english  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Olympics LA 2028
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo Facebook logo LinkedIn logo

Ekonomické příležitosti pro české firmy na letních olympijských hrách v Los Angeles 2028

Zatímco se sportovní svět sotva rozloučil s olympijskými hrami v Paříži, v Los Angeles již probíhají v plném proudu přípravy na ty další, které se za čtyři roky odehrají právě v nejlidnatějším městě státu Kalifornie. Celkem se zde letní olympijské hry konaly již dvakrát a ty poslední, v roce 1984, patřily k ekonomicky nejúspěšnějším v historii olympijských her. Kalifornie a hlavně její firmy proto očekávají další ekonomický úspěch.
Pro české firmy představují olympijské hry v Los Angeles skvělou příležitost, jak se představit a následně expandovat na americký trh.

Letní olympijské hry v roce 1984 přinesly městu Los Angeles v přepočtu na dnešní hodnotu přibližně 6 miliard dolarů, očekává se tak další ekonomický úspěch. Po 44 letech se letní olympijské hry vrací do Los Angeles a pro české firmy a obchodníky se tak nabízí skvělá příležitost nabídnout svoje zboží a služby.

Již do samotných příprav olympijských her se mohou zapojit čeští dodavatelé a stavební firmy, město totiž posiluje svoji infrastrukturu, rozšiřuje autobusovou flotilu o polovinu, buduje novou linku metra a celkově rozšiřuje síť městské hromadné dopravy (např. stavba Inglewood Transit Connector za celkovou odhadovanou cenu cca 2 miliardy dolarů). Dále je v plánu renovace již existujících stadionů a konvenčních center. Například v létě 2024 rada města Los Angeles schválila plán renovace Downtown Convention Center za 54 milionů dolarů s tím, že projekt se dle propočtů může v následujících 30 letech vyšplhat na 5 miliard dolarů. V oblasti rekonstrukce stadionů se nabízí příležitosti pro české stavební a další firmy zejména v roli subdodavatelů.

Velkou roli bude na olympijských hrách mít i IT. České firmy tak mohou nabídnout svoje služby v odvětví kybernetické bezpečnosti, správy dat, sportovní analytiky či chytrých funkcí sportovišť a dalšího zázemí her.

Los Angeles se stane významnou destinací pro české turisty a sportovní fanoušky, příležitosti se tím pádem objeví i v cestovním ruchu. České cestovní kanceláře mohou zprostředkovat nejen lístky na sportovní události, ale také ubytování a letenky.

Při každých olympijských hrách je klíčová role marketingu a PR, zde se naskýtá šance pro české marketingové firmy. Naopak české značky mohou zvážit možnosti sponzoringu a propagovat tak svůj brand v rámci olympijských her, např. mohou podporovat jednotlivé sportovce, celé olympijské týmy nebo organizace spojené s konáním her. S tím je úzce spojena i role zábavního průmyslu a kultury,  kde uplatnění mohou najít i čeští umělci.

V neposlední řadě mohou olympijské hry využít i české gastronomické firmy, které nabízejí catering. V Kalifornii existuje vysoká poptávka po malých pivovarech a tzv. craft beers. Pro české pivovary se nabízí mimořádná příležitost k rozšíření své působnosti nebo k  proniknutí na americký trh.

Pro české firmy se jako platforma pro zapojení do organizace OH 2028 nabízí hned několik možností. Hlavním organizátorem je nezisková agentura LA28 (la28.org), která nabízí jak možnosti zaměstnání, tak spolupráce. Další neziskovou agenturou je Global LA, ta byla vytvořena úřadem starostky Los Angeles a jejím cílem je propagace možností pro zahraniční obchodní partnery. Funguje tak jako most mezi místními organizacemi a zahraničními investory a obchodníky. Současná starostka Los Angeles Karen Bass ujistila v nedávném interview, že hlavním cílem propagace možností obchodní spolupráce v rámci OH 2028 je přilákat firmy z oblasti udržitelného rozvoje a maloobchodníky. Město investuje do této agentury půl milionu dolarů ročně a snaží se tak využít OH 2028 jako platformu pro přilákání nových obchodních partnerů ze zahraničí s tím, že se nebrání pokračování spolupráce i po ukončení OH. Nápomocná může být i databáze firem a obchodů Compete4LA, díky ní mohou CZ exportéři najít místní partnery před i po OH 2028.

České firmy mají širokou škálu příležitostí, jak využít letní olympijské hry v Los Angeles v roce 2028 k posílení značky, rozšíření trhu a navázání nových obchodních vztahů zejména v oblastech jako je marketing a PR, export zboží a služeb, marketing a kulturní, umělecké a mediální aktivity.

 

 

Dominik Pavlata, stážista Generálního konzulátu v Los Angeles

Petr Kašička, ekonomický diplomat Generálního konzulátu v Los Angeles