Prezentace MERKO CZ a DSP Přerov ve světle stavu srbského stavebnictví
27.04.2012 / 15:55 | Aktualizováno: 08.11.2012 / 17:03
(Archivní článek, platnost skončena 04.05.2013 / 02:00.)
V reprezentačních prostorách ZÚ Bělehrad se dne 25.4.2012 konala prezentace předního českého výrobce betonáren MERKO CZ a.s. a výrobce strojů pro úpravu kameniva DSP Přerov. V současnosti zažívá srbské stavebnictví jako celek dobré časy, zejména díky výstavbě dálniční sítě. Nad budoucností se však začínají stahovat mračna v důsledku očekávaných úsporných opatření.
Prezentaci zahájil vedoucí ekonomického úseku L. Joza. Za MERKO CZ vystupoval generální ředitel L. Koudela a ředitel pro jihovýchodní Evropu V. Váňa, aktivity DSP Přerov přednesl obchodní ředitel J. Čech.
Mezi cca 40 hosty byli zástupci významných srbských betonářských a stavebních společností, kamenolomů, oborových ústavů a organizací. Prezentace se setkala se solidním zájmem potenciálních partnerů.
Zúčastnili se také představitelé dalších českých společností aktivních v Srbsku v oblasti stavebnictví, např. Subterra (která vyhrála tendr na výstavbu dálničního tunelu Bančarevo), KM Beta a Radka.
Celkově spíše pozitivní aktuální situace v srbském stavebnictví je tažena investicemi do dopravní infrastruktury. Např. v prosinci 2011 bylo vydáno o 34% více stavebních povolení a za první dva měsíce t.r. meziročně vzrostl objem stavebních prací o 24% (a to i přes mrazivé počasí v únoru).
Nicméně ani tento vývoj zatím příliš nezměnil problémy s podfinancováním sektoru, kdy cca 70% z celkového počtu zhruba 11 tisíc stavebních firem má obstavené účty.
Nosně dálniční infrastruktura zaznamenala v poslední době bouřlivý vývoj a došlo ke značnému posunu výstavby dálničního koridoru X. Většina těchto akcí je financována z úvěrů mezinárodních finančních institucí (EBRD, EIB).
V průběhu posledního roku byly postupně otevírány úseky dálnice z Bělehradu na maďarské hranice (s výjimkou krátkého úseku u města Novi Sad), do počátku května bude spuštěna část obchvatu Bělehradu (spojení dálnice na Novi Sad a dálnice na Záhřeb).
Dále byly zahájeny práce na dálničním spojení na Šabac ve směru na Černou Horu (větší část je financována z bilaterálního úvěru Azerbájdžánem) a byly zahájeny práce na jihu Srbska (dálniční spojení na Makedonii a odbočka směrem na Sofii).
Na druhé straně v případě železnic nedošlo k žádnému výraznému posunu, přestože jsou k využití připraveny vedle bilaterálních úvěrových linek a úvěrů mezinárodních finančních institucí i finance z předstupních fondů EU. Jediným projektem, který se však potýká s řadou zpoždění, je výstavba železničního mostu Žeželj ve městě Novi Sad (spolufinancováno z IPA).
Komentář ZÚ:
Vedle efektu propagace prezentovaných firem přinesla daná akce také možnost kontaktů a lepší koordinace mezi zástupci českých společností, aktivních v daném oboru v Srbsku.
ZÚ Bělehrad má informace o zájmu dalších firem o zahájení aktivit na tomto trhu, často spojených se zřízením organizační složky. Zesiluje tak potřeba vzájemné komunikace a koordinace, ve které je ZÚ Bělehrad připraven hrát klíčovou roli.
Jistě není náhodou, že se Srbsko stalo staveništěm (vedle celostátních projektů je v jednotlivých městech možné vidět intenzivní práce na opravě místních silnic) právě v období těsně před volbami.
Jelikož infrastrukturní projekty jsou v Srbsku financovány téměř výhradně ze zahraničních zdrojů, je otázkou, jaký bude další vývoj v případě předpokládaných úsporných opatření po květnových volbách a při snižování celkového objemu státních garancí jak požaduje Mezinárodní měnový fond.
V každém případě je nutné očekávat zpomalení realizace infrastrukturních projektů a soukromá výstavba téměř jistě nebude schopna tento výpadek nahradit.