česky  english 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Nová přepravní trasa Rangún – Ranong povede k usnadnění dovozu zboží do Myanmaru

Na začátku července došlo k otevření nové námořní trasy z jižního Thajska do Rangúnu, která má zčásti nahradit pozemní přepravu mezi sousedními státy. Doprava zboží kamiony je dlouhodobě nevyhovující zvláště v období dešťů, kdy se i hlavní silniční tahy potýkají se záplavami a sesuvy půdy. Navíc v posledních měsících byly části pozemních komunikací mezi oběma zeměmi postiženy probíhajícím občanským konfliktem. Jelikož dosavadní pozemní trasu využívá i řada českých exportérů, otevření nové cesty, která dopravu zboží zkrátí o přibližně 4 dny, může představovat nový impuls k posílení obchodní výměny.

Nové přepravní schéma spočívá v dopravě zboží do thajského Ranongu, kde je přeloženo na myanmarské lodě a dopraveno do Rangúnu v režimu vnitrostátní plavby. V současné době po trase Rangún – Ranong plují oběma směry 2 lodi týdně, každá s kapacitou 60 kontejnerů. Předpokládá se další posilování této linky, zejména po chystaném rozšíření přístavu Ranong, které thajská strana zamýšlí v rámci projektu tzv. pozemního mostu mezi Thajským zálivem a Andamanským mořem.

Nová trasa je pro exportéry výhodná zejména proto, že zboží bude do země vstupovat ve zjednodušeném režimu „příhraničního obchodu“ jako u pozemních přechodů, nikoliv v režimu „mezinárodního obchodu“, který platí pro rangúnský přístav (a letiště). Při vstupu zboží do země prostřednictvím mezinárodního přístavu v Rangúnu je třeba žádat o dovozní (i vývozní) povolení měsíce dopředu a po udělení licence nelze měnit složení ani cenu dodávky. Takovým podmínkám mohou vyhovět např. závody zahraničních firem, které v rámci svých dodavatelských řetězců podle pravidelného harmonogramu dovážejí materiál a vyvážejí hotové výrobky. Nehodí se ale pro jednotlivé dodávky strojů a vybavení připravené na míru do konkrétního myanmarského podniku, které tvoří výraznou část českého exportu.

Čeští vývozci (a řada dalších) proto dosud využívají zdlouhavý a dražší postup, kdy se zboží doveze do přístavu v Thajsku (nejčastěji Bangkok) a odtud putuje kamiony do Myanmaru, kam vstupuje po zemi v režimu „příhraničního obchodu“. V případě nové vodní trasy bude zboží procházet stejnou zjednodušenou procedurou, jaká probíhá na pozemních hranicích, mezi městy Ranong v Thajsku a Kawthaung v Myanmaru. Odtud dále bude přeprava posuzována jako vnitrostátní a v Rangúnu bude zboží vyloženo v domácí části přístavu bez dalších celních procedur. 

Projekt je zatím v pilotní fázi a aktuálně uvedenou trasu využívají pouze myanmarští a thajští dopravci. Nicméně několik evropských logistických firem již požádalo o povolení užívat tuto novou linku a lze očekávat, že v nejbližších týdnech bude tato rychlejší, levnější a spolehlivější přepravní trasa dostupná také pro přepravu zboží z evropských přístavů.

 

Kamil Pikal, ekonomický diplomat, ZÚ Rangún