
Marocké přístavy klíčovými přepravními uzly světové lodní dopravy, stát chystá jejich rozšíření díky významné finanční injekci
15.01.2018 / 10:21 | Aktualizováno: 15.01.2018 / 10:37
Marocká ANP (tj. Národní agentura pro přístavy) během 4Q 2017 rozhodla o vyčlenění více než 6 mld. MAD (cca 532,3 mil. EUR) pro roky 2018-23; z toho je 2,7 mld. MAD (cca 240 mil. EUR) určeno pro investice v roce 2018.
Zmíněné finanční prostředky mají přispět k rozvoji nejvytíženějších marockých přístavů a zvýšit jejich další konkurenceschopnost v rámci mezinárodní lodní dopravy. Zbrusu nové loděnice mají být vybudovány v casablanském hlavním přístavu, a také tamějším menším přístavu pro rybáře; výrazných změn dozná rovněž přístav v Essaouira (pozn. ležící při pobřeží Atlantského oceánu, vzdálena 480 km jihozápadně od Rabatu), konkrétně jeho rozšíření a vybudování nové průmyslové části; v neposlední řadě se zásadním způsobem promění v současnosti nejdůležitější marocký přístav určený pro lov ryb, kterým je (mj. turisty hojně navštěvované letovisko) Agadir.
ANP v návaznosti na ohlášené ambiciózní plány (pozn. 70,9% z celkové dotace od státu má putovat na vylepšení stávající infrastruktury a 7,3% na zabezpečení přístupu do jednotlivých areálů či ochranu životního prostředí) a rozčlenění plánovaných investic mezi lety 2018-23 do několika etap bude během roku 2018 postupně dokončovat práce na novém sklápěcím mostu, který má být součástí přístavu v Safi (pozn. relativně blízko tamější tepelné elektrárně). Celkem 100 mil. MAD (cca 8,9 mil. EUR) si vyžádají konstrukční práce v Zenata (ležící poblíž Casablanky, kde se nachází jedna z největších moderních průmyslových zón v Maroku) včetně vybudování kompletního zázemí a parkovišť pro nákladní automobily.
ANP souhrnně za rok 2017 proinvestovala celkem 2 990,5 mil. MAD (tj. 265,3 mil. EUR); podaří-li se jí koncem roku 2018 úspěšně dokončit všechny výše uvedené plány, následně plánuje během roku 2019 vložit 927,6 mil. MAD (v přepočtu 82,5 mil. EUR) do dalších konstrukčních prací spojených s rozvojem nejdůležitějších marockých přístavů.
Vedle úspěchů na poli marocké lodní dopravy ve vztahu k logistice (zejména s ohledem na průmyslový přístav Tanger-Med a Tanger-Med II či terminál casablanského přístavu fungující od října 2016 – náš 442/2016) nabývají na významu také další námořní uzly: středomořský Nador, dále Kenitra (poblíž Rabatu), Mohammedia a Jorf Lasfar (oba ležící poblíž Casablanky). Z hlediska ekonomického významu stávajících marockých přístavů na pomyslné špici figurují Casablanca společně s Jorf Lasfar, které do pokladny ANP mezi lety 2014-16 zajistily stabilní příjem promítající se do 64,3% veškerých výdělků této marocké státní agentury pocházejících z mezinárodní lodní dopravy.
Maroko celosvětově zvyšuje svoji důležitost v oblasti lodní dopravy. Řada expertů jej označuje za klíčovou spojnici mezi Evropou a východní Asií, přičemž jsou si jeho strategické polohy stále více vědomy mnohé rejdařské společnosti. Recentně je doložen růst zájmu o nakládku/ překládku zboží v některém z marockých přístavů i ze strany středoamerických, jihoamerických, jihovýchodoasijských, jihoasijských či východoasijských firem; jmenovitě také posílila lodní doprava mezi Marokem a Panamou, Singapurem, a Srí Lankou.
Dle výroční zprávy CNUCED (tj. Konference OSN o obchodu a rozvoji, jedna z odborných organizací OSN ustanovená VS OSN v roce 1963) za rok 2017 Maroko z hlediska afrického kontinentu v současnosti představuje logistickou velmoc na poli lodní přepravy a figuruje na první příčce před druhým Egyptem, následují JAR a Nigérie. Za snaživé „pionýry“ týž dokument, nahlíženo optikou MENA a Afriky jako celku, pokládá východoafrické Džibuti či SAE (zejm. přístav v Dubaji). Celosvětovým statistikám vévodí ČLR, Malajsie, Jižní Korea a USA; nejvíce zboží putuje přes přístavy Šanghaj a Hong Kong.
Mgr. Jana Kostrounová, obchodní rada, Velvyslanectví ČR v Rabatu