
Příklady infrastrukturních projektů v Iráku
04.04.2024 / 13:09 | Aktualizováno: 04.04.2024 / 13:35
Hlavním hybatelem obnovy Iráku jsou také investice do dopravní infrastruktury země. Zde se vám pokusíme ukázat některé z projektů.
Příklady infrastrukturních projektů v Iráku:
- - Grand Port of Faw – v prosinci 2020 vyhrála jihokorejská společnost Daewoo Engineering kontrakt na výstavbu nového iráckého přístavu v Perském zálivu v hodnotě 2,7 mld USD. Na výstavbě přístavu se podílí firmy Daewoo Engineering & Construction Co. Ltd (Jižní Korea), GCPI (Irák) a TECHNITAL (Itálie). V současné době pokračuje výstavba 5 přístavních mol. V roce 2028 má přístav mít odbavovací kapacitu 3,5 mil TEU a do dalších 10 let (do 2038) 7,5 mil TEU. Generální ředitel společnosti pro irácké přístavy je pan Farhan Al-Fartusi.
- - Development Path – 1200km dlouhá vysokorychlostní železnice a dálnice spojující Perský záliv (tj. Grand Port f Faw) s Tureckem – má jít o suchozemskou alternativu k Suezskému průplavu, která zkrátí přepravu zboží a lidí mezi Evropou a Asií. Projekt za 17 mld USD má být oficiálně zahájen v roce 2024. Vyhlašování výběrových řízení po jednotlivých úsecích má být vládou zahájeno v dubnu 2024. Přičemž do prvních 4 let (do roku 2028) má projekt umožnit přepravu 22 mil tun nákladu ročně po železnici. Pokud by se celý projekt dálničního a železničního spojení TUR a IRQ realizoval, údajně by zkrátil dobu přepravy zboží ze 33 na 15 dní, než kdyby cestovalo lodí Suezem. Projekt by měl generovat každoroční zisk 4 mld USD a vytvořit 100 000 nových pracovních míst.
- - Cordoba Bridge in Baghdad - nové přemostění dopravního uzlu v Bagdádu, slavnostně otevřeno premiérem v dubnu 2024. Křižovatka Cordoba Bridge ve čtvrti Al-Bab Al-Sharqi v centru Bagdádu je prvním realizovaným projektem z balíku infrastrukturních projektů na zmírnění dopravních zácp. Výstavba tohoto dopravního uzlu byla dokončena v čase 200 dní.
- - Projekt Bagdádského metra, nadzemní kolejový tranzit, bez lidské obsluhy, o dvou liniích za cca 2,5 mld USD. První linie o 18km a 20 stanic, druhá linie v délce 21 km a 21 stanic. Realizátorem by mohl být jihokorejský Hyundai a francouzský Alstom. Investiční model celého projektu je označován jako „design, build, operate, maintain, finance, and transfer ownership (DBOMFT) model“. Podle nejnovější zadávací dokumentace z února 2024 má být projekt výrazně větší. Má jít o 7 hlavních tras o celkové délce 150 km, 64 stanic metra, 4 dílny a depa pro vlaky, 2 střediska řízení a elektrárny.
Připravil: Ing. Roman Plevák, Ph.D., vedoucí oddělení obchodu a rozvojové spolupráce, Velvyslanectví ČR v Bagdádu