Žádost ke zjištění státního občanství ČR a vydání osvědčení o stáním občanství ČR
05.01.2015 / 19:23 | Aktualizováno: 05.01.2015 / 19:42
Zde naleznete informace o možnosti získání osvědčení o státním občanství ČR prostřednictvím zastupitelkého úřadu ČR v zahraničí.
Žádost o zjištění státního občanství, tj. žádost o vydání Osvědčení o státním občanství ČR, je možné podat u příslušného zastupitelského úřadu ČR.
Zjišťování občanství a vydávání osvědčení o státním občanství ČR (dále jen „osvědčení") provádí krajský úřad . Ve složitých případech vyžadujících archivní šetření činí lhůta pro vydání 180 dnů, v ostatních případech se vydává osvědčení bezodkladně.
Zastupitelský úřad přijme žádost o vydání osvědčení a bezodkladně ji spolu s přílohami zašle se svým průvodním dopisem příslušnému krajskému úřadu v ČR.
PODÁNÍ ŽÁDOSTI
Při podání žádosti o vydání Osvědčení o státním občanství ČR je třeba doručit následující doklady:
a) dotazník ke zjištění státního občanství ČR a vydání osvědčení o státním občanství ČR a prohlášení
Žádost musí být z obou stran čitelně a úplně vyplněná. Na druhé straně žádosti nesmí chybět datum a místo podpisu a Váš podpis.
Pokud jej podepisujete mimo zastupitelský úřad, musí být Váš podpis notářsky ověřen.
Údaje o manželce/manželovi vyplňujete i v případě rozvodu.
b) platný doklad totožnosti (cestovní pas, občanský nebo řidičský průkaz)
Pokud nemáte žádný z dokladů totožnosti České republiky, může být doklad nahrazen jiným dokladem totožnosti (řidičský průkazu jiného státu apod.). V případě, že žádost nepodáváte osobně na zastupitelském úřadě, přiložte jeho kopii.
c) originály českých matričních dokladů nebo jejich kopie ověřená notářem v České republice
- rodný list, oddací list, pokud uzavřela manželství, doklad o vzniku partnerství, pokud vstoupila do partnerství, popřípadě doklad o rozvodu manželství, doklad o zrušení partnerství, úmrtní list zemřelého manžela nebo partnera
- rodné listy rodičů, jejich oddací list, pokud uzavřeli manželství, popřípadě doklad o rozvodu manželství, jejich úmrtní listy, pokud zemřeli, má-li tyto doklady žadatel k dispozici,
- dříve vydané doklady o jejím státním občanství a o státním občanství rodičů, popřípadě i dalších předků, má-li tyto doklady žadatel k dispozici,
- doklad o osvojení, došlo-li k osvojení osoby, o jejíž osvědčení se jedná, státním občanem ČR,
- doklad prokazující datum a způsob nabytí cizího státního občanství.
Doklady vystavené orgány cizího státu, které prohlašovatel připojuje k žádosti o osvědčení, musí být opatřeny úředním překladem do českého jazyka, s výjimkou listin vystavených ve slovenském jazyce, a potřebnými ověřeními (např.apostilou v případě dokladů vydaných v Argentině, Uruguayi a Paraguayi), nestanoví-li jinak mezinárodní smlouva, kterou je ČR vázána.
Zastupitelský úřad pořídí kopie potřebných dokladů, které zasílá do ČR.
Podává-li žádost rodič (popř. zákonný zástupce) za dítě mladší 15ti let, vyplňuje ji jménem dítěte. Žádost však podepisuje rodič/zákonný zástupce. Za dítě mladší 15 let je třeba vyplnit dotazník ke zjištění státního občanství ČR a vydání osvědčení o státním občanství ČR a prohlášení. K této žádosti je třeba také přiložit doklad totožnosti rodiče/zákonného zástupce a případně i oddací list rodiče/zákonného zástupce.
Žadatelé starší 15 let musí vyplnit i formulář Prohlášení o rodičích.
Na vyžádání krajského úřadu předloží žadatel i jiné doklady, pokud je jejich předložení podstatné pro zjištění státního občanství dotčené fyzické osoby. K dokladu o osvojení, který je vydán orgánem cizího státu a který by mohl mít vliv na nabytí státního občanství ČR, se přihlíží pouze tehdy, pokud lze osvojení v ČR dle zákona o mezinárodním právu soukromém uznat.
SPRÁVNÍ POPLATEK
Aktuální poplatek za vydání Osvědčení o státním občanství najdete v Sazebníku správních konzulárních poplatků (položka 159a).
Správní poplatek je splatný pouze na zastupitelském úřadě a v hotovosti.
LHŮTA PRO VYŘÍZENÍ ŽÁDOSTI
Vyplněnou žádost spolu se všemi doklady předává náš úřad k vyřízení příslušným orgánům v ČR. Vyřízení trvá přibližně 2 měsíce. V případech, kdy je nutné provádět pátrání v archívech, je doba vyřízení delší.
V případě nejasností nás kontaktujte na telefonních číslech (0054-11) 48073107 nebo na emailové adrese buenosaires@embassy.mzv.cz.
NEZAPOMEŇTE PROSÍME přiložit k žádosti Vaši poštovní adresu, telefonní a emailový kontakt, abychom se s Vámi v případě potřeby mohli spojit.