
Argentina: ambiciózní plán modernizace nákladních železnic
11.05.2016 / 20:30 | Aktualizováno: 20.11.2017 / 15:51
Nová argentinská vláda vyhlásila na letošní rok ambiciózní plán veřejných prací v celkové hodnotě 200 mld. argentinských pesos (cca 14 mld. USD). Velké investice půjdou i do modernizace nákladních železničních tratí Belgrano Cargas a San Martín, kam bude v letech 2016-2019 směřovat 2,4 mld. USD. Železniční doprava je v Argentině jedním z perspektivních oborů identifikovaných v rámci Mapy globálních oborových příležitostí.
Celkem má být v letech 2016-2026 modernizováno 4.945 km železničních tratí převážně v severních provinciích, které jsou nejzaostalejší. Cílem je zvýšit přepravní kapacitu, která umožní dopravu zboží z tamních regionů do přístavů v Santa Fe, Rosariu a Buenos Aires. Právě vysoká cena dopravy je zásadní překážkou konkurenceschopnosti zemědělských produktů, které jsou hlavním exportním artiklem těchto provincií.
Belgrano Cargas bude modernizováno v 6 etapách, zatímco San Martín ve dvou. Časový horizont modernizace je následující:
Etapa |
Km |
Lhůty |
Provincie |
Belgrano Cargas
|
|||
1, 2 a 3 |
1.500 |
2016-2019 |
Santa Fe, Chaco, Santiago del Estero, Salta, Jujuy, Tucumán |
4, 5 a 6 |
2.500 |
2018-2026 |
Santa Fe, Salta, jujuy, Córdoba, Catamarca, Santiago del Estero, Tucumán |
San Martín |
|||
1 a 2 |
945 |
2018-2026 |
Buenos Aires, Santa Fe, Córdoba, San Luis, Mendoza |
V případě Belgrano Cargas již bylo vyhlášeno výběrové řízení na dodávku prvních 530 km železniční trati, v červnu/červenci tohoto roku bude vyhlášeno výběrové řízení na dalších 350 km. Modernizace posledního úseku v délce 620 km bude vyhlášena koncem roku 2016/počátkem 2017. Celkový rozpočet jen na první tři etapy modernizaci tratí je 1,6 mld. USD a bude přístupný zahraničním firmám. Projekt je financován Čínskou rozvojovou bankou a China Machinery Engineering Corporation. Financování projektu bylo rozhodující pro výběr dodavatelů lokomotiv, vagónů, náhradních dílů a dalších komponentů, které budou dodány čínskou stranou. Celkový rozpočet na kolejová vozidla je 800 mil. USD. Pro ČR se tedy nabízí šance v dodávkách kolejí a materiálu pro upevnění pražců, zařízení na pokládání kolejí, železniční signalizace apod. Rozchod kolejí je 1.000 mm.
Hlavní kritéria při výběru a přidělení zakázky není cena, ale:
- dodávka železničních strojů na pokládání kolejí a realizace prací
- metodologie pracovního procesu
- dodací lhůta.
Podrobnosti o tomto projektu lze nalézt na: http://www.adifse.com.ar/licitaciones.php.
Ludevít Hrúz, obchodní rada, ZÚ Buenos Aires