deutsch  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: https://www.moia.io/
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo LinkedIn logo

Trh v oblasti autonomního řízení se stává realitou a Německo chce být lídrem

Volkswagen představil první sériově vyráběné „Robotaxi“ ID.Buzz AD, které uvede na trh příští rok. Jeho prvním velkým odběratelem je Uber, který objednal 10.000 vozů pro americký trh. Současně město Hamburk testuje autonomně řízenou městskou dopravu bez lidské posádky (level 4), kterou spustí také v roce 2026. 

Koncern Volkswagen se v poslední době dostává do titulků zejména kvůli náročné transformaci a restrukturalizaci, jimiž prochází ve svých výrobních závodech v Německu, a kvůli klesajícímu podílu na čínském trhu, kde ztrácí.  

Současně však masivně investuje do nových technologií, což dokládá i představení prvního sériově vyráběného Robotaxi, neboli „vanu“ s autonomním řízením bez lidské posádky. Společně s TESLA tak jako první uvádí na trh nový, sériově vyráběný vůz, který na certifikovaných trasách dokáže jezdit bez řidiče díky své pokročilé sensorice, AI a kamerám. Tímto krokem se snaží získat podíl na trhu, který v příštích letech nepochybně z řady důvodů poroste. Podle expertů jsou marže v tomto segmentu vysoké, protože výrobce nabízí nejen samotný vůz, ale i kompletní AI-softwarové řešení a aplikaci, kterou mohou využívat provozovatelé služeb jako Uber, Bolt, či v dalších letech dopravní podniky některých měst. Podle odhadu Boston Consulting Group bude za deset let 30 až 80 velkoměst využívat vozy s autonomním řízením bez lidské posádky (level 4). Většina z vozů bude nasazena do provozu zřejmě v USA a Číně s ohledem na charakter a uspořádání měst, která byla vystavěna s důrazem na dopravní infrastrukturu. Evropa bude zřejmě zaostávat právě z důvodu topografie svých měst i kvůli přísnějším regulacím. 

Německo má však ambici se k zemím připojit a průmyslově získat podíl na rostoucím trhu. Konkrétně VW a město Hamburk uvedou společně do provozu autonomní Robotaxi (právě zmíněný VW a jeho služby Moya) už v příštím roce. Testovací jízdy nyní probíhají ještě s posádkou, avšak bez potřeby jejího zásahu. S ohledem na trend stárnutí populace a horší dopravní obslužnost některých venkovských oblastí v okolí tohoto velkoměsta, je autonomní řízení považováno za perspektivní. Německé firmy jako TÜV jsou lídry v oblasti testování, certifikace a inspekce autonomního řízení a podílejí se na projektech v Číně i USA. Autonomní řízení je oblastí, kde se perspektivně mohou uplatnit i české firmy, například v oblasti kyberbezpečnosti, software a pokročilé sensoriky. Společnost BMW také u Sokolova provozuje svůj největší testovací polygon na autonomní řízení. 

Erik Siegl, vedoucí obchodně-ekonomického úseku Velvyslanectví ČR v Berlíně