![na_celou_sirku](/public/48/28/d1/2113442_1600705_IMG_7428.jpg)
Čeští výrobci sportovních potřeb si berou na mušku trh Spojených států
13.10.2016 / 00:19 | Aktualizováno: 13.10.2016 / 00:57
I když jsou Američané často spojováni s nadváhou a nezdravým životním stylem, stále větší část populace se snaží přejít na zdravější životní styl, v praxi tedy jíst organickou stravu a více aktivně sportovat.
Podle dostupných údajů přes 42 milionů Američanů alespoň občas provozuje jogging, 38 milionů rybaří či sportovně střílí, 24 milionů si zahraje basketbal, 4 miliony má předplatné ve fitness centrech.
Největší zájem žít zdravě a dělat sport má přitom nastupující generace mileniálů (lidé narození v 80. a 90. letech) a generace Z (lidé narození po roce 2000), které s sebou přináší i nové trendy, např. větší zájem o evropský fotbal či o jízdu na kole, o fitness (více než ¼ má předplatné) a outdoorové sporty včetně kempování, lovu a sportovní střelby. Tato generace také stále častěji využívá nositelnou technologii (wearables) a používá některou z 50 000 dostupných sportovních mobilních aplikací.
Za sportovní vybavení utratí Američané téměř 65 miliard USD ročně, což je o více než 20% více než před deseti lety. Dalších až 30 miliard USD ročně pak utratí za rekreační dopravní prostředky včetně kol, lodí, karavanů a sněžných skútrů. Výdaje na sportovní aktivity na rozdíl od jiných komodit zásadně nenarušila ani hospodářská krize mezi lety 2008 – 2012.
Do této vysoce perspektivní oblasti sportovního zboží se snaží více proniknout i české firmy. Například firma Crussis vystavovala své koloběžky na veletrhu Interbike v Las Vegas a dnes testuje zájem americké veřejnosti o tento výrobek v půjčovnách na plážích Santa Monica / Los Angeles. Své výrobky hodlá nabízet i přes internetový obchod Amazon.
Své koloběžky v USA představila i firma Yedoo a internetový obchod pro americké zákazníky provozuje i asi nejznámější česká firma v oboru koloběžek Kostka nebo firma Botas nabízející mimo jiné designové sportovní boty. S outdoorovým sportovním oblečením zkouší uspět firma Bushman, s loveckými rukavicemi Holík International. UHER COMPANY, výrobce a dodavatel vnitřní i venkovních hřišť a povrchů, otevřel svou pobočku v Severní Karolíně. Americké hokejové týmy hrají s puky české firmy Gufex.
Trend zdravé a sport provozující Ameriky sebou přináší nové obchodní příležitosti, které by neměly české firmy rozhodně opomíjet.
Marino Radačič, ekonomický diplomat, Generální konzulát ČR v Los Angeles
Tomáš Trnka, ekonomický diplomat, Generální konzulát ČR v Chicagu