
Seminář "Indie – exportní příležitosti pro české firmy“
16.05.2016 / 17:04 | Aktualizováno: 01.11.2024 / 11:37
Dne 16. května 2016 se ve velkém sále Černínského paláce uskutečnil teritoriální seminář zaměřený na Indii s názvem „Indie – exportní příležitosti pro české firmy“. Zúčastnili se jej zástupci sedmdesáti českých firem a vystoupilo na něm celkem deset řečníků z oblasti státní správy a z oblasti finanční a pojišťovací. Vystoupili na něm rovněž zástupci českých firem, které otevřely v Indii své pobočky nebo v této zemi zavedly výrobní kooperaci.
Seminář zahájil náměstek ministra zahraničních věcí Martin Tlapa, který ve svém projevu upozornil na skutečnost, že v Indické ekonomice dochází v současné době k vývoji, který má vliv na vytváření nových obchodních příležitostí, jež se otvírají rovněž českým firmám. Dále uvedl, že Indie předstihla svými tempy hospodářského růstu Čínu, a zdůraznil, že cílem ekonomické politiky předsedy vlády Indie N. Modiho je změnit vnímání Indie jako primárně zemědělsky orientované ekonomiky a dostat ji do pozice globálního lídra zpracovatelského průmyslu. Tato myšlenka je včleněna do klíčové hospodářské priority Modiho vlády s názvem „Make-in-India“, v níž jde především o to, aby investoři vložili své prostředky do indické ekonomiky, aby zde uplatnili či transferovali moderní technologie, vytvářeli nová pracovní místa a využili tak potenciál 1,3 miliardového domácího trhu.
Dále námětek Tlapa připomněl, že Indie je pro Českou republiku tradičním obchodním partnerem. České firmy se v dobách existence Československa podílely na průmyslovém rozvoji Indie a jména tradičních českých značek jako Baťa, Škoda, Zetor nebo Jawa jsou v Indii dobře známá. Připomněl, že obchodní výměna s Indií má vzrůstající tendenci, upozornil však zároveň na skutečnost, že vysoké tempo růstu obchodu dokazuje, že potenciál obchodní výměny mezi ČR a Indií není zdaleka vyčerpán.
V úvodu druhého bloku semináře vystoupil náměstek ministra zahraničních věcí Miloslav Stašek, bývalý velvyslanec v Indii. Seznámil přítomné se svou zkušeností s podporou působení českých firem na indickém trhu a doporučil přítomným zástupcům podnikatelských subjektů, aby byli ve své snaze o vstup na indický trh vytrvalí. Jedná se podle jeho slov o „běh na dlouhou trať“, vynaložené úsilí se však jeho aktérům vyplatí. Jeho slova ve svém vystoupení potvrdil přítomní zástupci firem Tatra Trucks, Bonatrans a Gearspect, které v Indii otevřely své pobočky, či zde zavedly výrobní kooperaci. Ekonomický diplomat ZÚ Dillí M. Touš seznámil účastníky semináře podrobně s obchodními příležitostmi na indickém trhu.
Na závěr semináře byl pro účastníky akce zorganizován oběd, na kterém měli možnost setkat se s vystupujícími a s ostatními účastníky semináře, a vyměnit si názory na aktuální otázky česko-indické obchodní relace.