عربي  česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: David Stanley
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo LinkedIn logo

Železniční doprava v Iráku

Železniční síť v Iráku měla údajně délku 2.272km. Mají standardní rozchod 1.435 mm. V současné době je však jedinou provozovanou tratí v Iráku, tzv. jižní trasa (Baghdad-Basra Railway Line). V prosinci 2024 se v tisku objevily informace o tom, že se zahraniční společnosti zajímají o kontrakty v železniční dopravě v hodnotě 500 mil USD a že celkové investice vlády do infrastruktury (nejen železniční) mají v nadcházejících 3 letech dosáhnout objemu 100 mld USD. 

Národním železničním dopravcem v Iráku je společnost Iraqi Republic Railways Company, jejímž zřizovatelem je Ministerstvo dopravy. V roce 2010 přepravila tato společnost bezmála 100 mil cestujících. 

Žlezniční síť má 4 hlavní směry:

  1. jižní (železniční trať Bagdád-Basra) Je v současnosti jedinou železniční trasou v Iráku, která je plně funkční. Trať má 550 km s odbočkou do poutního města Karbala a do přístavu Um Qasr
  2. severní trasa spojuje hlavní město Bagdád s městem Mosul a uzlem Rabiyaa. Linka je v současné době v rekonstrukci, využívá se 30 km sekce z Bagdádu do Taji
  3. západní trasa spojuje Bagdád s vesnicí těžící fosfáty Akashat. Jediný úsek, který se v současnosti používá ve formě příměstské železniční trati, je 65 km dlouhý úsek z Bagdádu do Fallúdže
  4. příčná trasa spojuje Hadithu (kde se protíná se západní trasou), s Baiji (kde se napojuje na severní trasu) a Kirkúkem na severovýchodě Iráku. Tato trasa, jako jediná nevede přes Bagdád. Tato železnice je zcela mimo provoz.

Na internetu je možné shlédnout video blogy, které dokumentují cestu např. nočním vlakem z Bagdádu do Basry. Překvapit vás mohou poměrně moderní vozy, oddělené vagóny s kupé pro ženy, či funkční jídelní vůz zapojený v soupravě.  

Příklady iráckých společností v kolejové dopravě:

Velmi aktivní je v Iráku Španělsko a španělské firmy. Španělsko např. spolupracuje s Irákem na prodloužení železnice z Basry do egyptského Šarm Al-Šajchu. Vrchní ředitelka pro mezinárodní obchod a investice Ministerstva hospodářství španělska Alicia Rocío Varela Donoso v listopadu 2024 pro tisk uvedla: "V oblasti železnic spolupracujeme s Irákem na prodloužení železnice z Basry do Šarm aš-Šajchu. V Iráku máme také společnost, která pracuje na propojení železnice mezi Nadžafem a Karbalou. Máme také společnost pracující v Číně, která bude v blízké budoucnosti realizovat další železniční projekty v Iráku. Některé z těchto projektů jsou zatím jen návrhy, k nimž jsou podepsány memoranda. Spolupracujeme i v jiných oblastech, včetně usnadnění dopravy v iráckých městech."