عربي  česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Anmar Khalil (media.imamali.net)
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo LinkedIn logo

Projekt výstavby elektrifikované trati Najaf - Kerbala

Projekt je zadavateli označen jako „Metro Najaf – Kerbala“. Má jít o „stěžejní dopravní řešení pro miliony poutníků a návštěvníků, kteří každoročně navštíví posvátná města Najaf a Karbala“. Navrhovaná trasa elektrifikované trati o délce 90 km má spojit mezinárodní letiště Najaf s mezinárodním letištěm Karbala a dále obchodní centra obou hlavních provinčních měst. Celá trasa má mít tedy jen 4 zastávky. Investiční model celého projektu je „design, build, operate, maintain, finance, and transfer ownership (DBOMFT)“. Podle vyjádření z tisku realizaci projektu ve veřejném výběrovém řízení vysoutěžily španělské firmy. 

Pozadí k procesu hledání realizátora projektu

Zadavatelem projektu je irácká vláda, která prostřednictvím Národní investiční komise (National Investment Commission / NIC) hledala hlavního partnera (investora/realizátora) pro realizaci. Dotazy k projektu mohly být adresovány na National Investment Commission - email oss@nici.gov.iq, či telefonicky/whatsapp: +964 772 233 3068. Nabídky do výběrového řízení na generálního dodavatele byly přijímány do 11. dubna 2024. Všichni potenciální účastníci museli do 12. března složit 100 mil iráckých dinárů (cca 76 000 USD), aby měli přístup k úplné dokumentaci výběrového řízení (https://investpromo.gov.iq/?p=39237). Nabídky předložené jednotlivými uchazeči pak posuzovala specializovaná konzultantská společnost určená vládou. Tou byla malajská společnost HSS Group, respektive její regionální pobočka CHSS sídlící v Dubaji. Posuzovány byly všechny navrhované práce, včetně designu, implementace, kontroly provozu i údržby trati. Kritériem pro výběr byla údajně zkušenost a specializace na projekty kolejové dopravy. Od investora/realizátora se očekávalo, že dále předloží studii proveditelnosti (nejen v angličtině ale i arabštině), další podrobnosti k projektu, finanční plán a časový plán pro realizaci projektu. Pokud se vyskytnou překážky projektu při realizaci (včetně komplikací týkajících se aktiv či nemovitostí) má rizika či dodatečné náklady nést investor/realizátor projektu. Dále se očekávalo, že uchazeč představí reference (vlastní či jeho obchodních partnerů) z obdobných projektů v Iráku či zahraničí.

Plánovaná trasa

Trasa elektrifikované trati Najaf - Kerbala

Trasa elektrifikované trati Najaf - Kerbala

Investiční rizika

Irák v posledních letech výrazně profitoval z vysokých cen ropy. Jako 4.-5. největší exportér ropy na světě si tak může dovolit financovat velké rozvojové projekty ze státního rozpočtu. To však není případ tohoto projektu. Ten je v současné době plánován jako investiční příležitost a od realizátora/investora se očekává také víceleté provozování (než dojde k jejich převodu na stát). Zároveň je potřeba připomenout, že Irák se z pohledu investičního rizika v současné době nachází v nejhůře hodnocené skupině zemí podle OECD (tj. 7. stupeň ze 7). 

Klíčové osoby:

  • pan Nassir Al-Assadi, poradce premiéra pro záležitosti dopravy
  • pan Mustapha Chouman, CEO firmy „Consultant HSS“ / CHSS
  • pan Tan Srik Ona Sitam Balam, poradce ve firmách HSS a CHSS pro projekty Bagdádského metra a trati Najaf-Kerbala
  • pan Ammar Musa Kadhim, starosta Bagdádu
  • pan Ali Hussein Laftah, technický náměstek města Bagdádu (Technical Undersecretary of the Baghdad Municipality)
  • paní Huda Al-Husseini, vrchní ředitelka odboru plánování (Director General of the Design Department)

Připravil: Ing. Roman Plevák, Ph.D., vedoucí obchodně ekonomického úseku, Velvyslanectví Bagdád