Ztráta nebo odcizení důležitých osobních potřeb
22.05.2017 / 14:30 | Aktualizováno: 25.04.2024 / 14:10
Pomoc při ztrátě nebo odcizení důležitých osobních potřeb v zahraničí.
03. |
Pojmenování (název) životní situace |
|
Ztráta nebo odcizení důležitých osobních potřeb v zahraničí |
04. |
Základní informace k životní situaci |
|
Pomoc při ztrátě nebo odcizení důležitých osobních potřeb v zahraničí. Důležitými osobními potřebami se rozumí např. léky nebo zdravotní pomůcky. |
05. |
Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.) |
|
V této věci jedná občan České republiky, jehož důležité osobní potřeby se ztratily nebo byly odcizeny, případně (v jeho zájmu) jiná osoba. |
06. |
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace |
|
Občan České republiky obvykle nahlásí zásadnější ztrátu nebo odcizení důležitých osobních potřeb policii v místě svého pobytu (dále jen "místní policie") a požádá, aby mu o tom vydala potvrzení. Pokud však občan České republiky není schopen řešit situaci s místní policií samostatně, může se obrátit (doporučujeme neprodleně) na zastupitelský úřad České republiky v zemi svého pobytu. Zastupitelský úřad České republiky pomůže postiženému občanovi radou, jak situaci řešit, zprostředkováním kontaktu s místní policií, příp. rodinnými příslušníky či přáteli. |
07. |
Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace |
|
Telefonickým či jiným spojením s místy uvedenými v bodě 08. |
08. |
Na které instituci životní situaci řešit |
|
Občan České republiky se může obrátit na: · orgány policie v místě svého pobytu, · příp. zastupitelský úřad České republiky v zemi svého pobytu. |
09. |
Kde, s kým a kdy životní situaci řešit |
|
Situaci je možné řešit s místy uvedenými v bodě 08. Zastupitelské úřady České republiky a Ministerstvo zahraničních věcí České republiky mají nouzovou linku, která je určena k řešení naléhavých a vážných případů mimo pracovní dobu včetně víkendu. Nouzové linky jsou zveřejněny na internetových stránkách Ministerstva zahraničních věcí České republiky (naleznete je u daného státu, v části "kontaktní český úřad"). |
10. |
Jaké doklady je nutné mít s sebou |
|
Je třeba mít k dispozici doklad totožnosti, z něhož vyplývá, že je postižený občanem České republiky. Dále je třeba poskytnout potřebné informace o okolnostech, za nichž ke ztrátě nebo odcizení důležitých osobních potřeb došlo. Pokud již postižený občan vzniklou situaci oznámil místní policii a teprve následně se obrací na zastupitelský úřad České republiky, je žádoucí mít k dispozici také doklad o oznámení ztráty nebo odcizení důležitých osobních potřeb (vydaný místní policií). |
11. |
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici |
|
Předepsané formuláře nejsou stanoveny. |
12. |
Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit |
|
Místní policie ani zastupitelský úřad České republiky (za svou součinnost) nevybírají v této situaci žádné poplatky. |
13. |
Jaké jsou lhůty pro vyřízení |
|
Lhůty nejsou stanoveny. V závislosti na konkrétních okolnostech případu jedná místní policie i zastupitelský úřad České republiky tak, aby při řešení této situace nedocházelo k nežádoucím prodlevám. |
14. |
Kteří jsou další účastníci (dotčení) postupu |
|
Další účastníci postupu nejsou předem stanoveni. Mohou však jimi být např. osoby cestující s postiženým občanem České republiky (rodinní příslušníci, přátelé), svědci, pojišťovna. |
15. |
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány |
|
Další činnosti nejsou zpravidla vyžadovány, žádána však může být součinnost postižené osoby. Záleží však na okolnostech konkrétního případu. |
16. |
Elektronická služba, kterou lze využít |
|
Případný dotaz může postižený občan zaslat na e-mailovou adresu zastupitelského úřadu České republiky v zemi svého pobytu. |
17. |
Podle kterého právního předpisu se postupuje |
|
Příslušné obecně závazné právní předpisy státu, ve kterém došlo ke ztrátě nebo odcizení. Zastupitelský úřad České republiky postupuje v souladu s ustanoveními Vídeňské úmluvy o konzulárních stycích (Vídeň, 24. 4. 1963), která je publikována vyhláškou č. 32/1969 Sb., o Vídeňské úmluvě o konzulárních stycích. |
18. |
Jaké jsou související předpisy |
|
|
19. |
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují |
|
Opravné prostředky nejsou stanoveny. |
20. |
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností |
|
Sankce nejsou stanoveny. |
21. |
Nejčastější dotazy |
|
|
22. |
Další informace |
|
Bližší informace lze obdržet na konzulárním odboru Ministerstva zahraničních věcí ČR a příslušném ZÚ ČR. |
23. |
Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě |
|
Internetové stránky Ministerstva zahraničních věcí ČR. |
24. |
Související životní situace a návody, jak je řešit |
|
Ztráta nebo odcizení cestovních dokladů |
25. |
Za správnost návodu odpovídá útvar |
|
Konzulární odbor Ministerstva zahraničních věcí ČR. |
26. |
Návod byl zpracován podle právního stavu ke dni |
|
10.02.2015 |
27. |
Popis byl naposledy aktualizován |
|
16.4.2024 |
28. |
Datum konce platnosti návodu |
|
Konec platnosti návodu není stanoven. |
29. |
Případná upřesnění a poznámky k řešení dané životní situace |
|
Pokud v zemi, v níž se občan České republiky nachází, není zřízen zastupitelský úřad České republiky, může se občan České republiky obrátit na zastupitelský úřad některého z členských států Evropské unie, který v zemi sídlí. |