvoj marockých přístavů v horizontu let 2010-30, přičemž mezi roky 2016-20 marocká ANP (fr. Agence nationale des ports, tj. Národní agentura pro přístavy) vyčlenila celkový objem investic pro expanzi místní námořní dopravy ve výši 8,3 mld MAD (cca 855 mil. USD). Většina těchto finančních prostředků směřuje především do Casablanky a Tanger/u a na rozvoj menších přístavů na pobřeží Atlantiku. Ve střednědobém horizontu ANP mj. plánuje vybudování tzv. integrovaného přístavu spojeného s průmyslovou zónou – konkrétně v Nador/u (v blízkosti marockých hranic s Alžírskem), Kenitře (vzdálené cca 60 km od Rabatu) či Tanger/u (250 km z Rabatu) a tamější výstavbě spojené s další částí přístavu Tanger-Med II.

Expanze současné infrastruktury v tanger/ském přístavu, konkrétně části Tanger-Med II, má zahrnout i dva zcela nové přídavné kontejnerové terminály, čímž dojde k významnému navýšení kapacity na 5,2 mil. 20ti stopých kontejnerů (tj. TEU – twenty-foot equivalent unit s vnitřním rozměrem 6,1 m) a ke zdvojnásobení současné kapacity přístavu Tanger-Med na výsledných 8 mil. TEU. Pozn. V březnu 2016 mj. podepsal koncesi na příštích 30 let pro své aktivity v Tanger-Med nizozemský operátor APM Terminals (v celkové výši 758 mil. EUR), který mj. plánuje výstavbu nových kontejnerových terminálů. Ty by měly být dokončeny do ledna 2019, kdy je plánováno jejich spuštění.

 Vybudování nové infrastruktury představuje páteřní osu marocké vládní strategie s cílem podpořit ambici stát se regionální námořní mocností pro překládku dopravovaného zboží a materiálu - tzv. trans-shipment hub. K tomuto záměru má mj. přispět právě nově vybudovaný terminál casablanského přístavu, který bude schopen odbavit 675 tisíc TEU; tímto Casablanca (druhý největší marocký přístav co do objemu odbavených kontejnerů hned po Tanger-Med) významným způsobem podpoří svou roční kapacitu odbavených kontejnerů na výsledných 1,65 mil. TEU. Marocká vláda současně věří, že se jí podaří přilákat i nové zahraniční investory do blízké průmyslové zóny volného obchodu – Casa Midparc.

 

Mgr. Jana Kostrounová, obchodní rada, Velvyslanectví ČR v Rabatu