Krach cestovních kanceláří
18.05.2017 / 18:00 | Aktualizováno: 25.04.2024 / 15:52
Pomoc při krachu cestovní kanceláře, jenž postihl občana České republiky v zahraničí.
03. |
Pojmenování (název) životní situace |
|
Krach cestovní kanceláře v zahraničí |
04. |
Základní informace k životní situaci |
|
Pomoc při krachu cestovní kanceláře, jenž postihl občana České republiky v zahraničí. |
05. |
Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.) |
|
V této věci jedná občan České republiky - klient cestovní kanceláře, který byl krachem cestovní kanceláře v zahraničí postižen, příp. osoba blízká. |
06. |
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace |
|
V případě krachu cestovní kanceláře se může občan České republiky obrátit na představitele cestovní kanceláře (delegáta) či jeho zástupce v České republice. V případě, že cestovní kancelář není ochotna nebo schopna dále plnit své závazky vůči klientům, případně řešit jejich krizovou situaci, může se občan České republiky obrátit (se žádostí o pomoc nebo o poskytnutí informací aj.) na zastupitelský úřad České republiky v zemi svého pobytu. Před cestou si přečtěte informace o cestování s cestovní kanceláří na webových stránkách Ministerstva pro místní rozvoj České republiky. |
07. |
Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace |
|
Telefonickým či jiným spojením s místy uvedenými v bodě 08. |
08. |
Na které instituci životní situaci řešit |
|
Občan České republiky se může obrátit na:
|
09. |
Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit |
|
Situaci je možné řešit s místy uvedenými v bodě 08.
Zastupitelské úřady České republiky a Ministerstvo zahraničních věcí České republiky mají nouzovou linku, která je určena k řešení naléhavých a vážných případů mimo pracovní dobu včetně víkendu Čísla nouzových linek jsou zveřejněna na internetových stránkách Ministerstva zahraničních věcí České republiky (naleznete je u daného státu, v části "kontaktní český úřad"). |
10. |
Jaké doklady je nutné mít s sebou |
|
Je třeba mít k dispozici doklad totožnosti, z něhož vyplývá, že je žadatel o pomoc státním občanem České republiky. Dále je třeba doložit voucher, resp. doklad o úhradě služeb zkrachovalé cestovní kanceláře, popř. smlouvu uzavřenou s touto cestovní kanceláří. |
11. |
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici |
|
Předepsané formuláře nejsou stanoveny. |
12. |
Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit |
|
Za pomoc spočívající v poskytnutí rady, informace nebo zprostředkování kontaktu (za účelem řešení této životní situace) oslovené úřady poplatky nevybírají. |
13. |
Jaké jsou lhůty pro vyřízení |
|
Lhůta pro vyřízení žádosti o pomoc není stanovena. Pomoc je poskytována tak, aby byla efektivní. |
14. |
Kteří jsou další účastníci (dotčení) postupu |
|
Ostatní klienti zkrachovalé cestovní kanceláře, další zmocněné osoby, např. pojišťovna, různé subjekty turistického ruchu v dané lokalitě, přepravní firmy apod. |
15. |
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány |
|
Doporučuje se aktivně usilovat o kontaktování odpovědných pracovníků cestovní kanceláře a žádat po CK poskytnutí veškeré možné součinnosti při řešení situace klientů. Žadatel o pomoc poskytuje součinnost podle požadavků osloveného úřadu. |
16. |
Elektronická služba, kterou lze využít |
|
Případný dotaz můžete zaslat na e-mailovou adresu místa uvedeného v bodě 08. |
17. |
Podle kterého právního předpisu se postupuje |
|
Postup zastupitelského úřadu České republiky v zahraničí (při krachu cestovní kanceláře) není upraven konkrétním obecně závazným právním předpisem. Zastupitelský úřad postupuje v souladu s ustanoveními Vídeňské úmluvy o konzulárních stycích z 24. dubna 1963, publikované vyhláškou č. 32/1969 Sb. |
18. |
Jaké jsou související předpisy |
|
Zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu, ve znění pozdějších předpisů - ustanovení § 6 stanoví povinnost cestovní kanceláře sjednat pojištění repatriace klientů pro případ úpadku cestovní kanceláře. Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník - ustanovení § 3078 řeší otázku vztahu mezi cestovní kanceláří a jejím klientem (upravují institut cestovní smlouvy). |
19. |
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují |
|
Řádné opravné prostředky nejsou stanoveny. |
20. |
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností |
|
Sankce nejsou stanoveny. |
21. |
Nejčastější dotazy veřejnosti na toto téma a odpovědi na ně |
|
Může zastupitelský úřad České republiky zajistit, aby zkrachovalá cestovní kancelář vyřešila zpětnou dopravu klientů a po nezbytnou dobu uhradila i nocleh a stravování? Zastupitelský úřad České republiky se bude snažit kontaktovat odpovědné pracovníky cestovní kanceláře a pokusí se je přimět k řešení situace klientů. Jejich pozitivní reakci však zaručit nemůže. V případě, že je doprava součástí zájezdu, je cestovní kancelář povinna poskytnout klientům dopravu zpět na místo odjezdu nebo na jiné místo návratu, s nímž klienti souhlasí. |
22. |
Další informace |
|
Můžete se obrátit na: · Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky, Sekce cestovního ruchu, agenda cestovních kanceláří, · konkrétní pojišťovací ústav, u kterého byla daná cestovní kancelář pojištěna · zastupitelský úřad České republiky v zemi svého pobytu · Konzulární odbor Ministerstva zahraničních věcí České republiky. |
23. |
Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě |
|
Internetové stránky MZV ČR nebo Asociace cestovních kanceláří ČR. |
24. |
Související životní situace a návody, jak je řešit |
|
Ztráta nebo odcizení finančních prostředků či ztráta cestovního dokladu |
25. |
Za správnost návodu odpovídá |
|
Konzulární odbor MZV ČR |
26. |
Návod je zpracován podle právního stavu ke dni |
|
10.02.2015 |
27. |
Popis byl naposledy aktualizován |
|
17.04.2024 |
28. |
Datum konce platnosti návodu |
|
Konec platnosti návodu nebyl stanoven. |
29. |
Případná upřesnění a poznámky k řešení dané životní situace |
|
Pokud v zemi, v níž se občan České republiky nachází, není zřízen zastupitelský úřad České republiky, může se občan České republiky obrátit na zastupitelský úřad některého z členských států Evropské unie, který v zemi sídlí. |