português  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: absfreepic.com
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo Facebook logo

Modernizace na portugalské železnici příležitostí pro české podniky

Vláda v Lisabonu schválila v červenci 2019 strategický plán pro železniční sektor, jehož naplnění by mělo zásadním způsobem modernizovat a zefektivnit provoz na portugalských železnicích. Mezi prioritami plánu je i budoucí vlastní výroba vlaků a vozového parku.

Jedním z nejbližších kroků by mělo být sloučení státního dopravce CP - Comboios de Portugal a servisní firmy EMEF - Empresa de Manutenção de Equipamento Ferroviário do jednoho podniku. Cílem první fáze plánu do konce roku 2020 je zejména zlepšení úrovně služeb poskytovaných dopravcem CP v oblasti osobní železniční přepravy, a to prostřednictvím zprovoznění v současné době odstaveného vozového parku a jeho zapojení na regionálních, příměstských a dálkových tratích. Nově vzniknout by mělo Středisko železničních kompetencí, měl by být zpracován projekt „portugalského vlaku“ založeného na adaptabilní platformě a konečně také podpořena montáž nových vlaků určených pro regionální dopravu přímo v Portugalsku.

Plán zároveň předpokládá, že do roku 2023 bude postupně modernizován stávající vozový park. Za tímto účelem bude rozpočet servisní společností EMEF posílen v letech 2019 až 2022 posílen o 45 mil. EUR. Ještě v roce 2019 může EMEF na základě rozhodnutí vlády předložit dodatečné projekty ve výši 9 mil. EUR, dalších 23 mil. EUR navíc bude mít k dispozici v roce 2020, 10 mil. EUR v roce 2021 a 3 mil. EUR v roce 2022. Případné nespotřebované prostředky budou moci být automaticky převáděny do dalšího roku.

Vládní plán počítá i s podporou dalších investic do obměny vozového parku, s modernizací průmyslových, technologických a podnikatelských kapacit v domácím železničním sektoru a se zpracováním strategie rozvoje železničního cestovního ruchu včetně historických vlaků.

V portugalských odborných kruzích začíná po letech přešlapování na místě zřetelně převládat názor, že efektivní železniční doprava bude i přes prosazování moderních technologií, inovací a digitalizace důležitým předpokladem pro úspěch domácí ekonomiky v 21. století. Tento trend se těší významné politické podpoře a vzhledem k očekávanému pokračování vlády i po letošních říjnových parlamentních volbách je zde předpoklad kontinuity podpory zásadní obnovy na portugalských železnicích i v dalších letech. Vznikají tak jedinečné podmínky pro zapojení českých podniků působících v oboru výroby a modernizace železničních dopravních prostředků a jejich zapojení v portugalských podmínkách.

Ing. Petr Klíma, zástupce velvyslance