عربي  česky  français 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo

Ambiciózní plány marockého Ministerstva bytové výstavby a urbanismu: příležitosti k zahraničním investicím

Nově budovaná marocká města na zelené louce skýtají mnoho příležitostí pro zahraniční investory – výstavba tramvajového a vlakového spojení, dodávky autobusů, kompletní infrastruktura spojená s MHD aj. Maročané nadále, během příštích 20 až 25 let, plánují stavět ve velkém.

Ministerstvo bytové výstavby a urbanismu vedené Nabilem Benabdellahem v polovině července 2017 veřejně představilo dosavadní výsledky svého úsilí spojeného s budováním nových měst na zelené louce, která představují jednu z priorit jím vedeného úřadu. První viditelné snahy zmíněného rezortu lze v tomto ohledu datovat do dekády počínaje rokem 2006, kdy byly zahájeny konstrukční práce na prvním takovém projektu v Tamesna nedaleko Rabatu v celkovém finančním objemu 538 mil. MAD (48,6 mld EUR).

Benabdallah zároveň oznámil další investici ve výši dalších 55 mld MAD (5,09 mld EUR) vyčleněných pro 138 projektů výstavby nových státních bytů během let 2017-22, z čehož plných 80% celkového rozpočtu má přímo podpořit tzv. integrovaný rozvoj v rámci jednotlivých lokalit (zejména s důrazem na infrastrukturu či zkvalitnění sociálních a ekonomických podmínek k životu). Nové projekty zejména v severomarockém regionu al-Hoceima si pak vyžádají celkem 20 mld MAD (1,8 mld EUR), které budou proinvestovány skrze 17 stavebních záměrů. Částečně se rozroste také Tétouan ležící na severu Maroka díky státní dotaci ve výši 30 mil. MAD (3,0 mil. EUR); v případě hlavního města Rabatu a blízkém okolí, resp. regionu Rabat-Salé-Kenitra, se bude jednat o 17,1 mld MAD (1,54 mld. EUR). Marrákeš bude profitovat z nově vyčleněných 7 mld MAD (0,63 mld EUR); další metropole, mezi nimi Casablanca-Settat, východomarocká provincie l´Oriental u hranic s Alžírskem či region Fes-Meknes si pak shodně z balíku státních dotací rozdělí po 2,6 mld MAD (0,23 mld EUR).   

Z dosavadních plánů marockého Ministerstva pro výstavbu a urbanismus v čele s Nabilem Benabdallahem dosud profitovaly zejména aglomerace Tanger (Tanger Métropole), Marrákeš (projekt „Marrakech Cité du renouveau permanent“ s cílem průběžné rekonstrukce historických budov a centra města), Rabat („Rabat město světel“), Casablanca či Fes, kde kompletní rekonstrukcí prošlo hned několik městských čtvrtí - během posledních pěti let v celkové výši 5,6 mld MAD (v přepočtu 0,50 mld EUR). To by se však mělo během příštích let změnit: pozornost bude nyní, z hlediska počtu obyvatel, odkloněna od větších k menším městským osídlením.

Samotná národní strategie týkající se plánované výstavby nových marockých měst na zelené louce pochází z roku 2004, kdy bylo předběžně vytipováno 15 lokalit připravených k zahájení stavebních prací. Tato místa měla být soustředěna na okraji větších aglomerací. Světlo světa spatřilo např. průmyslové městečko Zenata u Casablanky, dále také Mazagan vzdálené cca 90 km od El Jadida či tzv. Zelené městečko Muhammada VI. financované marockým státním fosfátovým podnikem OCP (fr. l´Office Chérifien des Phosphates). Další z marockých smart-city se pak utěšeně rozrůstá v blízkosti Tangeru díky financím marockého bankovního domu BMCE a čínské skupiny Haite.


Mgr. Jana Kostrounová, obchodní rada, Velvyslanectví ČR v Rabatu