česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Miguel Rivas
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo LinkedIn logo

České pivní know-how láká čím dál větší pozornost ze Severní Ameriky

V závěru března uspořádal Generální konzulát ČR v Toronto ve spolupráci s Velvyslanectvím ČR ve Washingtonu D.C. již čtvrtou incomingovou misi kanadských a amerických sládků do ČR. Projekt odráží narůstající zájem severoamerického trhu o české ležáky, díky čemuž byli také do mise nově zařazeni zástupci zahraničních médií, kteří se na české ležáky chtějí soustředit. 

Cestu osmnácti severoamerických sládků a novinářů a zástupce distributora do Česka umožnil projekt na podporu ekonomické diplomacie finančně podpořený Ministerstvem zemědělství ČR a Ministerstvem pro místní rozvoj ČR. Velký zájem o přihlášky ukázal, že se rozšiřuje věhlas českých ležáků i těchto misí, které během jednoho týdne umožní poznat do hloubky rozsah českého know-how od surovin až po technologie a jednat s vybranými českými firmami. Vybrány byly proto významné pivovary napříč kontinentem, které se již věnují vaření ležáků a potenciál na konkrétní projekty i obchodní spolupráci je tak u nich největší. Zmínit lze například v USA Bierstadt Lagerhouse, Notch či Rockwell Brewing, v Kanadě pak Les Brasseurs du Nord, Blindman Brewing či Spindrift Brewing (úplný seznam je na konci textu).

 

 

Celkově skýtá segment ležáků, ve kterém Česko vyniká, příležitosti z pohledu růstu trhu. Globální velikost trhu s ležáky v roce 2020 byla v hodnotě 292 miliard USD, a do roku 2030 by měla vyrůst ještě o sto miliard. Kromě nárůstu spotřeby alkoholu má na tento trend vliv fakt, že zejména mladší generace spotřebitelů se čím dál více zaměřují na prémiové ležáky. Ve Spojených státech také objem prodeje piva roste, v roce 2021 navzdory doznívající pandemii narostl o jedno procento. Zároveň ale významně roste prodej piva řemeslnými pivovary, který byl celých 8 %. Craftová piva tak představují necelých 27 % z amerického trhu s pivem. Ve Spojených státech počet provozovaných řemeslných pivovarů dosáhl rekordního počtu 8764 v roce 2020 a pandemie neměla na jejich počet negativní vliv. V Kanadě od roku 2016 prodej piva stabilně klesá, což ještě podporují přísná doporučení ohledně omezování spotřeby alkoholu, která odrazují spotřebitele od přílišné konzumace. I přesto je však segment řemeslných pivovarů na vzestupu s celkovým počtem přes 1100. V Ontariu pak dle asociace OCB rostly řemeslné pivovary jako výrobní odvětví v minulé dekádě nejrychleji z veškeré výroby v provincii.

 

 

Celkově je patrné, že i přes některé trendy ve zdravém životním stylu a přes dopady pandemie COVID-19 zůstává pivo perspektivní komoditou severoamerického trhu. Čím dál větší prostor získávají řemeslné pivovary a právě mezi nimi se rozmáhá zájem o náročnou, ale prestižní výrobu ležáků, mezi nimiž se čím dál více z nich zajímá i o ty české. Logicky proto narůstá také zájem o žatecký chmel nezbytný pro zajištění správné chuti a pitelnosti českých ležáků. Ačkoli v Severní Americe se pěstuje chmel používaný například pro IPA a podobné styly, žatecký chmel nelze těmito adekvátně nahradit. Během mise proto proběhla návštěva firem Top Hop, Arix a Bohemia Hop. Odkup českého sladu je pro mnoho severoamerických sládků také již běžné, přičemž s některými dodavateli mohli jednat na B2B schůzce na Ministerstvu zemědělství. Unikátní však je pak možnost navštívit sladovny poskytující humnový slad vyráběný tradičním způsobem klíčení na podlaze, přičemž toto bylo k vidění ve sladovně Ferdinand a Postřižinském pivovaru.

 

 

 

Jedinečné know-how, které v Česku pokrývá nejen celou vertikálu průmyslu, ale je doplněné i o širší pivní kulturu, je pro severoamerickou odbornou veřejnost velmi inspirující. Tento zájem odráží také fakt, že se návštěvy zúčastnili i zástupci Craft Beer and Brewing Magazine, největší severoamerický časopis v pivovarnickém sektoru, který informace z cesty využije pro velkou část svého vydání o ležácích. V rámci stejnojmenného podcastu pak vychází seriál rozhovorů s českými sládky a pěstiteli chmele, první díly s emeritním sládkem Plzeňského Prazdroje je k poslechu zde a s vrchní sládkovou pivovaru Proud, Lenkou Strakovou, zde. Cesty se také zúčastnil fotograf pokrývající misi na instagramovém účtu TheBeerTrekker a editor ontarijského časopisu The Growler. Mediální výstupy z této cesty umožní českým firmám navázat na další propagaci vůči severoamerickému trhu, přičemž i mimo například individuální inzerce může otevírat dveře k dalšímu obchodu i toto celkové budování povědomí o českém pivním průmyslu. Zájem se zároveň přelívá i mezi laičtější veřejnost, která může Česko navštívit v rámci pivní turistiky. I letošní delegace navštívila přední pivovary od moderních mikropivovarů až po Budvar a již zmíněný Prazdroj.

Zajímavým fenoménem rostoucího zájmu o český přístup k pivnímu průmyslu a kultuře je pak prodej výčepní techniky, kdy lze zmínit kohouty značky Lukr, jejichž vývoz do tohoto teritoria v posledních letech významně narůstá. Ruku v ruce s tím jde také edukace o správném čepování a servírování piva, kvůli čemuž Lukr připravuje v Plzni spuštění školícího střediska pro zahraniční klienty. Oproti dřívější tendenci podávat pivo bez pěny se v Severní Americe objevuje zejména v řemeslných pivovarech čím dál častěji pivo servírované s pěnou ve stylu „hladinka“. Účastníci misí se pak samozřejmě seznamují i se stylem podávání jako „šnyt“ a „mlíko“ a ti odvážnější mohou ve svých hospodách nabízet i takto čepovaná piva.

 

 

Kromě toho české firmy nabízí také kvalitní strojní a automatizační řešení na filtraci, oxygenaci, plechovkování či sudování. Delegace proto navštívila také firmy Bucher-Denwel, Raveco a Cheops, které již v návaznosti na předchozí ročníky těchto misí realizovaly do Severní Ameriky úspěšné zakázky.  Právě dodavatelské příležitosti korespondují s již zmíněnou solidní pozicí řemeslných pivovarů v Severní Americe a trendem nárůstu spotřeby ležáků jak globálně, tak z pohledu prestiže známých severoamerických sládků. Prostor na trhu je pak samozřejmě i pro dovoz přímo hotového českého piva, např. do USA, které jsou světovým lídrem v dovozu piva, je Česko desátým dovozcem piva dle hodnoty zboží.

Díky incomingovým misím severoamerických sládků i médií budou moci i další české společnosti těžit ze systémového budování povědomí o českém pivním know-how. K budování obchodních příležitostí se v následujících měsících mohou české firmy zúčastnit ale také významných veletrhů. Zmínit lze Craft Brewers Conference v květnu v Nashville, kde bude Velvyslanectví ČR zajišťovat akci Brewing Like Czechs Do. Individuálně se lze také účastnit v Kanadě červnového veletrhu v Halifaxu CBA Conference či říjnového Ontario Craft Brewers Conference. Mikropivovary budou také zastoupené na potravinářském veletrhu SIAL v Torontu, kde v květnu Generální konzulát ČR zajišťuje společnou účast.

Eva Libs Bartoňová, ekonomická diplomatka, Generální konzulát ČR v Torontu

Tereza Černá, zemědělská diplomatka, Velvyslanectví ČR ve Washingtonu D.C.

 

Projektu se účastnily následující pivovary:

Kanada: Les Brasseurs du Nord, Brasserie Dunham, Neighbourhood Brewing, Blindman Brewing, Burdock Brewery, O’Creek Brewing, Spindrift Brewing

USA: Bierstadt LagerHaus, Fox Farm, Notch, Rockwell Beer Co., Fair State Brewing Cooperative, Flix