česky  українською 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: www.pixabay.com
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo LinkedIn logo

Ukrajina připravuje propojení oblastních center na západě země rychlostními silnicemi


Ukrajinská státní silniční agentura „Ukravtodor“ představila plán rozvoje rychlostních silnic v regionech západní Ukrajiny. Projekt, který má být realizován v příštích pěti letech, počítá s vybudováním sítě rychlostních silnic (s maximální rychlostí 110 – 130 km/h), která propojí šest oblastí na západě země. Projekt bude financován prostřednictvím půjček a grantů mezinárodních finančních institucí.

Půjde o stavbu nových nebo modernizaci stávajících (rozšíření na 4 pruhy) silnic. Konkrétně se jedná o silnici M-06 (rozšíření jejich užších částí mezi Lvovem a Rivnem) propojující Zakarpatskou oblast, Lvov, Rivne a dále pokračující do Kyjeva, silnici M-08 (rozšíření na čtyři pruhy), která spojuje Lvov a Ternopil (součást projektu GO Highway, který má propojit ukrajinské přístavy Oděsa a Mykolajiv s polským Gdaňskem), silnici H-09, která umožní propojení Ivano-Frankivsku se Lvovem a Ternopilem a nakonec silnici H-22 spojující Rivne a Luck. Dále má dojít k vybudování nového propojení silnic M-06 a M-09 (dosud jejich spojnici představuje pouze lvovská okružní silnice) u města Zoločiv na hranici Lvovské a Ternopilské oblasti.

V letošním roce budou zahájeny stavby severního obchvatu Lvova, severního obchvatu Ternopilu, obchvatu města Stryj ve Lvovské oblasti a obchvatu města Dubno v Rivenské oblasti. Zároveň již probíhá stavba severního obchvatu Rivne, který se stane součástí trasy do Lucku. Nově budované sítě rychlostních silnic bude moci využít přibližně 10 mil. obyvatel regionů západní Ukrajiny, průměrná doba strávená cestou mezi jednotlivými oblastními centry se zkrátí o 25 – 50 %, mezi oblastními centry západní Ukrajiny a Kyjevem o 15 – 25 %.

Silniční síť na Ukrajině je relativně hustá, v poslední době dochází k její modernizaci, přesto však stále neodpovídá evropským standardům. Hlavní tahy jsou tvořeny dvouproudovými silnicemi, případně silnicemi čtyřproudovými, kterým však mnohdy chybí dělící pás a mimoúrovňové křížení.

Ministerstvo infrastruktury Ukrajiny plánuje v roce 2020 v rámci celoukrajinského projektu „Velká stavba“ investovat do ukrajinských silnic 75 mld. ukrajinských hřiven (cca 66 mld. Kč), které by měly být využity ke stavbě či rekonstrukci až 4 tis. km silnic.

Stavba sítě rychlostních silnic na západní Ukrajině může být zajímavá i pro české společnosti. Jako příklad uveďme to, že v březnu 2020 byl ve Lvovské oblasti vyhlášen mezinárodní tender na opravu silnice Mostyska – Krakovec, která propojuje dva významné přechody na ukrajinsko-polské hranici.

Vladimír Kadlec, ekonomický konzul, Generální konzulát České republiky ve Lvově

přílohy

Plán sítě rychlostních silnic na západní Ukrajině