español  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Trenes Argentinos
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo LinkedIn logo

Argentinská vláda prohlásila stav železniční sítě za kritický, následovat budou nutné investice

Nedávná srážka dvou vlaků v centru Buenos Aires, která za sebou zanechala 90 zraněných osob, přitáhla pozornost na dlouhodobě neudržovanou a podfinancovanou železniční síť. Prezident J. Milei několik dní po incidentu prezidentským dekretem č. 525/2024 prohlásil stav argentinské železnice za kritický. Dekret, který bude platný minimálně dva roky, vyčleňuje na nezbytnou modernizaci 1,2 mld. USD.  Investice se budou týkat správy a údržby osobní i nákladní dopravy spadajících pod celostátní jurisdikci. 

V polovině 20. století tvořilo argentinskou železniční síť téměř 50 000 km kolejí, země byla v tomto ohledu příkladem pro celý svět. S nástupem polodemokratických režimů a vojenských junt ve 2. polovině 20. století lze pozorovat postupný úpadek. Dnes síť tvoří 4638 km kolejí pro osobní dopravu a přibližně 18 000 km kolejí pro nákladní dopravu. Stále se však jedná o nejrozsáhlejší železniční systém v Latinské Americe. S ekonomickým úpadkem země  však chátrá i železnice. Pro zajišťování provozu se běžně používají i 100 let staré technologie. Na incident z poloviny roku 2024, při kterém se v centru Buenos Aires srazily dva vlaky a bylo zraněno 90 osob, obratem zareagoval prezident Milei vydáním dekretu, kterým vyhlásil na železnici stav nouze.  Jeho součástí byla i alokace 1,2 mld. USD na urychlenou modernizaci. Na základě vydaného dekretu byl vypracován plán modernizace zahrnující 230 projektů na zvýšení bezpečnosti provozu. V současné době již probíhá 45 z těchto prací a ostatní budou zahájeny v nadcházejících měsících. 


Mezi význačné projekty, které budou v brzké době předmětem veřejných zakázek, mimo jiné patří: 

  • Zajištění provozu (firma Operadora Ferroviaria S.E.): projekty se zaměří na modernizaci a elektrifikaci tratí, signalizaci a komunikaci, výměnu kolejových vozidel a modernizaci stanic. 
  • Modernizace infrastruktury (firma Administración de Infraestructuras Ferroviarias S.E.): plánované iniciativy zahrnují  zlepšení signalizace a komunikace, obnovu tratí, modernizaci železničních přejezdů a akvizice kolejových vozidel. 
  • Nákladní dopravy (firmy Belgrano Cargas a Logística S.A): půjde především o modernizaci kolejového vedení, pořízení či modernizaci kolejových vozidel, modernizaci komunikačních zařízení a umístění závor.

Informace o vyhlášených výběrových řízeních lze nalézt na následujících webových stránkách:

Radek Hovorka, Velvyslanectví ČR v Buenos Aires