Vláda České republiky k institucionální reformě EU
27.04.2007 / 18:26 | Aktualizováno: 15.03.2012 / 16:28
(Archivní článek, platnost skončena 11.05.2011 / 02:00.)
Níže naleznete pozici vlády ČR v rámci jednání o institucionální reformě Evropské unie, kterou vláda ČR schválila dne 25. dubna 2007.
POZICE VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY V RÁMCI JEDNÁNÍ O
INSTITUCIONÁLNÍ REFORMĚ EVROPSKÉ UNIE
Schválena vládou ČR dne 25. dubna 2007
I. Úvod
Evropská unie je integračním uskupením, existujícím
na smluvním základě, který se neustále vyvíjí. Jednou z příčin změn
zmíněného smluvního rámce je rozšiřování počtu členů Evropské unie
a s tím spojený požadavek na zajištění jejího efektivního
fungování. V této souvislosti bylo v roce 2001 na zasedání Evropské
rady v Laekenu konstatováno, že současný smluvní základ - Smlouva z
Nice, není dostatečný pro zajištění efektivního a demokratického
fungování rozšířené Evropské unie.
Odpovědí na Laekenskou deklaraci měla být Smlouva o Ústavě pro Evropu, tedy mezinárodněprávní dokument komplexně nahrazující dosavadní smluvní úpravu, který měl ambici zajistit efektivní, transparentní a demokratické fungování Evropské unie čítající více než 25 členských států. Ačkoliv tuto smlouvu přijala většina členských států EU, Francie a Nizozemsko ji odmítly. Řada států s její ratifikací váhá a některé dospěly k závěru, že se jí po dvojím odmítnutí již nemá smysl dále zabývat. V současné době je tedy zřejmé, že text smlouvy v jejím původním znění je nejen neprůchodný, ale v současných podmínkách Unie též nevyhovující. Nesplnil ani původní záměr Laekenské deklarace, ani nepřispěl ke sjednocení postojů v EU.
V důsledku krachu tohoto návrhu hledají členské státy pro splnění zadání Laekenské deklarace alternativní řešení. Vůdčí role se zhostilo Německo, které předsedá Radě EU v první polovině roku 2007. Německé předsednictví je vázáno pověřením Evropské rady z června 2006 předložit v první polovině roku 2007 Evropské radě zprávu založenou na rozsáhlých konzultacích s členskými státy. Měla by obsahovat zhodnocení stavu jednání ohledně ústavní smlouvy a hledat možnosti budoucího vývoje. Výsledek bude sloužit jako základ pro další rozhodnutí Evropské rady o tom, jak pokračovat v reformním procesu.
Harmonogram institucionální reformy
Vláda České republiky vysoce oceňuje snahy německého
předsednictví oživit diskusi o institucionální reformě Evropské
unie. Německé předsednictví plánuje, že závěry Evropské rady ve
dnech 21.-22. června 2007 budou obsahovat jednak harmonogram
dalších jednání, a dále podrobný politický návod (mandát) kam
jednání směřovat a jakým typem výsledného smluvního dokumentu je
ukončit. Případný nový smluvní dokument (či novelizace stávajícího
platného smluvního rámce) by měl být přijat na mezivládní
konferenci zástupců členských států na úrovni hlav států a předsedů
vlád a následně předložen k ratifikaci. Způsob ratifikace -
referendy či národními parlamenty - bude předurčen výsledkem
jednání. V zájmu EU je dospět k výsledku, jenž bude přijatelný pro
všechny členské země a který umožní - v duchu Berlínské deklarace -
"postavit Evropskou unii na obnovený společný základ". V zájmu
České republiky je, aby byl tento proces ukončen před rokem
2009.
II. Diskuse o novém smluvním základě Evropské unie
Vláda ČR se aktivně a odpovědně zapojuje do diskusí
o institucionální reformě zahájené německým předsednictvím. Vládní
koalice se shodla na pozici ČR pro sjednávání nového smluvního
rámce EU. Východiskem pro další diskuse bude stávající návrh
Smlouvy o Ústavě pro Evropu. Vláda ČR však bude prosazovat, aby
výsledný nový či novelizovaný smluvní text byl transparentnější,
přehlednější a jednodušší. Měl by Evropu spojovat, nikoli
rozdělovat.
Obecná východiska vlády ČR pro jednání o budoucím smluvním
rámci EU
Vláda ČR je přesvědčena, že Unie není v krizi. Tato
skutečnost je doložitelná každodenní praktickou činností Unie. Z
odborných studií vyplývá, že na rozdíl od obecně rozšířeného názoru
přistoupení nových států k EU v roce 2004 nezpůsobilo zpomalení
jejího fungování a že například rychlost přijímání legislativních
předpisů EU se po rozšíření v roce 2004 zvýšila o 25%. Veškeré
reformní kroky by proto měly být činěny s nejvyšší odpovědností a
vědomím, že na prvním místě musí být zajištění kvality budoucího
fungování Unie.
V této souvislosti vláda ČR požaduje, aby budoucí smluvní rámec EU zajistil spravedlivé postavení členů EU bez ohledu na velikost státu či délku členství. Nová smlouva nesmí zhoršit postavení ani rozhodovací a hlasovací váhu ČR a zemí srovnatelné velikosti v EU vzhledem ke stávajícímu stavu. Demokratická legitimita Unie by měla být odvozována od vyvážení principu rovnosti reprezentace občanů a rovnosti reprezentace států.
Zvláštní důraz klade vláda ČR na transparentnost rozhodovacích a
zákonodárných procesů, které mají být přehledné a kontrolovatelné
ze strany vlád a parlamentů členských států, s maximálním omezením
byrokracie a nadbytečné regulace. Rovněž podporuje zachování, resp.
posílení zásady subsidiarity, což znamená, že Unie bude zasahovat
pouze tam, kde stanovených cílů nelze dosáhnout na úrovni členských
států, regionů či místní
správy.
Vláda ČR bude prosazovat, aby připravovaný nový smluvní rámec
umožnil otevřenost Unie, a to uvnitř i navenek. Uvnitř je nutné
završit vytváření jednotného vnitřního trhu, a to důsledným
naplněním čtyř základních svobod (svoboda pohybu osob, zboží,
služeb a kapitálu). Navenek je důležité odbourávat v rámci WTO
bariéry obchodu se třetími zeměmi, a to i s důrazem na rozvoj
vztahů s méně rozvinutými státy. Unie by na základě nového
smluvního dokumentu měla být institucionálně připravená
přijmout za své členy další státy a mít mechanismy k plnění
stabilizující role obecně, zejména však v jejím bezprostředním
sousedství.
K "ústavním" atributům
Vláda ČR zastává názor, že při sjednávání nové smlouvy či
novelizaci v současnosti platné smlouvy lze vycházet z návrhu textu
Smlouvy o Ústavě pro Evropu, jehož podstatná část je pouze
konsolidací stávajícího platného smluvního rámce EU. Je však
nezbytné odstranit veškeré atributy "evropské státnosti", jako je
pojem "ústava" - a to v jakékoli formě -, zakotvení kvazistátních
symbolů Unie, pojmenování funkce "ministra" zahraničních věcí
Unie apod., tedy atributy, které jsou zavádějící a v občanech
zbytečně vyvolávají dojem, že smlouva povede k vytvoření nadnárodní
státní struktury. Evropská unie je založena jako svazek
rovnoprávných suverénních států a jako taková vykonává pravomoc jí
svěřenou členskými státy a přijímá rozhodnutí co nejotevřeněji a co
nejblíže občanům. Členské státy proto zůstanou pánem smlouvy.
Pro důvěryhodnější Evropskou unii
Pokud chceme zvýšit důvěru občanů v činnost orgánů Evropské
unie, což je jednou z priorit České republiky, je třeba
odpovídajícím způsobem posílit principy subsidiarity a
proporcionality při provádění evropských politik. Pokud může být
sledovaných cílů lépe dosaženo na úrovni členských států, je třeba
ponechat jim dostatečný prostor pro přijímání nezbytných opatření.
V tomto ohledu musí hrát významnou úlohu demokratická kontrola
dodržování principu subsidiarity, vykonávaná prostřednictvím
vnitrostátních parlamentů. Je třeba dále prohloubit kontrolní
mechanismy rozpracované v původním návrhu ústavní smlouvy a umožnit
vnitrostátním parlamentům, zejména v případě oblastí významně se
dotýkajících státní suverenity (např. v oblasti soudní spolupráce v
trestních věcech), řádný přezkum legislativních návrhů Evropské
komise, včetně možnosti odmítnutí návrhů
odporujících principu subsidiarity.
Předpokladem transparentního fungování Unie je jasné a přesné vymezení jejích pravomocí ve vztahu k pravomocím členských států založené na zásadě "svěření", zakotvené ve stávajícím článku 5 Smlouvy o založení Evropského společenství. Členské státy tedy rozhodují prostřednictvím zakládajících smluv, které pravomoci svěří Evropské unii a které si ponechají na národní úrovni. Mezi oblastmi, které mají být dle názoru vlády ČR v souladu se stávajícím návrhem rozdělení pravomocí ponechány v kompetenci členských států, lze uvést důchodový systém, sociální zabezpečení, kulturu, vzdělávání či zdravotnictví, daňové systémy atp.
Koncepce výlučných a sdílených pravomocí obsažená v původním
návrhu ústavní smlouvy je nepochybně pozitivním přínosem a
východiskem pro další jednání. Směřuje k přesnějšímu vymezení dělby
pravomocí mezi členskými státy a Unií, což je jednou z priorit
vlády ČR. Nicméně zvláště v oblasti sdílených pravomocí je třeba
jejich výčet a rozsah vymezit jednoznačně, aby nemohlo docházet k
extenzi pravomocí EU bez demokratické
kontroly a mimo vůli členských států.
Prostor sdílených pravomocí však není prostorem jednosměrným. V této oblasti by měl být zajištěn nejen přesun výkonu pravomocí z členských států ve prospěch Unie tam, kde je výkon pravomocí na unijní úrovni efektivnější. V souladu s principem subsidiarity by měla být v případech, kdy se výkon pravomocí na unijní úrovni ukáže jako neefektivní, dána možnost iniciovat přesun jejich výkonu zpět, tedy na úroveň členských států. Tento princip, dle něhož členské státy vykonávají svou pravomoc v rozsahu, v jakém se ji Unie rozhodla přestat vykonávat, je již zakotven ve stávajícím článku I-12 návrhu Smlouvy o Ústavě pro Evropu. Je však třeba jasně upravit mechanismus, dle něhož se bude provádět přezkum efektivního výkonu pravomocí na úrovni Unie a stanovit postup pro rozhodování Unie přestat pravomoc v určité oblasti vykonávat. Koncepce tzv. " oboustranné flexibility" s jasně vymezenou úlohou členských států a vnitrostátních parlamentů, tedy možnost obousměrného přenosu pravomocí, by bezpochyby posílila důvěryhodnost Unie v očích občanů.
K zajištění evropského standardu ochrany lidských práv
Evropská unie je politický projekt vycházející z
evropského kulturního, náboženského a humanistického odkazu.
Součástí tohoto civilizačního odkazu je i ochrana základních
lidských práv a svobod, jež musí být nedílnou součástí všech
politik Evropské unie. Aby byl zajištěn evropský standard ochrany
lidských práv, tak jak je zakotven v Evropské úmluvě o ochraně
lidských práv a základních svobod (Řím, 4. listopadu 1950, dále jen
"Evropská úmluva") a k němuž se EU přihlásila v ustanovení čl. 6
odst. 2 Smlouvy o Evropské unii, je především třeba umožnit
přistoupení EU k Evropské úmluvě. Tím bude zajištěn jednotný
evropský standard lidských práv a svobod, aniž by hrozila určitá
partikularizace ochrany
prostřednictvím přijetí právně závazné Listiny základních
práv. Nový smluvní základ EU by tedy neměl obsahovat samostatnou
Listinu základních práv, ale zajistit přistoupení EU k Evropské
úmluvě, čímž bude jasně vymezen standard ochrany ve vztahu k
činnosti Evropské unie a jejích orgánů.
Další rozšiřování EU za jasně daných kritérií
Vláda ČR vysoce hodnotí otevřenost Evropské unie a úspěchy
její politiky rozšiřování za účelem zajištění stability a
prosperity v evropském regionu. Na příkladu úspěšného rozšíření o
10 nových členských států v r. 2004 lze demonstrovat výhody
politiky EU v oblasti rozšiřování. Česká republika je přesvědčena,
že Evropská unie by se ani do budoucna neměla uzavírat svým
regionálním a strategickým partnerům. Zároveň je však třeba
zdůraznit, že členství v EU předpokládá splnění jasně stanovených
pravidel, která byla na úrovni EU definována v podobě tzv.
kodaňských kritérií pro kandidátské země v rovině politické
(demokracie, právní stát, dodržování lidských práv a respektování a
ochrana menšin), ekonomické (existence fungujícího tržního
hospodářství a konkurenceschopnost) a institucionální (schopnost
převzít povinnosti, které vyplývají z acquis communautaire).
Jasná pravidla pro další rozšiřování Evropské unie by měla být spolu s institucionální reformou zakotvena v novém či novelizovaném smluvním rámci EU tak, aby do budoucna bylo možné uskutečnit další úspěšná kola rozšíření Evropské unie, zejména s ohledem na kandidátské země z oblasti západního Balkánu a regionální strategické partnery.
III. Závěr
Základním kritériem pro postup vlády ČR při
sjednávání nového smluvního rámce či novelizaci stávajícího bude,
zda výsledný dokument na jedné straně prokazatelně posílí funkčnost
a zvýší akceschopnost Unie dovnitř i navenek, a zároveň na druhé
straně zajistí, aby Unie zbytečně nezasahovala do pravomocí
členských států v oblastech, kde lze dosáhnout společných cílů EU
na nižší úrovni.
Sjednávání nové smlouvy se též nesmí stát - jak tomu bylo v případě návrhu smlouvy ústavní - obětí od evropské reality odtržených ambicí. Česká vláda přistupuje k jednáním s vědomím spoluodpovědnosti za budoucnost Evropy a zároveň hluboce přesvědčena, že - řečeno slovy Berlínské deklarace - "úspěch evropské integrace je třeba zachovat pro budoucí generace." Na naší cestě k tomuto společnému cíli si již nemůžeme dovolit další neúspěch.
-
Pozice
vlády ČR v rámci jednání o institucionální reformě EU
(Dokument formatu PDF)