عربي  česky  english 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo LinkedIn logo

sektor letecké dopravy

Irák čelil dlouhým obdobím nestability, které se podepsaly na odvětví letecké dopravy. O to víc je v současné době v Iráku příležitostí podílet se na obnově a rozvoji tohoto sektoru. 

V Iráku působí následující státní subjekty v oblasti civilního letectví.

  1. Irácký úřad pro civilní letectví (ICAA), ICAA je nejvyšší orgán odpovědný za kontrolu iráckého vzdušného prostoru a vydávání licencí 
  2. General Company for Air Navigation and Services (GCANS)
  3. General Company for Airport Management a
  4. Iraqi Airways.

Od roku 2023 provádí Mezinárodní organizace civilního letectví - ICAO v Iráku air safety audit a celkový audit. 

Představení národního leteckého dopravce - Iraqi Airways

Iraqi Airways v březnu 2024 nabízely lety do 45 destinací (domácích a zahraničních). Flotila Iraqi Airways zahrnuje stroje Airbus (A320/321/330), Boeing (B737/747/777) a Bombardier. Úsilí vlády směřuje do obnovení letů národního dopravce do Evropy. Pro iráckého dopravce není jednoduché splnit všechny bezpečnostní předpoklady a podmínky platné v EU. A nejde jen o servis a certifikaci letadel. V březnu 2024 se vláda rozhodla, že najme zahraniční piloty. Ti by měli řídit irácká letadla na pravidelných linkách do Evropy. Ve stejnou dobu irácký národní dopravce Iraqi Airways zprovoznil (má k dispozici) 7 letadel a do konce roku 2024 chce provozovat nejméně 10. V červenci 2024 bylo uvedeno, že nakoupí 5 letadel a zvýší tak počet na celkem 30 letadel. Pracuje se také na servisování 20 motorů v akreditovaných zahraničních servisních centrech, které mají být posléze instalovány na „uzemněných“ strojích. Do konce roku 2024 chce ministerstvo dopravy obnoveny pravidelné linky (Riyadh, Sharjah and Beijing). V srpnu byla otevřena pravidelné linka do Tuniska. 

  • v červenci 2024 letecká společnost uskutečnila 1 859 letů, které obsloužily 272 972 cestujících, což vedlo k výraznému nárůstu příjmů o 89 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2023.
  • v srpnu 2024 Společnost Iraqi Airways obnovila smlouvu s poskytovatelem IT služeb - společností SITA, aby modernizovala své systémy pro odbavení cestujících. Součástí dohody je aktualizace systému zobrazení letových informací a systému, který umožňuje sledování zavazadel v reálném čase po celou dobu cesty. Kontakt: Hani El-Assaad, prezident SITA pro Blízký východ a Afriku

Kontakt: generální ředitel Iraqi Airways pan Manaf Abdul-Moneim

Mezinárodní letiště v Iráku

  • BGW, Baghdad International Airport (New Al Muthana Air Base),
  • - v prosinci 2024 vláda společně s IFC (International Financial Corporation) připravuje rozvojový projekt. Má bý vybrána mezinárodní společnost, která dále nastaví parametry rozšíření letiště.  
  • - v období náboženských svátků a poutí může přijímat i 7-8 tisíc poutníků denně, což způsobuje obrovský nápor na jeho kapacitu. 
  • BSR, Basra International Airport
  • EBL, Erbil International Airport
  •           Karbala International Airport
  • KIK, Kirkuk International Airport (Al-Hurriya Air Base)
  • OSM, Mosul International Airport
  • NJF, Al Najaf International Airport
  • XNH, Nasiriyah International Airport
  • ISU, Sulaimaniyah International Airport

Červenec 2024: Letiště Mosul, Karbala a Nasiriyah prochází rekonstrukcí, která má být dokončena v roce 2025. Výstavbu letiště Karbala za 0,5 mld USD provádí britská firma. Rekonstrukce je hotova ze 78 %. Karbala se stane největším letištěm v Iráku s kapacitou 20 mil turistů ročně. Letiště Nasiriyah v provincii Ziqar s kapacitou 0,75 mil cestujících ročně za 368 mld IQD (cca 280 mil USD) staví čínské a turecké firmy. Úprava letiště v Mosulu má stát 268 mld IQD (cca 200 mil USD). 

Srpen 2024: 

Vzdělávání pro letecký sektor

  • Mladí Iráčané, kteří chtějí vstoupit do leteckého sektoru, ať už jako piloti nebo inženýři údržby letadel nebo v jiných leteckých profesích, téměř vždy studují v zahraničí.
  • V Iráku je pouze jedna akademie akreditovaná ICAA, která má mnoho zásadních nedostatků. 

 

Připravil: Ing. Roman Plevák, Ph.D., vedoucí oddělení obchodu a rozvojové spolupráce, Velvyslanectví ČR v Bagdádu