
Vodík – palivo budoucnosti?
16.11.2018 / 09:39 | Aktualizováno: 16.11.2018 / 09:48
(Archivní článek, platnost skončena 01.11.2019 / 01:00.)
ZÚ Berlín hostil 8. listopadu 2018 parlamentní večer Německé vodíkové asociace (DWV). Tématem byl rozvoj vodíkových technologií a využití vodíku jako nosiče energie v oblasti mobility, produkce tepla a v průmyslu.
Konferenci zahájil velvyslanec Tomáš J. Podivínský a popsal situaci na poli vodíkových technologií v ČR. Uvedl, že praktické využití vodíku je u nás dosud na počátku, nicméně ve stádiu příprav je několik velkých projektů např. výstavba první veřejné plnící stanice a nákup autobusů na vodíkový pohon v Ostravě, nákup autobusů v Trutnově nebo nasazení autobusu na vodíkový pohon na trase Praha – Drážďany.
Za německou stranu vystoupil náměstek ministra hospodářství Oliver Wittke Zdůraznil, že Německo i v budoucnu chce zůstat silnou průmyslovou zemí, což předpokládá velkou spotřebu elektrické energie. Zároveň musí dostát svým závazkům při změně energetické politiky (Energiewende), které zahrnují výstup z jádra, rozvoj obnovitelných zdrojů a též předpokládaný výstup z uhlí. Součástí německé energetické politiky jsou i klimatické cíle, které kromě jiného zahrnují pokles emisí CO2 do roku 2030 o 40 % oproti roku 1990. Náměstek Wittke uvedl, že je nutné zajistit nové zdroje energie, samotné obnovitelné zdroje nestačí. V současnosti Německo pokrývá již 36 % spotřeby elektřiny z obnovitelných zdrojů, nicméně problémem jsou přenosy elektrické energie, nevyváženost energetické soustavy a nedořešené skladování elektřiny. Řešením má být tzv. Kopplung, tj. propojování elektřina-plyn, energetika-teplárenství-průmysl a zavádění tzv. vodíkového hospodářství.
V následné pódiové diskusi vystoupili např. prof. Schnettler ze Siemensu, R. Kappner z Thyssenkrupp nebo R. Schoof z Uniperu. Z České republiky se zúčastnili zástupci ČVUT.
Akce se zúčastnilo kolem 100 hostů z oblasti politiky a ekonomiky. Před vchodem do ZÚ se po dobu konání akce konala výstava tří hybridních automobilů s vodíkovými články od automobilek Mercedes-Benz, Toyota a Hyundai.
Vodík získaný elektrolýzou za pomoci elektřiny z obnovitelných zdrojů se má v blízké budoucnosti stát důležitým faktorem při snižování emisí dusíku a CO2 a též při přepravě a skladování energie, což má přinést i stabilizaci energetické sítě. Rozvoj vodíkového hospodářství je již zakotven v současném integrovaném energetickém konceptu SRN a budování vodíkové infrastruktury (elektrárny, rozvodná síť, čerpací stanice, dopravní prostředky) má zajistit až 70 000 pracovních míst do roku 2030, která nahradí pracovní místa zrušená následkem plánovaného útlumu těžby uhlí. Příležitosti pro české subjekty vyvstávají v oblasti výzkumu, vývoje a následné produkce zejména v oblasti energetiky a dopravy.
Autor: Ondřej Karas, obchodní rada, Velvyslanectví České republiky v SRN