
České potravinářské firmy se představily v Rakousku
21.03.2025 / 13:59 | Aktualizováno: 24.03.2025 / 12:37
Ve dnech 19. a 20. března se ve Vídni uskutečnila obchodní mise potravinářských firem jako Projekt ekonomické diplomacie (PROPED) ve spolupráci s agenturou CzechTrade a za podpory Ministerstva zemědělství ČR. Cílem mise bylo nabídnout českým potravinářským firmám příležitost k navázání nových obchodních kontaktů, seznámit je s právním rámcem pro vývoz produktů do Rakouska a přiblížit jim situaci na místním trhu. Účastníci mise měli dále možnost absolvovat v doprovodu velvyslance Jiřího Šitlera prohlídku nového automatizovaného skladu firmy Gurkerl, rakouské pobočky Rohlík.cz
Firmy získaly informace o legislativě a kontrolách bezpečnosti potravin, trhu a trendech maloobchodního prodeje a systému zálohování PET lahví a plechovek prostřednictvím prezentací odborníků z Rakouské agentury pro zdraví a bezpečnost potravin (AGES), Rakouské spolkové hospodářské komory (WKÖ) a společnosti EWP Recycling Pfand Österreich. Klíčovou součástí programu byla ochutnávka českých výrobků v prostorách velvyslanectví, která poskytla firmám možnost přímo oslovit nákupčí z maloobchodních řetězců, distributory a zástupce gastronomického sektoru v Rakousku. Dalším zajímavým bodem programu byla prohlídka nového plně automatizovaného skladu společnosti Gurkerl.at. Mise se zúčastnilo 25 českých firem, katalog s jejich profily v německém jazyce je k dispozici v příloze.
Rakouský potravinářský trh a trendy
Podle dat z roku 2023 dominuje rakouskému maloobchodnímu trhu s potravinami skupina Spar (Spar, Eurospar, Interspar) s podílem 36,8 %, před skupinou REWE (Billa, Merkur, Penny, ADEG) s 33,9 %. Následují diskontní řetězce Hofer, jež je pobočkou německého Aldi, ovládající 15,1 % trhu a Lidl s podílem 7,8 %. Tito čtyři aktéři mají dohromady téměř 94% tržní podíl. Trh tak vykazuje vysokou koncentraci, zisková marže však v odvětví klesá a pohybuje se pod 1 %. Supermarkety mají v zemi celkem 3 500 poboček, diskontní řetězce přibližně 1 100, dalších 1 600 obchodů je připadá na nezávislé provozovatele, často formou franšízy některého z řetězců. Rakousko tak disponuje jednou z nejhustších sítí obchodů s potravinami v Evropě. Rostoucím segmentem jsou obchody se specializovaným zbožím a biopotravinami. Naopak méně zastoupené jsou hypermarkety (Interspar, Billa+), kterých je v zemi pouze 220 a s plochou 4 000 – 5 000 m2 patří v evropském měřítku k menším.
Rakousko je díky geografickým podmínkám dlouhodobě průkopníkem v oblasti ekologického zemědělství. Horské oblasti, které neumožňují intenzivní zemědělství, tvoří 70 % území. Rakouské bioprodukty patří mezi lídry v oblasti privátních značek, přičemž jejich hlavními marketingovými přednostmi jsou regionální původ, ochrana životního prostředí a dobré životní podmínky zvířat. Na ekologickou produkci v Rakousku připadá více než 27 % zemědělských ploch, což zemi řadilo na první místo v EU. U mléka je podíl bioproduktů v maloobchodu 25 %, u čerstvé zeleniny 18 %. Dalším výrazným prvkem je pak regionalita, téměř 84 % čerstvých základních potravin (maso, mléko, zelenina) v maloobchodu je rakouského původu. Zákazníci jasně preferují místní produkty a prodejci tomu přizpůsobují své strategie a marketing. Wolfgang Hoffer z potravinářské sekce Rakouské hospodářské komory potvrzuje, že zahraniční producenti to mají v alpské republice těžké a potřebují opravdu silnou značku. Tou je historicky například české pivo. Na místním trhu se prosadili také čeští výrobci medových dortů Marlenka, nebo baget Crocodille.
Pro expanzi do Rakouska je přínosná spolupráce s místním partnerem nebo vytvoření speciální značky pro rakouský trh. Ředitelka rakouské kanceláře CzechTrade Julie Havlová upozorňuje, že by expanzi na takto konzervativní trh měla předcházet jeho důkladná analýza a příprava kvalitních marketingových materiálů.
Rakouská pobočka Rohlíku expanduje
Často uváděným příkladem úspěšného vstupu na rakouský trh je firma Rohlik.cz, která se zde pod značkou Gurkerl (okurčička) stala významným hráčem v oblasti doručování potravin. Online supermarket byl ve Vídni založen v roce 2020 jako další podnikatelský projekt zakladatele české skupiny Rohlik Tomáše Čupra a nedávno zde navýšil své kapacity rozšířením skladu a jeho transformací do vysoce automatizovaného logistického centra. Místo 5 000 m2 úložné plochy je nyní k dispozici téměř 11 000 m2. Pomocí automatizačních nástrojů Autostore a Brightpick má být do budoucna možné zpracovávat 8 000 objednávek denně – v současnosti se jejich počet pohybuje kolem 4 000. Novou technologii s použitím přibližně 80 pohyblivých robotů řídí Gurkerl prostřednictvím své vlastní IT platformy, která optimalizuje všechny kroky potravinového dodavatelského řetězce. Nové logistické centrum se skládá ze tří částí, každá s jinou teplotou a chladicím systémem, a jeho součástí je i vlastní pekárna a lékárna.
Dostupný sortiment tvoří na 12 000 produktů od 600 dodavatelů. Určitá část je nakupována přímo na stránkách výrobce, některé produkty může zákazník v Rakousku koupit exkluzivně pouze u Gurkerlu. „Dobrá možnost pro české firmy vstoupit na rakouský trh se nabízí v případě, že firma dodává již pro Rohlík v Čechách. Vídeňský Gurkerl spolupracuje zejména s pobočkou v Brně.“, zmiňuje Johannes Müllner, Senior Category Manager Gurkerlu.
Oproti internetovým obchodům Billa a Interspar se chce Gurkerl uplatnit rychlejším doručením a zaměřením na zmíněné regionální výrobky. Jeho hlavní cílovou skupinou jsou rodiny s dětmi z vyšší kategorie příjmů - průměrná hodnota objednávky je při 105 eurech poměrně vysoká. Oblast rozvozu online supermarketu pokrývá celou Vídeň a Schwechat, Mödling, Baden, Korneuburg, Stockerau, Klosterneuburg, Wiener Neustadt a Eisenstadt.
Právě online prodej a digitalizace jsou dalšími trendy u prodeje potravin. Online prodeji ze zahraniční napomáhá celkově relativně nízký počet rakouských e-shopů, kterých je jen něco přes 12 000. „Rakušané jsou tak zvyklí nakupovat na těch zahraničních“, vysvětluje Julie Havlová. Dobře působí web s rakouskou doménou, bezchybnou němčinou a zákaznickou linkou s rakouským telefonním číslem.
Zdravé, veganské a bez alergenů
Roste také obliba produktů na rostlinné bázi, alternativ masa a zdravých a funkčních potravin jako jsou obohacené potraviny nebo produkty se sníženým obsahem cukru a bez lepku. U těchto specializovaných produktů lze očekávat menší tlak na zemi původu, než je tomu u základních potravin. Hned několik producentů v tomto segmentu se na potravinářské misi představilo.
Potravinářská mise v Rakousku tak byla pro české firmy cennou příležitostí nejen k získání nových informací o trhu, ale také k posílení obchodních vazeb a pochopení směru, kterým se rakouský potravinářský průmysl ubírá.
Ochodně-ekonomický úsek Velvyslanectví ČR ve Vídni