Dlouhá fronta na ležáky z českých surovin na dalším ročníku Craft Brewers Conference v Nashville, Tennessee
17.05.2023 / 00:13 | Aktualizováno: 17.05.2023 / 00:19
Zájem o české pivovarnické suroviny a technologie mezi severoamerickými sládky neupadá. Fronta na ležáky plzeňského typu amerických řemeslných pivovarů z českých surovin byla na fóru „Brewing like Czechs do“ byla dlouhá přes 100 metrů a dva soudky jsme vytočili během 15 minut. Další diskuze návštěvníků fóra s českými producenty chmele, sladu a pivovarnických technologií probíhala s neméně lahodným plechovkovým pivem v ruce. Již počtvrté podpořilo Ministerstvo zemědělství účast českých firem na tradičním veletrhu řemeslných pivovarů Craft Breweries Conference v USA.
Každoroční konference Craft Brewers Conference & BrewExpo America (CBC) skončila v Nashvillu 10. května po čtyřech dnech plných přednášek, seminářů, výstav, školení, ochutnávek, soutěží, předávání cen a oslav řemeslného piva. Na veletrh zavítalo téměř 12 000 účastníků z celého světa, především sládků, pivních profesionálů a nadšenců. Pivovarnické vstupy, technologie a další výrobky a služby prezentovalo přes 600 vystavovatelů.
Popularita řemeslného piva v USA stabilně roste. Svědčí o tom nárůst počtu participujících pivovarů i návštěvnosti na CBC, ale také data z amerického trhu. Počet řemeslných pivovarů se v USA od roku 2015 více než zdvojnásobil a na počátku roku 2023 přesáhl jejich počet 9 200. A roste i jejich obliba mezi spotřebiteli, přestože problémy z pandemických let přetrvávají a růst se oproti někdejšímu raketovému tempu zpomalil. Američané mají k řemeslnému pivu mimořádnou náklonnost. Ve světě řemeslných piv v USA nově nacházejí své místo i ležáky českého typu. Na chuť ležáků, jednoho z nejkonzumovanějších pivních stylů na světě, se dříve "pohlíželo svrchu" a byly vyloučeny z nejautentičtějšího řemeslného sektoru. Tento trend se ale změnil a minipivovary jsou nyní vyhledávány milovníky tradiční autentické chutě ležáků plzeňského typu. Celkově skýtá tento segment, ve kterém Česko vyniká, příležitosti z pohledu růstu trhu pro české pivo, ale i pivovarnické vstupy a technologie. Místní řemeslné pivovary reagují na poptávku a hledají originální české suroviny i know-how, aby svým zákazníkům mohly nabídnout maximálně autentický zážitek.
Spojené státy jsou po Číně druhým největším světovým pivním trhem. I proto je pivovarnickému sektoru USA, respektive celému severoamerickému trhu, věnována mimořádná pozornost ze strany českého soukromého i veřejného sektoru. Celkový prodej piva se v USA podle objemu v roce 2021 zvýšil o 1 %, zatímco prodej řemeslných pivovarů podle Asociace pivovarů vzrostl o 8 %. Podíl řemeslných pivovarů na americkém trhu podle objemu vzrostl v roce 2021 na 13,1 % z 12,2 % v předchozím roce. Zákazníci ve Spojených státech v roce 2021 zajistili tomuto segmentu 21 % trhu v maloobchodu a téměř 27 % celkového trhu s pivem. Očekává se další nárůst počtu řemeslných pivovarů i jejich obliby u zákazníků, kteří se stále více zajímají o speciální piva.
Zpracovala: Tereza Černá, Velvyslanectví ČR ve Washingtonu