Návštěva velvyslance ve společnosti Stadler: český trh, nové technologie a otevřená diskuse o budoucnosti železnice
13.11.2025 / 16:17 | Aktualizováno: 13.11.2025 / 16:37
Švýcarská společnost Stadler patří dlouhodobě mezi nejvýznamnější výrobce kolejových vozidel na světě. Dne 12. listopadu 2025 navštívil velvyslanec České republiky ve Švýcarsku a Lichtenštejnsku Tomáš Jan Podivínský sídlo společnosti v Bussnangu. Návštěva proběhla z iniciativy Zdeňka Majera, prezidenta správní rady Stadler Praha, který dlouhodobě podporuje posilování švýcarsko-české spolupráce v kolejové technice. Delegaci doprovázel také Martin Halmo, obchodní ředitel závodu Bussnang, jenž zajišťoval kompletní odborný program a detailní technické představení závodu. Návštěvy se účastnili také čtyři čeští novináři z RailTarget, Zdopravy.cz, E15 a Hospodářských novin.
Stadler: globální výrobce s výraznou stopou v Česku
Delegaci přivítal Dr. Ansgar Brockmeyer, místopředseda představenstva Stadleru, společně s týmem vedeným Zdeňkem Majerem a Martinem Halmo. Program začal exkurzí výrobních hal, v nichž se odhalily jednotlivé fáze montáže moderních vlakových jednotek.
Stadler dnes zaměstnává více než 17 000 lidí ve 24 zemích. Podle vedení společnosti působí v České republice přibližně 3 500 pracovníků napříč firmami, které v tuzemsku vlastní hlavní akcionář Peter Spuhler. Česká republika tak není jen dodavatelem komponent – v Praze fungují konstrukční a vývojové týmy, v Ostravě servisní základna a mnoho českých firem je zapojeno do dodavatelského řetězce pro projekty Stadleru po celé Evropě.
RS Zero: nová generace lehkých bezemisních jednotek
Významnou část prezentace tvořila oblast udržitelné dopravy. Stadler představil svou novou platformu RS Zero, navrženou pro tratě s nižší únosností a slabší infrastrukturou. Jednotka může být vybavena bateriovým nebo vodíkovým pohonem, vyznačuje se nízkou hmotností, nízkou energetickou spotřebou a jednodušší údržbou. Firma dále upozornila, že její vodíkové jednotky je možné provozovat nejen na „zelený“, ale i na průmyslově vyráběný („šedý“) vodík, což výrazně rozšiřuje možnosti nasazení této technologie v praxi.
Kritika rozhodnutí SBB: Siemens místo Stadleru
Během prezentace zazněla i kritická reakce na rozhodnutí švýcarských spolkových drah SBB zadat rekordní zakázku na nové dvoupodlažní jednotky společnosti Siemens.
Stadler považuje výběr firmy, která dosud žádné dvoupodlažní soupravy nevyráběla, za překvapivý krok a uvedl, že zvažuje právní kroky proti výsledku soutěže. Debata ukázala, jak zásadně švýcarský železniční průmysl sleduje férovost a transparentnost veřejných zakázek i doma.
Český trh a jeho specifické bariéry
V diskusi o situaci v České republice zástupci Stadleru upozornili zejména na:
- roztříštěnost veřejných zakázek mezi kraji,
- nedostatek jednotných technických standardů,
- důraz na maximální rychlost (např. 160 km/h), která na mnoha regionálních tratích není efektivně využitelná,
- preferenci nejnižší ceny před celkovými náklady životního cyklu a energetickou účinností.
Podle vedení společnosti by větší důraz na dlouhodobé náklady vlastnictví a na technologickou udržitelnost přinesl českému trhu vyšší konkurenci i kvalitnější výsledky.
Vztahy se Škodou Transportation: konkurence i potenciál spolupráce
Velvyslanec Podivínský otevřel téma možné spolupráce mezi Stadlerem a českou společností Škoda Transportation. Zástupci Stadleru potvrdili několik neformálních kontaktů, ale zároveň uvedli, že konkrétní návrh z české strany dosud nepřišel. Firma zdůraznila, že spolupráci s konkurenty nevylučuje, jak dokazují projekty se Siemensem v Berlíně a Kodani. Současně připustili, že řada českých subdodavatelů již dnes dodává komponenty pro projekty Stadleru po celé Evropě.
Konstruktivní partnerství a role ekonomické diplomacie
Stadler je technologicky vyspělá a stabilní společnost se sílícím zájmem o český trh. Její aktivity v České republice zahrnují vývoj, servis i rozsáhlou síť subdodavatelů. Společný zájem na transparentním a standardizovaném prostředí veřejných zakázek sdílejí i další mezinárodní společnosti působící v železničním sektoru.
Ekonomická diplomacie zde může sehrát důležitou roli – jako prostředník mezi veřejnou správou a špičkovými technologickými firmami, které mohou české železnici přinést vyšší kvalitu, nižší náklady a udržitelné inovace.
Zdeněk Eliáš, ekonomický specialista, Velvyslanectví České republiky v Bernu
