Kanadští interiéroví designéři poznali výběr českého nábytku a designu
14.10.2024 / 05:29 | Aktualizováno: 14.10.2024 / 05:47
Koncem září navštívila Českou republiku delegace interiérových designérů z Kanady, kterou zajistil Generální konzulát ČR v Torontu ve spolupráci s Klastrem českých nábytkářů jako projekt na podporu ekonomické diplomacie financovaný Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR. Kanadští experti se seznámili se širokou škálou českého kreativního průmyslu od ruční a mechanizované výroby nábytku, až po sklářský a současný design. První obdobná mise otevírá dveře pro další spolupráci a export na rostoucí kanadský trh.
Kanadský partner projektu, asociace Interior Designers Canada, sdružuje přes 5000 zástupců oboru napříč Kanadou, přičemž pojetí profese v zemi se blíží službám architektonických studií. Spolupráce IDC s českými společnostmi tak může otevřít dveře do komerčních i rezidenčních developerských projektů, nepřímo může také napomoci s retailovým prodejem. Delegace složená ze zástupců asociace a vybraných designérských studií ze západní i východní Kanady během jednoho týdne navštívila nábytkářské společnosti jako TON, NADOP, Dřevojas, Dřevozpracující družstvo Lukavec, dále Textilní zkušební ústav, který provádí testování nábytku, a jednali se členy Klastru českých nábytkářů. V Praze se navíc zapojili do veletrhu For Interior, který pokrývá celou škálu nábytkářské nabídky českých firem, a navštívili Designblok včetně schůzek s vybranými firmami. Jednání s výrobci svítidel Lasvit a Bomma ještě doplnila návštěva studia Archicraft a Centra architektury a městského plánování, i prohlídka vybraných historických budov včetně hotelu Avion, Müllerovy vily, Domu Diamant, ale i dalších architektonických zajímavostí.
Dlouhodobá spolupráce s Interior Designers Canada navazuje na předchozí projekt Furniture Go International podpořený Evropskou komisí, v rámci kterého Klastr ve spolupráci s Generálním konzulátem navázali kontakty s partnery uspořádali první jednání v Kanadě v uplynulých dvou letech. Kanada a šířeji i Severní Amerika přitom patří k perspektivním trhům pro český export z pohledu růstu stavebního sektoru i důrazu na kvalitní zboží. Zároveň však dlouhodobé budování kontaktů a referencí jsou zpravidla zásadní pro úspěch na kanadském trhu, osobní prezentace kvality české produkce je proto součástí této strategie. Na projekt incomingové mise také navážou další příležitosti, například je v jednání propagace českého designu na veletrhu Interior Design Show v lednu 2025. České firmy se mohou účastnit také prosincového veletrhu The Buildings Show, či veletrhů Toronto Fall Home Show, Buildex Vancouver, AZURE Human/Nature Conference a dalších.
Perspektivy dodávek do Kanady lze sledovat zejména v souvislosti s pokračujícím boomem stavebnictví, který reaguje nejen na celkovou krizí bydlení. Ta bude tlačit tempo výstavby i ve střednědobém horizontu, podle některých odhadů má pokračovat růst ve výstavbě domů a bytů alespoň do roku 2033. Kanadský stavební sektor v roce 2023 dosáhl investic ve výši 300 miliard CAD, v první polovině 2024 započala v šesti hlavních městech výstavba více než 68 tisíc domů. Naposledy se taková čísla objevovala v roce 1990 a i přes to stále nové kapacity nepokryjí veškeré potřebné kapacity bydlení a výstavba domů musí mít dále rostoucí tendenci, aby pokryla potřeby populace rostoucí strmě vlivem řízené imigrační politiky posledních let. Problematika nedostupného bydlení je v posledních letech v Kanadě zásadním politickým tématem, rovněž Bank of Canada na základě vysoké poptávky po bydlení začala snižovat úrokové sazby. Bytové pronájmy zaregistrovaly také nárust a to o 2,5% na hodnotu 49 117 v první polovině 2024 oproti předchozímu roku. V případě komerčních prostor dochází v posledních letech ke změnám v souvislosti s nárůstem práce z domova u administrativních profesí, v současnosti odvádí zhruba 20 % kanadské pracovní síly většinu práce na home office. Zároveň však pokračují dříve schválené projekty výstavby komerčních budov. Procento nevyužitých komerčních prostor vzrostlo na 18% zejména kvůli dostavění 16 milionů metrů čtverečních v největších městech, jako Toronto Vancouver v letech 2021 – 2023. V příštích letech se ale opět očekává mírný pokles neobsazenosti.
Segment interiérového designu reaguje na výstavbu komerčních i rezidenčních prostor, jeho nárůst o více než 5 % ročně má pokračovat přinejmenším do roku 2025. Zahraniční firmy kontrolují 14,9 % aktiv, což zahrnuje oblasti interiérového designu a stavebních služeb. Nábytkářský trh v Kanadě měl v roce 2023 hodnotu 23 miliard CAD, s odhadem růstu na 37 miliard CAD do roku 2032. Největší segmenty jsou kuchyňský nábytek (7 miliard CAD v roce 2021) a ložnicový nábytek (5 miliard CAD). Podobně jako v dalších exportních oblastech, i v segmentu nábytku je Kanada nejblíže spjata se svým jižním sousedem, dokonce celých 95 % kanadského exportu nábytku směřuje do USA. Pro export z Česka je však zároveň na kanadském trhu prostor, jelikož evropská produkce je jednak symbolem kvality, dále mají na trhu konkurenceschopnost designové kusy nábytku, výrobky z masivního dřeva, technologická řešení či sériové dodávky pro velké developerské výrobky.
Eva Libs Bartoňová, František Štefan, GK Toronto