Ekonomický úsek velvyslanectví
Ekonomický úsek (EK) je součástí Velvyslanectví České republiky ve Vilniusu a jeho hlavní náplní je poskytovat služby českým podnikatelským subjektům při pronikání a působení na litevském trhu, podporovat a chránit české ekonomické zájmy a propagovat českou ekonomiku v Litvě.
Služby EK ZÚ Vilnius:
- hledání exportních příležitostí pro české firmy v Litvě
- základní informace o ekonomickém a podnikatelském prostředí v Litvě
- kontakty na potenciální obchodní partnery na základě specifikovaného zadání české firmy
- spolupráce při přípravě obchodního jednání či podnikatelské mise
- kontakty na představitele státní správy, obchodní komory, profesní asociace, atd.
- evidence poptávek po českém zboží, službách a spolupráci
- evidence nabídek zboží a služeb českých firem pro litevské firmy
- pomoc při organizaci podnikatelských misí českých firem do Litvy
- pomoc při účasti českých firem ve veřejných zakázkách v Litvě
- poskytování informací o mezinárodních veletrzích v Litvě
- organizační podpora při účasti českých podniků na místním veletrhu
- prezentace českých výrobků a služeb v prostorách velvyslanectví
- zprostředkování překladatelských a tlumočnických služeb
Požadavky kladené ze strany ZÚ Vilnius na podnikatelské subjekty:
- seriózní a profesionální jednání jak ve vztahu k ZÚ a obchodním partnerům v Litvě
- přiměřenost a opodstatněnost žádostí o podporu vůči ZÚ Vilnius
- poskytnutí dostatečného množství informací o firmě, jejím profilu a záměrech, které může ZÚ využít v kontaktu s případným zájemcem o spolupráci
- poskytnutí aktuálních informací ZÚ o již rozvinutých aktivitách podnikatelského subjektu v teritoriu
- sdělení zpětně informace o výsledcích spolupráce ZÚ s firmou
ZÚ Vilnius nemůže zejména:
- jednat a vystupovat jménem firem
- financovat aktivity firem
Rozsah poskytované podpory českým podnikatelským subjektům je vždy závislý na kapacitních možnostech ZÚ ČR ve Vilniusu.
CzechTrade Baltic
Zahraniční kancelář CzechTrade Pobaltí sídlí v lotyšské Rize. Její působnost je rozšířena i do dalších pobaltských zemí - Estonska a Litvy. Zahraniční zastoupení CzechTrade Baltic v Rize nabízí především tyto služby (některé mohou být zpoplatňovány):
- Průzkum trhu
- Vyhledání obchodních kontaktů
- Katalogové prezentace
- Ověření zájmu o produkt
- Navazující asistenční služby
- Organizace obchodních jednání
- Zjištění bonity firem
Perspektivní obory:
- energetika
- stavebnictví a stavební materiály
- strojírenství
- zemědělství a lesnictví
- potravinářský průmysl
Zásady spolupráce zastupitelských úřadů České republiky s českými podnikatelskými subjekty v obchodně ekonomické oblasti
Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO ČR) a zahraničních věcí (MZV ČR) jsou si vědoma své nezastupitelné úlohy v úsilí vlády ČR za vytvoření předpokladů pro zlepšení exportní pozice českých podnikatelů. Ve snaze dále zlepšit komunikaci s podnikatelskou sférou, vydávají MPO ČR a MZV ČR Zásady spolupráce zastupitelských úřadů České republiky s českými podnikatelskými subjekty v obchodně ekonomické oblasti (KODEX).
Kodex má za cíl zejména vymezit a vyjasnit rozsah a formu pomoci a podpory, kterou jsou připraveny poskytnout uvedené státní instituce MZV, MPO se svými příspěvkovými organizacemi - agenturou pro podporu exportu CzechTrade a Správou českých center - českým podnikatelským subjektům při jejich obchodně ekonomických aktivitách na zahraničních trzích.
Při poskytování podpůrné a poradenské činnosti českým podnikatelským subjektům musí ZÚ rovněž dbát na dodržování principu rovnosti mezi českými podniky a předcházení konfliktu zájmů. Jejich činností v daném teritoriu nesmí docházet k porušování mezinárodních závazků a mezinárodně politických a bezpečnostních zájmů Česka.
MZV, MPO a jejich příspěvkové organizace trvale shromažďují a vyhodnocují informace obchodně ekonomického charakteru, které získávají ze zahraniční od ZÚ. Informační databáze jsou k dispozici zejména na internetových stránkách uvedených státních institucích a jsou považovány za první informační zdroj obchodně ekonomického charakteru o příslušném zahraničním teritoriu.
Teprve po vytěžení těchto informačních databází je účelné pro získání dalších doplňujících informací, popř. konkrétní podpory a pomoci kontaktovat ZÚ ČR v příslušné zemi. Dodržování této zásady je z pohledu ZÚ důležité proto, že tyto mají v obchodně ekonomické oblasti své činnosti personálně omezené kapacity, podnikatelské subjekty pak respektováním tohoto postupu dosáhnou úspory času a financí.